Arbetskläder för skogen

Rejäla och hållbara handskar sökes.

178 inlägg 89376 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

FredrikB  
#797212 @alias
Det ser ut som Husqvarna technical light. Jag tycker också mycket om den modellen. Jag va inne häromveckan och köpte mig ett par nya. Men färgerna har ändrats samt lite av sömmarna. Det ser ut som handsken ommer bli mindre styv efter borttagningen av sömmar i handflatan. Men jag har inte provat för att kunna jämföra.

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

alias  
#797217
FredrikB skrev:@alias
Det ser ut som Husqvarna technical light. Jag tycker också mycket om den modellen. Jag va inne häromveckan och köpte mig ett par nya. Men färgerna har ändrats samt lite av sömmarna. Det ser ut som handsken ommer bli mindre styv efter borttagningen av sömmar i handflatan. Men jag har inte provat för att kunna jämföra.


Kan vara så att det är en uppdaterad variant av samma modell, men rent visuellt så tycker tyvärr jag att den ser ut att ha fått mindre ytor av slitstarkt material.

Jag tar hellre en lite styvare handske, som tål nötning, vid skogsarbete - arbetsmoment som kräver finlir har jag aldrig lyckats med när jag har handskar på.

Får kolla när jag besöker HVA-handlaren härnäst.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

uffejohan  
#797229
alias skrev:
FredrikB skrev:@alias
Det ser ut som Husqvarna technical light. Jag tycker också mycket om den modellen. Jag va inne häromveckan och köpte mig ett par nya. Men färgerna har ändrats samt lite av sömmarna. Det ser ut som handsken ommer bli mindre styv efter borttagningen av sömmar i handflatan. Men jag har inte provat för att kunna jämföra.


Kan vara så att det är en uppdaterad variant av samma modell, men rent visuellt så tycker tyvärr jag att den ser ut att ha fått mindre ytor av slitstarkt material.

Jag tar hellre en lite styvare handske, som tål nötning, vid skogsarbete - arbetsmoment som kräver finlir har jag aldrig lyckats med när jag har handskar på.

Får kolla när jag besöker HVA-handlaren härnäst.

MVH
Alias


Jag har Oregons sågskyddshandske alla dar i veckan. Köper på Amazon som har lägsta priset. Enligt mitt tycke bättre variant av Husqvarnas. Jag hugger några 100-tal kubik varje vinter, mest massaved, har två par handskar som fortfarande är hela efter två säsonger.

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

JensSkoog  
#798517 Köpte mig några Guidehandskar i fjol, men hann inte använda dom mycket.
Nu har de användts i vedhandtering.
1680774754_2023.04.06_guide.jpg

Sköna handskar, och bra vattentäta, men jag ger inte mycket för hållbarheten.

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Hövitsman  
#799177 Köpte mig ett par Huskvarna med sågskydd. Orange.

Däremot kom jag på en liten (petnoga detalj) = handflatan och insidan är ljus och blir alltså direkt svart/ser sjaskig och begagnad ut redan efter 1 dag. Köp modellen som har helt svart insida, då döljs smutsen och man får behålla "nyhets" känslan och glädjen av åtminstone den lysande orange-delen ett tag till....

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Jasonlee  
#805936
Magnus Andersson skrev:😡 Efter att ha lagt alltför mycket pengar på handskar så undrar jag nu - finns det handskar som man kan använda mer än en gång i skogen. Känns lite frustrerande att punga ut med 2-300 kr på "engångshandskar". Har testat Husqvarnas, jonsered och oregon. Dom tål ju för 😡 inte lite fukt! Nåja jag raljerar väl en aning. Men det borde väl finnas något som håller, förslagsvis åtminstone en säsong!


...
Senast redigerad av Fredrik Reuter ons 11 okt 2023, 09:44, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Tagit bort länk till egen sajt.

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Ent  
#818551 Kan dessa vara nånting att ha vintertid? Eller åtminstone kring nollan?
https://www.ejendals.com/sv/produkter/h ... skar/8834/

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

anersimyra  
#818579 De här handskarna tycks vara tillverkade av ett lika bra skinn som de gamla hederliga huggarhandskarna. Jag har kört snart två veckor med dem och jag har för avsikt att beställa ytterligare tio par..🙂. https://www.engelbert-strauss.se/laeder ... gin=SEARCH

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Ent  
#818580
anersimyra skrev:De här handskarna tycks vara tillverkade av ett lika bra skinn som de gamla hederliga huggarhandskarna. Jag har kört snart två veckor med dem och jag har för avsikt att beställa ytterligare tio par..🙂. https://www.engelbert-strauss.se/laeder ... gin=SEARCH

Finns det någon varm vintervariant av dem?

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

anersimyra  
#818584
Ent skrev:
anersimyra skrev:De här handskarna tycks vara tillverkade av ett lika bra skinn som de gamla hederliga huggarhandskarna. Jag har kört snart två veckor med dem och jag har för avsikt att beställa ytterligare tio par..🙂. https://www.engelbert-strauss.se/laeder ... gin=SEARCH

Finns det någon varm vintervariant av dem?

Kanske inte just den modellen, men det finns möjligen vintervarianter med samma typ av skinn. Har man inte alltför stora ”krattor” så kan man möjligen köpa storlek 11 och köra med tunna innervantar när det är torrt och kallt.

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

forest.  
#818586
Jasonlee skrev:
Magnus Andersson skrev:😡 Efter att ha lagt alltför mycket pengar på handskar så undrar jag nu - finns det handskar som man kan använda mer än en gång i skogen. Känns lite frustrerande att punga ut med 2-300 kr på "engångshandskar". Har testat Husqvarnas, jonsered och oregon. Dom tål ju för 😡 inte lite fukt! Nåja jag raljerar väl en aning. Men det borde väl finnas något som håller, förslagsvis åtminstone en säsong!


...


Har slutat köpa dyra handskar köper istället billiga med lika dåliga hållbarhet som de dyra,

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

JensSkoog  
#818588 54 eks moms är ju billigt.
Tråkigt att jag inte får handla som firmakund till Norge, annars skulle jag gått för dom som "anersimyra" rekommenderar.
Slutade med handel över gränsen efter att jag beställde tråd för Roach'n och fick betala nästan dubbelt när tull och PostNor hade tagit sitt. 🤬

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

anersimyra  
#818589
JensSkoog skrev:54 eks moms är ju billigt.
Tråkigt att jag inte får handla som firmakund till Norge, annars skulle jag gått för dom som "anersimyra" rekommenderar.
Slutade med handel över gränsen efter att jag beställde tråd för Roach'n och fick betala nästan dubbelt när tull och PostNor hade tagit sitt. 🤬

Funkar det om jag köper handskar och skickar till Norge? .🙂

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

JensSkoog  
#818592 Tack för erbjudandet, "anersimyra". Det gjorde mig glad😊
Men jag har redan satt min dotter och svärson på saken, så då skickas de till Alingsås och senn tar dottern dom med när hon kommer på jobb i Norge. Aldrig mer PostNor 🤬

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

anersimyra  
#818596
JensSkoog skrev:Tack för erbjudandet, "anersimyra". Det gjorde mig glad😊
Men jag har redan satt min dotter och svärson på saken, så då skickas de till Alingsås och senn tar dottern dom med när hon kommer på jobb i Norge. Aldrig mer PostNor 🤬

🙂👍 jag minns nu att Margareta köpte ett litet ullnystan från Norge och det blev ett rejält dyrt nystan i slutänden, det torde därför bli lika dyrt åt andra hållet..🤑🤑🤑🤑🤑

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).