Arbetskläder för skogen

Dags att byta ut alla huggarblusar!!

203 inlägg 125608 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

H-kan  
#203385 Jag får skaffa en väst, en sån där ful grön-gul med reflexer. Huggarblusen åker ju ändå av efter en kvart när man som blivit lite schvett.

Ser nu att "obantteg" undrar vad det är för speciellt med en huggarblus.
Den jag har är very special.
- den blir snabbt skitig vilket är bra. Vem vill åka på byn i en ren huggarjacka?
- den är varm på sommaren och kall på vintern.
- den har ett unikt fuktskydd. Den släpper in fukt men inte ut.


Den påminner lite om ett par gummistövlar med hål i.

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220048 Så hur ser det ut i skogarna idag? har alla bytt till nya "godkända" varselfärgade huggarblusar/jackor osv? Samt hur ser det ut under regniga och riktigt varma dagar?

här uppe i norr har säsongen ej börjat än förutom vedhuggningen men där kan jag dock ej se att de nya kraven har gjort någon skillnad.

Hur ser det ut i södra Sverige där röjjningssäsongen dragit igång?

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

wiktor  
#220143 flanellskjorta funkar fortfarande fint :wink:
har inte sett några kontrolanter ligga och vakta på en när man jobbar 8) men det kommer väl med tiden.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Vilebo  
#220145 Arbetsmiljöverket kan fortfarande inte svara på vad de menar med varselkläder, och de kläder som finns, uppfyller av allt att döma inte kraven AV troligen menar. Så ta det lugnt.....

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

machonisti  
#220146
wiktor skrev:flanellskjorta funkar fortfarande fint :wink:
har inte sett några kontrolanter ligga och vakta på en när man jobbar 8) men det kommer väl med tiden.

Och så måste man se till att hugga under kontrollantens arbetstid!

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Tosca  
#220148 De jag sett som lagt sig vinn om saken har använt en enkel varselväst eller vanlig varseljacka.

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

T Landström  
#220150 Ställde frågan till Hva och dom säger att deras nya blusar är godkända...
Har även pratat med min kusin som säljer Hva och Stihl och han har hört från iaf Stihl att även deras ska vara godkända...
Tydligen varit en del diskussioner mellan AV och iaf Sthil...

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

anersimyra  
#220179 Ett varselplagg som används på överkroppen måste ha en yta av minst 1 m2, ärmlösa, typ linne duger inte. Tänk om man var dvärg :surp:

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

machonisti  
#220182
anersimyra skrev:Ett varselplagg som används på överkroppen måste ha en yta av minst 1 m2, ärmlösa, typ linne duger inte. Tänk om man var dvärg :surp:

Skogen är härmed barnförbjuden!

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

T Landström  
#220193
anersimyra skrev:Ett varselplagg som används på överkroppen måste ha en yta av minst 1 m2, ärmlösa, typ linne duger inte. Tänk om man var dvärg :surp:


Klass 3 ja...

Och det finns västar som uppfyller kraven för klass 3...
Sedan står det ju inget om vilken klass det ska vara utan bara att det ska vara varsel...

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

anersimyra  
#220218
T Landström skrev:
anersimyra skrev:Ett varselplagg som används på överkroppen måste ha en yta av minst 1 m2, ärmlösa, typ linne duger inte. Tänk om man var dvärg :surp:


Klass 3 ja...

Och det finns västar som uppfyller kraven för klass 3...
Sedan står det ju inget om vilken klass det ska vara utan bara att det ska vara varsel...
ok, vad innebär klass 3 i praktiken.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

T Landström  
#220224 Klass 3 är högsta klassen. Det som du beskriver i din text!

På dessa länkar står det lite om varselkläder!

http://www.proffsgarderoben.se/shop/?pge_id=38

http://www.proffsgarderoben.se/shop/?pge_id=37

http://www.billigaarbetsklader.se/varselklader-i-51.aspx

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

anersimyra  
#220226 Uj, uj, uj, knepigt att känna till alla lagar som ensamföretagare, jag gjorde en liftutbildning i går, hyr jag en lift som visar sig vara obesiktigad kostar det 25,000 i vite. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

T Landström  
#220230 Mmm...visst är det så att man är utsatt som företagare...det vet jag...

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

anersimyra  
#220236
T Landström skrev:Mmm...visst är det så att man är utsatt som företagare...det vet jag...
Verkligen, jag har och håller fortfarande på att skaffa mig all nödig utbildning som krävs i mitt arbete, men ju fler behörigheter jag skaffar, ju fler förstår jag att jag saknar. Jag tycker absolut inte att det är något fel på arbetsmiljökraven, men det är både tidsödande och svårt att ta reda på allt som krävs. Jag är noga med att göra det som krävs, men det är ju fan om man ska straffas för att man missat något i denna djungel av föreskrifter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).