Arbetskläder för skogen

Dags att byta ut alla huggarblusar!!

203 inlägg 125658 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

vetinte  
#220240 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 09:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

tallen100  
#220305 Ja det verkar som att erfarenhet och kunskap inte är värt någonting längre, om man inte gått i skola och fått papper på det :???:

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Storken  
#220776 Vanligt sunt förnuft är inte särskilt vanligt bland paragrafryttare... :roll:

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

anersimyra  
#220783 En vanlig missuppfattning är att det är frågan om "paragrafrytteri" från okunniga tjänstemän, sanningen är att många av "ryttarna" själva har lång erfarenhet av praktiskt arbete under många år. Regler och bestämmelser tillkommer inte av godtycke, det är ett resultat av genomgång av tusentals allvarliga olyckor och incidenter. Man tittar på varför olyckorna skett och hur dom kunnat undvikas. Att klä sig i varselkläder ser jag själv som en självklarhet, att kamouflera sig är bara ren dumhet.

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

T Landström  
#220789
anersimyra skrev:En vanlig missuppfattning är att det är frågan om "paragrafrytteri" från okunniga tjänstemän, sanningen är att många av "ryttarna" själva har lång erfarenhet av praktiskt arbete under många år. Regler och bestämmelser tillkommer inte av godtycke, det är ett resultat av genomgång av tusentals allvarliga olyckor och incidenter. Man tittar på varför olyckorna skett och hur dom kunnat undvikas. Att klä sig i varselkläder ser jag själv som en självklarhet, att kamouflera sig är bara ren dumhet.


Visst är det så...
Själv tänkte jag skriva att om sunt förnuft rått hade inte reglerna behövts...

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

svampbob  
#220805 Undrar just om man även i skogen kan bli bötfälld för att reflexkläderna är för smutsiga. Jag hade en rörläggare som blev bötfälld av den anledningen vid en kontroll.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Hema  
#220976 Annan lösning vore kanske att ha med sig en vimpel likt sådan som småungarna har på sina cyklar eller iaf. hade förr. Har man med sig brytjärn kan man väl ha med sig en vimpel och sätter man den i backen i direkt anslutning till där man jobbar. Borde det förenkla sökningen eller är det så att den högsta varselklassningen lyser igenom bladverket eller granens tjocka barrock?

Säger inget om att man ska skita i att ha synlig klädsel, men att den måste vara så svårt klassad att varken styrorganet eller tillverkarna vet som gäller känns lite byråkratiskt löjligt.

Sedemera hittar ambulanspersonalen ute i skogen?

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

vetinte  
#220993 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 09:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

anersimyra  
#221001 Jag letade efter en kamrat som var i färd med att köra ut virke med en gammal sliten (välkamouflerad) Alstor. Jag såg honom först på ca 50 meters håll. Nästa dag hade han en flytoverall på sig, jag såg honom, LÄTT, på över en kilometers håll över gärdena, så skillnaden i synlighet är ENORM. Alltså, skillnaden mellan liv och död.

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

T Landström  
#221047
vetinte skrev:Dom som arbetar i skogen kan ju ha såndär sändare som skidåkarna har. Kommer inte på namnet nu. Men om dom hamnar i en lavin så kan dom sökas..........
Då ka ju ambulanspersonalen hitta dom.

Njaaaaaaa Tycker nog att saker kan gå lite över styr. Även va gäller säkerheten.
Som sagt sunt förnuft räcker långt.
O finns inte det överhuvudtaget så hjälper inga skydd i värden ändå.


Jag säger det igen...hade sunt förnuft rått så hade många regler aldrig kommit till tror jag...

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

vetinte  
#221066 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 09:42, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Storken  
#221069 Har definitivt inget emot varselkläder, men varför ha så jävla bråttom i stället för en övergångsperiod så att tillverkare och kunder hinner anpassa sig... :?:

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

anersimyra  
#221071 Dom nya "clownkläderna" ser ju fan så mycket bättre ut än dom gamla grönröda "städrockarna" :lol:

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

tallen100  
#221074 Allt blir inte sämre :wink:

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Nolltax AB  
#221105 Ponera....
På med dubbel varselväst, nä vi tar tre.
Skruva fast saftblandare på hjälmen så man ser ut som en jänkar-gran.
Åsså en sån däringa flyg-varnings-veva-grej från andra världskriget.
Nu bara måste jag vara helgarderad!

-Varför faller den granen mot mig? Är den döv, stum å blind?!

Klantar kollegan till det så skyddar ej en varselväst.
Varselvästen underlättar letandet om man mosad under gran är.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).