Arbetskläder för skogen

Vilka skyddskläder har ni för motorsåg?

225 inlägg 150731 visningar 57 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Mr Carlsson  
#239061
husqvarna_med_sthil skrev:Eftersom mitt huggande tagit ny kraft och kommer att ta en del tid per år i anspråk så anser jag mig behöva skyddsbyxor men vet inte vad jag ska välja men funderar på Husqvarnas classic jack och byxor. Hur är dessa att jobba i ? Det får inte vara för varmt eller för pölsigt. Jackan kan man ju ta av sig men byxorna lär ju vara på hela tiden.

Dessa har bra pris men är det något att ha. Kommer i år att jobba åtminstonde 12-15 veckor i sträck med huggning, 8 tim om dagen samt vedhuggning senare i vår samt vindfällen så snart de uppkommer.


Skulle rekommendera att du tittar på Oregons Waipoua byxor.. Jämfört med de lite enklare Husqvarna byxorna jag hade innan så är de ett stort lyft. Lättare och smidigare och till ungefär samma pris som för Husqvarnas Classic.

Ett extra + är att färgen matchar "Husqvarnaorange", så det passar bra ihop med motorsågen! :wink:

// Carlsson

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

husqvarna_med_sthil  
#239125
Mr Carlsson skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Eftersom mitt huggande tagit ny kraft och kommer att ta en del tid per år i anspråk så anser jag mig behöva skyddsbyxor men vet inte vad jag ska välja men funderar på Husqvarnas classic jack och byxor. Hur är dessa att jobba i ? Det får inte vara för varmt eller för pölsigt. Jackan kan man ju ta av sig men byxorna lär ju vara på hela tiden.

Dessa har bra pris men är det något att ha. Kommer i år att jobba åtminstonde 12-15 veckor i sträck med huggning, 8 tim om dagen samt vedhuggning senare i vår samt vindfällen så snart de uppkommer.


Skulle rekommendera att du tittar på Oregons Waipoua byxor.. Jämfört med de lite enklare Husqvarna byxorna jag hade innan så är de ett stort lyft. Lättare och smidigare och till ungefär samma pris som för Husqvarnas Classic.

Ett extra + är att färgen matchar "Husqvarnaorange", så det passar bra ihop med motorsågen! :wink:

// Carlsson


Ja det blev dessa Oregons Waipoua. Jag testade även husqvarna Classic tror jag de hette men efter att ha testat lite gympa i butiken med Oregonbyxan blev det dessa. Dessutom är servicen av helt annan klass hos Raketlasse än hos andra handlare jag besökt i samma ärende.
Tack för hjälpen med tips och förslag !

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

axwell  
#239140
husqvarna_med_sthil skrev:. Dessutom är servicen av helt annan klass hos Raketlasse än hos andra handlare jag besökt i samma ärende.
Tack för hjälpen med tips och förslag !


Nästan svårt att inte vara bäst i distriktet, servicenivån är ju inte direkt på topp hos braschkollegorna.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

husqvarna_med_sthil  
#239421 Håller med dig axwell men jag tycker att de är bra på RL oavsett. Trevliga, bra priser och svarar i telefon när man ringer :)
Har några riktiga lågvattenmärken till historier om vissa andra men det är en annan sak .

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

bjorn_k87  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240612 Är det någon som använder hängslebyxor? Funderar på att köpa Huskvarnas funktional byxor och dom finns ju i hängsleutfärdande med...

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

T Landström  
#240614
bjorn_k87 skrev:Är det någon som använder hängslebyxor? Funderar på att köpa Huskvarnas funktional byxor och dom finns ju i hängsleutfärdande med...


Kan nog vara skönt en kall vinterdag... Men frågan är om dom inte blir väldigt varma på vår och höst?

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

bjorn_k87  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240615 Ja det är det jag funderar på med...

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Peteflamingstar  
#240645 Jag har både och! Ett par Waipoua i hängselutförande samt ett par Forest Shield (Skogmas fabrikat) i byxvariant. Hängselbyxorna är dock så tunna i ovandelen, samt att de andas litegrann, så de funkar även vår och höst! Är väldigt nöjd med dem i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Blivande snickare  
#240667 Har ett äldre pår husqvarna hängselbyxor å ja trivs bra med dom. Som Pete.. säger så är dom ganska tunna upp mot
ryggen så man svettas inte allt för mycket men är ändå skönt när det blir kallt. Plus att dom inte ramlar ner när man böjer ner sig! :lol:
Så om jag skulle köpa nya byxor så ska dom ha hängslar :smile:

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

stektlök  
#240670 Jag använder hängslebyxor och kan inte tänka mig nått annat. Skönt att dom sitter uppe likadant oberoende av om man kröker rygg ! Hängsler på jobbbyxor, jaktbyxor ä också bra. Kanske har jag för stor mage å för liten röv så hängslen blivit ett måste :)

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

bjorn_k87  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240712 Blev Husqvarnas Funktionalställ för mig med midjebyxor, dom var rätt höga i ryggen så tror att dom ska bli bra. Känns ju stor skillnad mot mina gamla tunga byxor från -03 :p

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Mannfolk  
#240713 Husqvarnas technical ex byxor med hängslen å jacka,Känns som sportdräkt men ömtålig.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

OlarsM  
#240727 Är det nån som använder Oregon Yukon byxor som Clas Ohlson har? :-\

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Phantom  
#240902 Använder inte själv men har sålt några par. De flesta köper Waipoua eller Fiordland om dom ska ha Oregons huggarbyxor.
Men jag skulle säga att det beror på hur mycket du ska använda byxorna. Enligt min mening så är dom smidigare och lättare än "typ" blåkläders huggarbyxor, och Yukon är ett bra alternativ för hobbysågaren/fritidshuggaren som inte jobbar hela dagar i skogen.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

husqvarna_med_sthil  
#240903 Ska bli spännande nu till veckan att se hur Oregons Waipoua tänker bete sig i snön och rejäl blöta. Hittills tycker jag de är utan problem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).