Tips på bra huggarkängor

Svara  277 inlägg  122679 visn.  53 följer

Re: Tips på bra huggarkängor

svampbob skrev:Använder alla kuggarkängor när dom röjer? Jag köpte ett par läderkängor utan stålhätta i vinter när jag var i USA. Jag tycker att det är svårt att hitta bra arbetskängor i Sverige utan stålhätta. Jag kan inte se att jag utsätter mig för några faror om jag röjer i de kängorna.
Jag såg nyligen en artikel i någon skogsrelaterad tidning om en kille som hade slagit sönder knäet med en träbit som klingan kastade runt. Jag har en kompis som gjorde illa sig rätt rejält på samma sätt så benskydd kanske inte vore så dumt när man röjer.
Ja, mina huggarkängor är det bästa skodon jag har till ändamålet.
Ska man vara petig så är man ålagd att använda skor med sågskydd vid all röjning.

Föryngring

svampbob skrev:Använder alla kuggarkängor när dom röjer? Jag köpte ett par läderkängor utan stålhätta i vinter när jag var i USA. Jag tycker att det är svårt att hitta bra arbetskängor i Sverige utan stålhätta. Jag kan inte se att jag utsätter mig för några faror om jag röjer i de kängorna.
Jag såg nyligen en artikel i någon skogsrelaterad tidning om en kille som hade slagit sönder knäet med en träbit som klingan kastade runt. Jag har en kompis som gjorde illa sig rätt rejält på samma sätt så benskydd kanske inte vore så dumt när man röjer.

https://www.jula.se/catalog/tradgard/ved-och-avverkning/motorsagar-och-tillbehor/sagklader/benskydd-905513/
Även bra att använda när man slår sönder sten med slägga. Stenflisor på benen kan göra ont..

#510505 Kom på att jag glömt uppdatera angående smältlim. Har bara hunnit med 3 dagar i skogen sen lagningen men än så länge håller det ihop jättebra!

#525690 Någon som kan berätta om skillnaden mellan Haix Protector Ultra och Alpin modellerna? Kanske expertisen också har jämförelse med Meindl Timberking? Hur är Haix i storleken?

#525708 De är exakta i storleken, och det hjälps inte att dra åt remmarna hårdare om de känns för stora.

Användarvisningsbild

#526310 Hur är det med bredden längst fram vid stortån på olika modeller? Jag har ganska normalt bred fot, men ofta så blir det press från sidan mot stortårna pga avrundad form. Enda lösningen är att gå upp en storlek, men då sitter dom jo ofta sämre på foten..
Klass 1 skydd duger gott om greppet på sulan är bra. Grepp är säkerhet!

http://treksta.com/tech/technology_nestfit.php passar mig perfekt men har tyvärr ej sågskyddskor..

Användarvisningsbild

#527622 Är det någon som använder Nordforests sågskyddskänga klass 1 och som kan uttala sig om kvalitén? 1195 kr på Skogma känns ju lagom för oss som (tyvärr) inte är ute alla veckans dagar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Huggarkängor Oregon Waipoua av Phantom - tor 28 jun 2012, 23:03
i Arbetskläder för skogen
8 svar
8276 läst
av Carlfritidshuggare     
ons 02 sep 2015, 15:25
Huggarkängor, Stihl Ranger GTX? av huggarn7 - tis 06 aug 2013, 15:52
14 svar
12587 läst
av hedenfeldt     
fre 09 aug 2013, 08:53
Huggarkängor HVA av Sture Andersson - lör 20 sep 2014, 12:43
12 svar
6360 läst
av T Landström     
sön 21 sep 2014, 13:56
Elten huggarkängor? av Sigge - fre 13 mar 2015, 17:38
2 svar
2845 läst
av jolo     
mån 12 okt 2015, 21:26
Huggarkängor, recensioner och önskan om utveckling av jan larsson - tis 12 dec 2017, 00:06
10 svar
3691 läst
av anersimyra     
fre 16 mar 2018, 14:16
Annonser