Arbetskläder för skogen

Husqvarnas nya classic kängor

15 inlägg 17391 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarnas nya classic kängor

jan larsson  
#190228 har idag inhandlat Husqvarnas nya classic kängor. 1700:- inkl. moms får väll anses som helt okey.
detta blir mina första kängor. anledningen var god passform de kändes gåvänliga och med bra pris.
ett minus då är väll att det bara är klass 1 på sågskyddet.

varför jag inte prövat kängor förut beror på att jag tyckt att de som funnits varit alldeles för stela o inte tillräckligt gåvänliga.

men nu skall jag iallafall testa dessa så får vi se om de lever upp till mina förväntningar.

kan komma recension senare kanske.
finns det någon annan som hunnit testa dem ännu?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya classic kängor

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190925 Har du hunnit använda dem än?
Jag tror att jag ska prova dessa kängor i röjning, mina kängor sjunger på sista versen och de här verkar väldigt gåvänliga, som du skrev. De känns väldigt lätta också så de verkar helt klart intressanta ur en röjares synvinkel.
Jag kommer dock inte att byta förrän till nästa säsong...

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya classic kängor

Anton_  
#190935 Jag köpte ett par Husqvarna classic i våras och de gick sönder efter en vecka. De sprack i hälen. Jag tog då kontakt med återförsäljaren och fick ett par nya. De nya jag fick höll i 3 veckor sen sprack dom på sidan. Där gummit möter lädret så att säga. Ringde igen till återförsäljaren helt knäckt för det är fan inte kul att springa runt och röja med huggarstövlar. Hursomhelst de tog kontakt med husqvarna och jag blev kompenserad med ett par nya husqvarna technical 24 kängor och de fungerar bra.
Men det skall ändå sägas att Classic kängorna är sköna att använda även om de inte håller så länge!:)

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya classic kängor

Nonkan  
#190944
Anton_ skrev:Jag köpte ett par Husqvarna classic i våras och de gick sönder efter en vecka. De sprack i hälen. Jag tog då kontakt med återförsäljaren och fick ett par nya. De nya jag fick höll i 3 veckor sen sprack dom på sidan. Där gummit möter lädret så att säga. Ringde igen till återförsäljaren helt knäckt för det är fan inte kul att springa runt och röja med huggarstövlar. Hursomhelst de tog kontakt med husqvarna och jag blev kompenserad med ett par nya husqvarna technical 24 kängor och de fungerar bra.
Men det skall ändå sägas att Classic kängorna är sköna att använda även om de inte håller så länge!:)


Du pratar nog inte om samma känga, den ovan är precis ny. Den som hette Classic förut byter namn till Functional. En jäkla röra är det iaf just nu på Husqvarnas klädsortiment då färger och design uppdateras för att passa det nya formspråket. Men snyggt blir det.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya classic kängor

jan larsson  
#190996 nej jag har inte haft lämpligt tillfälle att testa dem ännu. och det mest pga. att det är nåt så in i h-e blött överallt.
sen går tiden nu mest åt till att få hem halmen, försöka bärga det sista gräset och omgruppera samt mota tillrätta kreaturen inför vintern.

men jag ser fram emot att testa dem. för jag tycker att de ser godtagbart väl byggda ut.

som alltid när man köper något så bör man kolla efter ev. tillverkningsfel. ett av paren hade vid vissa detaljer sytts ihop med en alldeles för lös söm. och reklamerades därför redan innan de hunnit lämna butiken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya classic kängor

jan larsson  
#239857 skitkängor. totalt bortkastade pengar. kängorna skrot endast efter några dagars användning. nästan likaså med fötterna då kängorna inte var i närheten att hålla länge nog att bli ingångna.trots några reklamationer o byten efter uppdatering av dem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya classic kängor

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239861 Har ett par röjare som bytt kängor 3-4 ggr under garantitiden, inget vidare facit... Dock osäker om det är just dessa kängor men känns ytterst troligt. Är just i sömmen mellan läder och gummi där sömmen släpper på tok för lätt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya classic kängor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239891 Har haft min Classic sen januari i år. De har fungerat väldigt bra både sommar och vinter och inte ett fel på dem. Men jag kanske har mitt framför mig.. :???: ..

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya classic kängor

T Landström  
#240122 Jag köpte mina http://www.husqvarna.com/se/accessories/skyddsutrustning-och-arbetsklader/sagskyddskanga,-classic/ i januari och det är dom ända skor jag använder när jag är till skogen...spelar ingen roll om jag är ute och går eller hugger...dom åker på...
Första paret sprack i en söm men fick nya...och dom har varit väldigt sköna...
Men det gäller ju att sköta om dom... Smörja in dom lite då och då...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya classic kängor

värmSkog  
#240181 Jag som tänkte köpa Classic kängorna nu under hösten, Men nu vet jag inte om jag vågar. De vore ju träligt om de inte håller, även om man får nya så är de ju irriterande

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya classic kängor

jan larsson  
#240195
T Landström skrev:Men det gäller ju att sköta om dom... Smörja in dom lite då och då...
mitt sista par smörjde jag in ordentligt med mendels fett direkt ur kartongen före sommaruppehållet. 6 heldagar använde jag dem. fötterna klarade inte mer o kängorna ser ut som om man ruggat dem med stålborste. inga mer såna för mig. så jag klev ner i stövlarna igen.(håller inte högt uppe i skaften men är ju åtminstone vattentäta nertill)
nästa känga som skall provas blir sthils knappt tusenlappen dyrare. för att det är den som de utländska röjlagen häromkring använder. och de liksom jag går massor. jag förröjer. mest gallringar. från ca. 0,5-4-5 ha per dag. och det är de stora ytorna som tar död på fötter och kängor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya classic kängor

T Landström  
#240196
jan larsson skrev:
T Landström skrev:Men det gäller ju att sköta om dom... Smörja in dom lite då och då...
mitt sista par smörjde jag in ordentligt med mendels fett direkt ur kartongen före sommaruppehållet. 6 heldagar använde jag dem. fötterna klarade inte mer o kängorna ser ut som om man ruggat dem med stålborste. inga mer såna för mig. så jag klev ner i stövlarna igen.(håller inte högt uppe i skaften men är ju åtminstone vattentäta nertill)
nästa känga som skall provas blir sthils knappt tusenlappen dyrare. för att det är den som de utländska röjlagen häromkring använder. och de liksom jag går massor. jag förröjer. mest gallringar. från ca. 0,5-4-5 ha per dag. och det är de stora ytorna som tar död på fötter och kängor.


Okey...sedan finns det olika smörjmedel...en del bra och en del mindre bra...
Jag använder bara nygammal lädersmorning...

Konstigt att det är så ojämn kvalitet på kängorna...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya classic kängor

värmSkog  
#240209 Någon som testat dessa?

http://www.husqvarna.com/se/forest/acce ... -sagskydd/

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya classic kängor

Qkeeper  
#240909 Jag har ett par av de du länkar till, hur inte hunnit använda dom mer än 7-8 ggr än men. Stela som bara den först men efter några gånger börja dom mjukna och sätter sig bättre och bättre. Misstänker skarpt att Jalas ligger bakom dessa då det nämligen står Jalas på sulorna ;)

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya classic kängor

BM 35  
#241345 http://www.skogma.se/b2c/images/prodima ... 642009.jpg
Annars har ni dom här,,,har röjt i dom dagligen i fem månader dom håller och är stabil och sköna att gå i

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).