Arbetskläder för skogen

Tips på bra huggarkängor

323 inlägg 203159 visningar 55 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

JensSkoog  
#362970
Hema skrev:Riktigt nice, men var har arbetaren tagit vägen? :grin:

Han har bantat för att spara pängar till att betala för kalaset så han syns inte i utrustningen :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Mats Nilsson  
#364409
1452361341_2015_01_05_motorsag_o_klaeder_001.jpg


Första dagen i skogen med dom nya grejorna. Jag har alltid varit en som förordat stövlar före kängor. Kängor tar bara tid att ta på sig och så läcker dom. Efter en dag i skogen med mina nya Stihl Advance GTX säger jag bara, varför har jag inte köpt såg kängor tidigare. Så jäkla skönt. Precis som jag skrev tidigare att dom kändes sköna redan i butiken så var dom precis lika sköna i skogen. Full poäng. Rekommenderas. Sedan kan jag också säga att mitt nya ställ med byxa o jacka var också en full poängare jämfört med mina gamla tält byxor med stövlar.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

T Landström  
#364448 Kängor läcker för att man inte smörjer dom ;)
Sedan tror jag att gore-tex i kängor inte bara är till för att göra kängorna vattentäta utan att dom ska ventilera kängorna så man inte blir blöt inifrån...

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364455 Ventilationen blir knappast bättre av ett Gore-Tex membran i kängorna. Snarare tvärt om.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Hema  
#364461
Niking skrev:Ventilationen blir knappast bättre av ett Gore-Tex membran i kängorna. Snarare tvärt om.
/Niklas

:?:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

T Landström  
#364463 Tror det är en del av tanken bakom Gore-tex... Jag upplever iaf att jag är torrare om fötterna i mina gore-tex kängor efter en dag än kängor utan...
Sedan beror det på vart Gore-tex fodret sitter i kängan...
Men att tro att man slipper undan att smörja kängorna bara för att det är gore-tex i dom är nog dumt...

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364465
Hema skrev:
Niking skrev:Ventilationen blir knappast bättre av ett Gore-Tex membran i kängorna. Snarare tvärt om.
/Niklas

:?:


Det blir ju ytterligare ett lager som ångan från fotsvetten ska diffundera igenom.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

T Landström  
#364469
Niking skrev:
Hema skrev:
Niking skrev:Ventilationen blir knappast bättre av ett Gore-Tex membran i kängorna. Snarare tvärt om.
/Niklas

:?:


Det blir ju ytterligare ett lager som ångan från fotsvetten ska diffundera igenom.
/Niklas


Tanken med gore-tex är ju att det ska vara "vattentätt" samtidigt som det ska släppa ut vattenångan från insidan när man blir varm...
I en känga så blir väl funktionen att man ventilerar ut fukten när man går...däremot känns det lite konstigt i en skinn/läder känga som man smörjer med fett...

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364476 Allt kan ju säljas med mördande reklam. Men om du ta två par identiska kängor, i den ena stoppar du in ett Gore-tex membran någon stans i fodret, så blir det ju bara ytterligare ett lager som ångan ska passera igenom, alltså ett större motstånd. Inte sant?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

T Landström  
#364485 Det köper jag...men sedan är det skillnad på material och material eller hur... Om du byter ut gore-tex mot tex plast så blir det ett annat resultat...
Jag har använt gore-tex kängor i snart 15 år mest när jag jagat men senaste huggarkängorna jag köpte va det gore-tex i och dom är fräschare efter 2,5 år än kängorna jag hade innan va efter 1 år... Men det kanske bara är inbillning ;)

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#364486 Läser man det finstilta angående gore- tec i kängor så fungerar membranet enbart vid samtidigt användande av FUNKTIONSSOCKOR.. :?: själv använder jag sommar som vinter enbart sockor i 100 % ylle som ska gå en bit ovan skaften på kängan, med den kombinationen hålls fötterna helt torra då fukten evakueras via skaften på kängan. Helst ska kängorna sakna all teknisk lull lull och smörjas med fett som inte innehåller alltför mycket djurfett, för stort innehåll av djurfett gör att lädret inte håller tätt.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364489
T Landström skrev:Det köper jag...men sedan är det skillnad på material och material eller hur... Om du byter ut gore-tex mot tex plast så blir det ett annat resultat...
Jag har använt gore-tex kängor i snart 15 år mest när jag jagat men senaste huggarkängorna jag köpte va det gore-tex i och dom är fräschare efter 2,5 år än kängorna jag hade innan va efter 1 år... Men det kanske bara är inbillning ;)


Jo, plast brukar ju vara mer tätt än gore-tex. Åtminstone så länge plasten är hel :wink: Men vilka huggarkängor har ett membran i plast?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

T Landström  
#364490
Niking skrev:
T Landström skrev:Det köper jag...men sedan är det skillnad på material och material eller hur... Om du byter ut gore-tex mot tex plast så blir det ett annat resultat...
Jag har använt gore-tex kängor i snart 15 år mest när jag jagat men senaste huggarkängorna jag köpte va det gore-tex i och dom är fräschare efter 2,5 år än kängorna jag hade innan va efter 1 år... Men det kanske bara är inbillning ;)


Jo, plast brukar ju vara mer tätt än gore-tex. Åtminstone så länge plasten är hel :wink: Men vilka huggarkängor har ett membran i plast?
/Niklas


Korta gummistövlar.... ;) Va mest som en jämförelse...

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364494
T Landström skrev:
Niking skrev:
T Landström skrev:Det köper jag...men sedan är det skillnad på material och material eller hur... Om du byter ut gore-tex mot tex plast så blir det ett annat resultat...
Jag har använt gore-tex kängor i snart 15 år mest när jag jagat men senaste huggarkängorna jag köpte va det gore-tex i och dom är fräschare efter 2,5 år än kängorna jag hade innan va efter 1 år... Men det kanske bara är inbillning ;)


Jo, plast brukar ju vara mer tätt än gore-tex. Åtminstone så länge plasten är hel :wink: Men vilka huggarkängor har ett membran i plast?
/Niklas


Korta gummistövlar.... ;) Va mest som en jämförelse...


Jo, men då jämför du äpplen och päron... :wink:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#364499 Samma diskussion förs när det gäller underställ under torrdräkten vid dykning. Underställen är försedda med olika " membran, " det ena fantasifullare än det andra för att hålla kroppen torr. Lik förbannat får man kondens på insidan av själva dräktytan som till slut gör hela understället och kroppen fuktig. Det enda som fungerar är kläder i flera lager, helst ylle som värmer även när det är fuktigt, för fuktigt blir det oavsett de " fantastiska " materialen och membranen.. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).