Arbetskläder för skogen

Dags att byta ut alla huggarblusar!!

203 inlägg 125967 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Hema  
#195737 Handlar om att räddningspersonal skall kunna finna dig om du är i nöd. De hade visst problem att finna skadade huggare efter Gudrun.

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196386 Sen är det ju så att de som är tuffa och skiter i arbetsmiljöverkets krav skjuter sig själv i foten om olyckan skulle vara framme. Det värsta som kan hända om man fortsätter med sin Hellyhansen är inte att de kommer och hotar med vite, det värsta är att om man skulle råka ut för en olycka så kommer försäkringsbolaget att tvärvägra att betala ut någon ersättning om man inte uppfyller kraven.

Sen är det riktigt dåligt att komma med ett sånt här beslut som börjar gälla alldeles för fort, Husqvarna tex tror sig ha godkända kläder men de är inte 100% säkra. Vem tar då smällen när olyckan skett och försäkringsbolaget inte betalar?
Klara riktlinjer borde väl vara det minsta man kan begära innan en sån här lag införs?

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Hema  
#196393 Skulle man bli dåligt bemött av försäkringsbolaget är det väl Plus direkt. Dålig PR vill ingen ha.

Såsom jag har förstått det är blusen till för att man ska synas och hittas vid ev. olycka. Lika bra o utrusta blusen med visselpipa och uppblåsbar flytfunktion (man kan ju gå ner sig i ett träsk), när de ändå håller på. Saftblandare finns det väl plats till på hjälmen.

Nee usch de kanske läser detta inlägg och tycker det verkar rimligt.

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196411
Hema skrev:Skulle man bli dåligt bemött av försäkringsbolaget är det väl Plus direkt. Dålig PR vill ingen ha.

Såsom jag har förstått det är blusen till för att man ska synas och hittas vid ev. olycka. Lika bra o utrusta blusen med visselpipa och uppblåsbar flytfunktion (man kan ju gå ner sig i ett träsk), när de ändå håller på. Saftblandare finns det väl plats till på hjälmen.

Nee usch de kanske läser detta inlägg och tycker det verkar rimligt.


Varför skulle Plus ta an ett fall där försäkringsbolaget är solklar segrare? Finns det regler och man väljer att inte följa dem och FB sänker ersättningen pga det så är det ju inget att diskutera.

Jag håller med resten av ditt inlägg, dessa riktlinjer är väl bra men de utförs på helt fel sätt.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Hema  
#196414 Jag borde varit tydligare. Jag syftade på detta:
Husqvarna tex tror sig ha godkända kläder men de är inte 100% säkra. Vem tar då smällen när olyckan skett och försäkringsbolaget inte betalar?


Då tar man o vänder sig till Plus.

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196417 Då är jag med!
Riktig soppa det här...

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Johanm  
#196468 Hej!

Har hört att man gör ett "grövre lagbrott" om man täcker varselkläder med tex. röjsele än om man inte har varselkläder alls.
Så om jag nu tex. skulle ha en blus som uppfyller kraven för varselplagg och sätta röjselen utanpå åker jag på en större smäll än om jag inte hade varselplagg alls?!
Hur rimligt låter det?? Reflektioner?

/Johanm

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Hema  
#196481 Goddag yxskaft

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196592
Johanm skrev:Hej!

Har hört att man gör ett "grövre lagbrott" om man täcker varselkläder med tex. röjsele än om man inte har varselkläder alls.
Så om jag nu tex. skulle ha en blus som uppfyller kraven för varselplagg och sätta röjselen utanpå åker jag på en större smäll än om jag inte hade varselplagg alls?!
Hur rimligt låter det?? Reflektioner?

/Johanm


Bröstspännet på Husqvarnas röjselar har ju en snabbkoppling, så att man snabbt ska kunna få av sig selen ifall röjsågen skulle börja brinna. Hur snabbt skulle denna röjseleavtagning gå i ett skapt läge om man nu har en varselväst utanpå röjselen? Lär bli en hel del brännskador i så fall - särskilt med tanka på dagens eldbefängda plastkläder!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

kallemek  
#199620 Någon som vet om det kommer någon ny varselklassad kollektion från någon tillverkare i början av nästa år? Förutsatt att jorden inte går under på fredag dvs. :-ss

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Phantom  
#199625 Jag vet att det finns dom som håller på att "uppgradera" sina befintliga kollektioner så de blir godkända. Men har inte fått något datum när de ska släppas.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200252
Phantom skrev:Jag vet att det finns dom som håller på att "uppgradera" sina befintliga kollektioner så de blir godkända. Men har inte fått något datum när de ska släppas.

Det står så här i arbetsmiljö verkets föreskrifter ENLIGT SVENSK STANDARD och vad är svensk standard?? Jo att den är CE märkt det är svensk standard.
Sen finns det EN nummer som går in i varandra vem har tagit reda på det INGEN inte ens dom där på säkerskog vet ett skit vad svensk standard är men så är det när det sitter ekonomiska intressen med .
Sen kunde det där förbannade arbetsmiljö verket gett tillverkarna 1-2 år på sig att ställa om produktionen .

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Phantom  
#200381 Det är just det som är problemet.
Tillverkarna håller som bäst på att försöka få svar på vad som egentligen gäller för att kunna få kläderna godkända, så därför finns inget datum när det kan tänkas vara aktuellt att komma ut i handeln.
Sist jag pratade med dom så kunde de inte få svar på vad som egentligen gäller, och då är det onekligen svårt att kunna marknadsanpassa sina kollektioner.
Jag tror att detta beslut har genomförts alldeles för fort för att kunna träda ikraft så tidigt.

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

värmSkog  
#200383 finns en jacka här som heter "PFANNER VARSEL STRETCH-AIR" Står något om ny lag.. Skulle då denna vara godkänd enligt nya regler??

http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s2830

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Robertberg  
#200392
Skogma.se skrev:OBS! Ny lag gällande varselkläder vid arbete med motor- och röjsåg. Alla skall ha varselklassad överdel, då enligt EN 471. Denna jacka är godkänd för denna typ av arbeten.


Detta är inte helt korrekt?
I lagtexten nämns endast det luddiga uttrycket "Svensk standard" och inget EN-nummer.
Men det är ju ett bra sätt från Skogmas sida att skrämma till köp.

Sen tror jag att följer man EN 471-normen så kan man vara säker på att man uppfyller kraven, men det är en annan sak.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).