Arbetskläder för skogen

Tips på bra huggarkängor

323 inlägg 203535 visningar 55 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

svampbob  
#364503 Försvarets marskängor saknade garanterat membran och om man skötte dom rätt så höll man sig torr om fötterna även under en regnig senhöst.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

T Landström  
#364505 Kanske blir att jämföra päron och äpplen... ;)

Ull är bra...eller ylle... Men det är ju kombinationen som är det viktiga... Ett syntetmaterial närmast kroppen som transporterar bort fukten till nästa lager som är tex ull...
Jag har sett en bra förklaring på nätet hur allt funkar...men hittar inte den...

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364509 Ull värmer bra även när det är fuktigt. Så ull funkar alldeles utmärkt närmast huden.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364554 Membrankängor ska inte smörjas med fett utan med inpregnering fettet förstör andasfunktionen flera tillverkare bl.a. lundhags rekomenderar nikvax.
Gällande försvarets kängor så finns meindlkängor på utrustningkorten sedan -08 försedda med lös goretexinsats.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364908 http://www.jula.se/catalog/tradgard/ved ... gor-903543 någon som prövat oregons nya kängor på jula eller hos annan återförsäljare?

Är ju iaf ett mycket trevligt pris på dem.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

SHR  
#364912 Som Niking skriver är ull supert närmast kroppen. Varmt även när man blir blöt, drar inte åt sig ev. kroppsodörer samt att det transporterar fukt bra.
Enda minuset med ull, är att det inte är lika slitstarkt som övriga material.

Syntet transporterar också fukten bra, men då får man stå ut med att lukta annat än eau du parfume, samt att blir man blöt blir man även kyld av plagget i fråga.

Så för mig gäller ullstrumpor i kängorna när jag jagar, på jobbet blir det ett par i ull och ett par i syntet för att fylla ut riktigt och bespara mig själv från skavsår.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#366736 I dag var premiär med Harz kängor från Engelbert & Strauss. Det är de lättaste och smidigaste kängor jag ägt, de är redan " ingångna " från fabrik.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

sundelius  
#366745
anersimyra skrev:I dag var premiär med Harz kängor från Engelbert & Strauss. Det är de lättaste och smidigaste kängor jag ägt, de är redan " ingångna " från fabrik.. :smile:


Har kört med mina i två dagar nu och intrycket är gott så långt :smile:

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Hema  
#366764
anersimyra skrev:I dag var premiär med Harz kängor från Engelbert & Strauss. Det är de lättaste och smidigaste kängor jag ägt, de är redan " ingångna " från fabrik.. :smile:

Hur var de storleksmässigt?

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Carlfritidshuggare  
#366774
anersimyra skrev:I dag var premiär med Harz kängor från Engelbert & Strauss. Det är de lättaste och smidigaste kängor jag ägt, de är redan " ingångna " från fabrik.. :smile:


Inte så ingångna så att du behöver lägga dem i frysen hoppas jag:)

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

sundelius  
#366795
Hema skrev:
anersimyra skrev:I dag var premiär med Harz kängor från Engelbert & Strauss. Det är de lättaste och smidigaste kängor jag ägt, de är redan " ingångna " från fabrik.. :smile:

Hur var de storleksmässigt?

Normalstora, beställde samma storlek som jag brukar och mina 43:or passade bra

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#366799 Samma här.. :grin:

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366874 Samma som ni har i kängor, eller i skor?

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

sundelius  
#366884
Mangan skrev:Samma som ni har i kängor, eller i skor?

Både och

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

JensSkoog  
#366895
sundelius skrev:
Hema skrev:
anersimyra skrev:I dag var premiär med Harz kängor från Engelbert & Strauss. Det är de lättaste och smidigaste kängor jag ägt, de är redan " ingångna " från fabrik.. :smile:

Hur var de storleksmässigt?

Normalstora, beställde samma storlek som jag brukar och mina 43:or passade bra

Har sökt efter dom där på E&S, men finner dom inte. Behöver nya huggarkängor eftersom mina gamla har slitna sular, så jag halkar. Men, det beror ju lite på prisen just nu - nytt batteri och ny generator i bilen känns som rån i plånboken :lol:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).