Arbetskläder för skogen

Tips på bra huggarkängor

323 inlägg 202465 visningar 55 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

T Landström  
#357846 Fördelen med många dyrare kängor är ju att man kan byta sulor på dom...
Jag bytte sulor på min Meindel kängor jag har när jag jagar...

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Ådii  
#357852 Dom påminner om samma som mina Jonsereds som jag hade ca 10h i skogen och var helt sönderspruckna undertill och skulle säkert ha sett ut som dina om jag fortsatt använda dem. Men fick nya på garanti utan problem.
Det är väl inte dom nyare modellerna det där som har blått innertyg? På mina nya står det Husqvarna men på dom gamla stod det EM. Men gissar att dom är ca 1mån gamla men väl använda. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357853 Dom var faktiskt 13 månader gamla! givetvis så att garantitiden just passerat. Oftast brukar huggarkängorna klara av 6-7 månader, får hoppas att de lyckas hitta en bra gummiblanding snart.....

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

SHR  
#357865
anersimyra skrev:
Slutaharoligt skrev:Dessa från Husqvarna orkade med dagligt arbete i 3 månader innan tyget på insidan vid hälen gick upp och nu endast tjänar som häl-förstöring och får mig att ibland halta fram. Jakten efter bättre kängor fortsätter!

ImageUploadedByskogsforum forum1450253825.845602.jpg
De där säljs under namnet jonsered via Swedol ( se ovan ) man behöver en iläggsula i dem annars slits som sagt tyget sönder.. :wink:

Mina kom i en JOLAS-låda och har stämplat Husqvarna på plösen. En iläggssula säger du? Må prövas på nästa säsong.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

SHR  
#357866 @skogsgotte Ja men vad ska man göra, regler är regler... :)

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357874 Dessutom är huugarstövlar så mycket mer obekväma än huggarkängor...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357876 Har skickat en fråga till arbetsmiljöverket samt skrivit på deras facebookssida för något år sedan varför skorna skall behöva vara motorsågsklassade samt tagit upp riskerna med att de är hala samt att skyddet knappast hjälper mot en klinga... men ej fått något svar, så bör ju gå att påverka om tillräckligt många gör det... Men skrivbordsnissarna ändrar sig nog inte i första taget...

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Krokmark  
#357882 Jag har haft mina Husqvarna huggarkängor, JALAS, i ca 5 år och inga problem än, hur bra som helst.
Använder ju givetvis inte dem på arbetstid utan till hemmabruk.
Skulle tippa på ca 4-5 månaders användande totalt.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

traktorz  
#357907 Jag och brorsan handlade Husqvarna kängorna av Jalas tillverkning med checkarna från Säker Skog förra året.

Hittills har vi bara gott betyg att ge dessa, de har dels varit med i sträng kyla, dels på blötmyrar, med bra fotklimat.

Komfort och slitstyrka utan anmärkning, men kan tänka att tygfodret är det som slits ut först, speciellt om det ofta är blött. Kanske att silikonspreja fodret för att underlätta påtagandet minskar slitaget?

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Peteflamingstar  
#357911
SkogsGotte skrev:Har skickat en fråga till arbetsmiljöverket samt skrivit på deras facebookssida för något år sedan varför skorna skall behöva vara motorsågsklassade samt tagit upp riskerna med att de är hala samt att skyddet knappast hjälper mot en klinga... men ej fått något svar, så bör ju gå att påverka om tillräckligt många gör det... Men skrivbordsnissarna ändrar sig nog inte i första taget...


Precis det har jag också funderat på, tittar man på Säker skogs hemsida står det såhär under "Arbetskläder och utrustning":

"Huggarstövlar eller kängor med ståltåhätta

Tänk på att vanliga skyddsstövlar med ståltåhätta inte räcker. Det skall även finnas sågskydd bakom ståltåhättan. Skyddsstövlar delas in i tre olika sågskyddsklasser:

Klass 1: Ska klara kedjehastigheter på 20 meter per sekund (m/s)

Klass 2: -”- 24 -”-

Klass 3: -”- 28 -”-

Stövlarna testas i en standardiserad testrigg där motorsåg med kedja i de olika hastigheterna släpps mot stöveln. Sågskyddet ska gå upp till 195 mm ovan klackhöjd. En stövel ger inte samma sorts skydd som skyddsbyxor. Stövelsågskyddet bromsar kedjan men stoppar den inte, som skyddsbyxor ska göra. Såväl tillverkare som testare uppger enl. tidningen Skogsland att en stövel inte ger ett 100-procentigt skydd. Ett krampaktigt gasande av sågen kan medföra att kedjan går igenom skyddet. Även om man råkar såga med ovansidan av svärdspetsen mot insidan av stöveln är det stor risk för genomsågning. Naturligtvis beror mycket på vilken styrka sågen har och hur man filat kedjan. Bäst är att arbeta in en säker teknik, så att man inte riskerar att såga mot stövlarna!"

Att döma av denna text som skrivits av Arbetsmiljöverkets främsta uttolkare och hovutbildare undviks frågan om hur skyddskängor ska vara beskaffade. Kanske räcker det helt enkelt med arbetskängor med stålhätta för att arbeta lagligt?!

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#357941
Slutaharoligt skrev:Dessa från Husqvarna orkade med dagligt arbete i 3 månader innan tyget på insidan vid hälen gick upp och nu endast tjänar som häl-förstöring och får mig att ibland halta fram. Jakten efter bättre kängor fortsätter!

ImageUploadedByskogsforum forum1450253825.845602.jpg
Jag får ompröva mitt goda omdöme om kängorna, jag kollade tyget med tanke på att dina gått sönder. På mina hade skaftet lossat från underdelen.. 😈 😈

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#357980
1450366753_image.jpeg
Det fick bli ett par Haix gamma, lite dyra, män de kostar att ligga på topp.. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

skogsjan79  
#358089 Vilka kängor rekommenderas för en fritidshuggare?? Gärna som funkar som arbetskängor på gården också...

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359002 Gick runt hos min handlare i 1 timme idag o provade flera olika kängor. 2 olika från Hva, Oregon Fiordland samt 3 olika från Stihl.
Efter ett tag så hade jag Fiordland på ena foten o Stihl DynamicS3 på andra. Båda lika sköna, inget som klämde o inget glappande. Valde Dynamickängorna till slut mest för att dom hade lite högre skaft o så satt dom i det närmaste perfekt på mina fötter.
Gick lite med dom nu ikväll o provade lite olika strumpor o blir bara mer o mer nöjd, otroligt följsamma o sköna. Rekommenderas!

Köpte även nya byxor, blev ett par Oregon Waipoua, sköna till ett riktigt bra pris.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Mats Nilsson  
#359509 Jag hittade ett par kängor på Stihls hemsida "Advance GTX". Jag tycker att dom ser riktigt rejäla ut. Liknar nästan lite Phanner. Kan dom vara något att köpa? Någon som har erfarenhet av dom?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).