Arbetskläder för skogen

Hörselskydd i maskinen?

11 inlägg 5317 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hörselskydd i maskinen?

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21983 Tänkte höra om det är någon som använder hörselskydd i skördarn/skotarn och isåfall vilken typ :?: Kör själv en 1470D-05a med arbetsvarven på 1700vmin,tycker den blir på gränsen till för bullrig när man kör utan hörselskydd.



   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21984 Rottne 5000 + valmet 860. Nej.
Endast om mobilen ringer och man inte har hands freen med sig då tar jag på mig hörselskydd å klämme fast mobilen in under men bara om jag har hörselskydd till hands.

Tänk på att långvarig användning av hörselskydd kan skada hörslen.

Användarvisningsbild
masterchief  
#21988
Henrik K skrev:Rottne 5000 + valmet 860. Nej.
Endast om mobilen ringer och man inte har hands freen med sig då tar jag på mig hörselskydd å klämme fast mobilen in under men bara om jag har hörselskydd till hands.

Tänk på att långvarig användning av hörselskydd kan skada hörslen.

Brukar ha hörselskydd vilken skogsmaskin jag än kör, man slipper surret som alltid är. Sedan har jag blåtand i dem så funkar kanon med telefon.
På vilket sätt kan långvarig användning skada hörseln?

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21991 Ja har gula ploppar i örena, då kan man lyssna på radion i maskin å surret från maskinen minskar, det gör iaf att jag orkar köra längre tid...

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21992
masterchief skrev:
Henrik K skrev:Rottne 5000 + valmet 860. Nej.
Endast om mobilen ringer och man inte har hands freen med sig då tar jag på mig hörselskydd å klämme fast mobilen in under men bara om jag har hörselskydd till hands.

Tänk på att långvarig användning av hörselskydd kan skada hörslen.

Brukar ha hörselskydd vilken skogsmaskin jag än kör, man slipper surret som alltid är. Sedan har jag blåtand i dem så funkar kanon med telefon.
På vilket sätt kan långvarig användning skada hörseln?


Enl en flistugg förare som dagligen tidigare satt med hörsel skydd.
Han sa att hammare å städ klibbade i hop. Blev för fuktigt inne i öronen när hörsleskydden satt på långa tider.
Var nåt mer men kommer inte i håg.
Han själv hade opererats pga det.

Ska kolla upp det lite så jag inte säger något som inte stämmer.

Avatar Fallback
ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22019 Har hört talas om Peltors hörselkåpor med blåtand,dom ska tydligen vara bra men rätt dyra.Men kan det ju vara värt om dom funkar bra och är bekväma att ha på sig i 8tim.Får väl lura bossen att investera i ett par :D

   TS
Avatar Fallback
Jaskar  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22058 Kör inte med hörselskydd, tycker ljudnivån är rätt bra (1470 -07). Mycket bättre än den -02 jag körde innan. Det är mest när man har dörren mot motorn som det låter lite.

Förra veckan däremot... Då gick ett rör till turbon sönder, och ett nytt skulle inte komma förrän nästa dag (hände kl 7 på morgonen) så bysmeden fick jobba lite. När vi skulle ha dit den lagade delen hade den vritt sig, så det pyste ut luft och ljudet var omväxlande pipande, visslande, "fladdrande" och gnällande beroende på belastning. Irriterande efter 8 timmar? Jovars :roll:

Däremot använder jag hörselkåpor när jag kör till och från jobbet; kör en Skoda Pickup och har oftast 7 mil motorväg till jobbet. När man kommer över 100 börjar det dura ganska friskt i den. Särskilt skönt att vila öronen när man åker hem på natten.

Användarvisningsbild
Skog  
#22406 Har ett par Peltor hörselkåpor so jag haft ett par år, fungerar förjäkla fint mycket bättre än handsfree, tar inte in nå bakgrundsljud heller.Brukar ibland glömma att man har de på, så när man går in tex på macken så folk kollat lite konstigt på en när man knallar runt å snackar med ett par hörselskydd på sig :oops:

Användarvisningsbild
The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22696 har hörselskydd i princip hela dagarna utan problem förutom att det blir lite svettigt ibland men hellre det än att få hörselskador. har oxå hört (!) att peltor med blåtand fungerar mycket bra det billigaste jag sett är hos kjell &co 3´inkl moms

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23455
Henrik K skrev:
masterchief skrev:
Henrik K skrev:Rottne 5000 + valmet 860. Nej.
Endast om mobilen ringer och man inte har hands freen med sig då tar jag på mig hörselskydd å klämme fast mobilen in under men bara om jag har hörselskydd till hands.

Tänk på att långvarig användning av hörselskydd kan skada hörslen.

Brukar ha hörselskydd vilken skogsmaskin jag än kör, man slipper surret som alltid är. Sedan har jag blåtand i dem så funkar kanon med telefon.
På vilket sätt kan långvarig användning skada hörseln?


Enl en flistugg förare som dagligen tidigare satt med hörsel skydd.
Han sa att hammare å städ klibbade i hop. Blev för fuktigt inne i öronen när hörsleskydden satt på långa tider.
Var nåt mer men kommer inte i håg.
Han själv hade opererats pga det.

Ska kolla upp det lite så jag inte säger något som inte stämmer.




Nu har jag fått svar från en audionom.
Flistuggs föraren har fel enl henne.
Klistrar in nedan hennes svar på om långvarig hörselskydds anvädning kan va farligt:

Det är bra att du använder hörselskydd och du ska fortsätta med det. Jag
känner inte alls det påstående som du har skrivit.
Det är viktigt att du använder hörselskydd hela tiden, under den tid som du vistas i bullrig miljö.
Det är möjligt att det blir fuktig i hörselgången efter ett tag som du har
användt hörselskydd. du kan lufta öronen om du blir besvärad av den annars är inget problem med det.

Så enl henne så är det inga problem med långvarig användning.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#23462 Det var bra att höra :lol: kom att tänka på en manuell arbetare i Katrineholm (äldre man 60 års åldern)han använder huggarhjälm med hörselskydd men skydden knäpps alldrig mot örona utan används bara som ballanstyngder så hjälmen inte far av. Hans arbetsgivare tänkte om han får radiokåpor kanske han knäpper åt skydden.Numera använder han en kåpa . På frågan ,varför kom svaret "Jag vill höra fåglarna"

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).