Arbetskläder för skogen

Tips på bra huggarkängor

323 inlägg 203078 visningar 55 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

JensSkoog  
#341815 Med en duktig skomakare och lite lädersmorning, blir dom bra. Jag har mina gammla som reservkängor, efter att skomakaren fick fixa en reva i läderet. Skönt å byta om till dom när dom nya har haft en dopp i ett surhol. :wink:

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

bgl  
#341829 Mina Stihl Ranger GTX har börjat ge upp efter 3 år, trots att dom sitter på en pensionär som gör korta dagar, inte alla dagar i veckan och går sakta. Sömmarna runt snörningen nöts sönder, dum konstruktion. Det är alltid svårt att hitta skor när den som bestämde vek av så mycket till fötterna att ca 48 krävs. I den storleken av avståndet mellan helnummer stort och storleksvariationen mellan olika tillverkare är också stor. Egentligen bara elände att köpa skor i den storleken. Det är sällan handlare har så stora skor hemma, ofta samma sak på skogsmässor. Efter tydliga råd från en storfotad, god smålandsvän beställde jag hos Hylte Lantmän ett par italienska ALICO-huggarkängor som dom kallar Genzo. Har bara haft dom ett par dar men det är närmast en fullträff! Bara att gissa rätt på storleken vid postorder blir man lycklig av. Känns förvillande lika mina Meidl Dovre Extrem. Vet nån hur längre dom håller?

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

mikael_s  
#357238
mikael_s skrev:Oregon Fiordland passade mig inte och kändes dessutom väldigt tunga.

Liten uppdatering här. Oregon verkar ändrat modell på Fiordland kängorna, annan sula och de känns nu betydligt lättare. Sitter dessutom mycket bättre på min fot så det blev att jag köpte ett par. Har bara använt dem en vecka men de känns hittills mycket bra.

Bild

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#357275 " Jonseredskängorna " som säljs via Swedol är både billiga och bra, jag har använt mina på heltid i snart två år och kängorna visar inte minsta tecken på något förestående haveri. De är rymliga i tån och lätta att ta på och av.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

SHR  
#357709 Dessa från Husqvarna orkade med dagligt arbete i 3 månader innan tyget på insidan vid hälen gick upp och nu endast tjänar som häl-förstöring och får mig att ibland halta fram. Jakten efter bättre kängor fortsätter!

ImageUploadedByskogsforum forum1450253825.845602.jpg

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

hemhuggare  
#357715 Tools säljer några som heter Monitor Forest som verkar lätta och smidiga ska kolla vidare på dom

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#357745
Slutaharoligt skrev:Dessa från Husqvarna orkade med dagligt arbete i 3 månader innan tyget på insidan vid hälen gick upp och nu endast tjänar som häl-förstöring och får mig att ibland halta fram. Jakten efter bättre kängor fortsätter!

ImageUploadedByskogsforum forum1450253825.845602.jpg
De där säljs under namnet jonsered via Swedol ( se ovan ) man behöver en iläggsula i dem annars slits som sagt tyget sönder.. :wink:

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

bgl  
#357747 11 september skrev jag i denna tråd när jag köpt ett par Genzo huggarkängor hos Hylte Lantmän. Det började bra och har varit bra hela hösten, men med begynnande frost och blöta pinnar i skogen runt nollan blir det sämre. Sulan har sämre fäste än t.ex Stihl ranger GTX, sulan är för hård, nästan bakelitartad. Har bara gått med dom en dag i kallare väder med strävt underlag, då är som andra kängor. Kanske ett pris man får betala för att sulan verkar vara slitstark?

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

ilbajten  
#357748 Har oxå Genzo å upplever dom liadant. Annars e dom vetia töcker ja..

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

axwell  
#357754
bgl skrev:11 september skrev jag i denna tråd när jag köpt ett par Genzo huggarkängor hos Hylte Lantmän. Det började bra och har varit bra hela hösten, men med begynnande frost och blöta pinnar i skogen runt nollan blir det sämre. Sulan har sämre fäste än t.ex Stihl ranger GTX, sulan är för hård, nästan bakelitartad. Har bara gått med dom en dag i kallare väder med strävt underlag, då är som andra kängor. Kanske ett pris man får betala för att sulan verkar vara slitstark?


Ge dom en återställare med en grov trärasp, någon 1/10 mm och dom nyktrar till. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Tosca  
#357779 Prova skruvdubb kanske?

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

bgl  
#357802 Det finns 2 nackdelar med dubbar. Jag provade för länge sen på ett par huggarstövlar och vill inte göra om det.
Framför allt så blir det halkigt på berghällar, när dubben släpper är risken stor att det inte blir något fäste alls.
För det andra så är fästet större delen av tiden alltför bra, det blir lätt vridning i knäna.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

T Landström  
#357809 Jag kommer nog monter dubb på mina kängor... Har saknat det...
Har inte upplevt att det varit till någon nackdel...
Har ju liknande dubb på mina Icebug och dåligt fäste på berghällar har jag aldrig upplevt...

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357842 Känns tyvärr som att huggarkängor ej är gjorda för röjning då man rör sig betydligt mer på en säsong i röjning kontra huggning....

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

valtra mega  
#357845 Ser ut att vara original nitarna kvar på Husqvarna skorna så gissar på högst 4 månader gamla

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).