Arbetskläder för skogen

Vibrationsdämpande handskar

14 inlägg 10190 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vibrationsdämpande handskar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130856 Jag såg att Ejendals hade en handske, som var speciellt framtagen för att dämpa vibrationer http://ejendalsprodukt.anxious.se/PDF/P ... E/9180.pdf Finns bl.a. på Skogma för 370 kr + moms (art nr 289180). Är det något att satsa på?
/Niklas



   TS
Avatar Fallback

Re: Vibrationsdämpande handskar

Nonkan  
#130857 Den gör sitt jobb, vi säljer ganska mycket av den till folk som kör med häcksax.

Vet inte hur den är till motorsåg dock, dels sliter nog träd/bark/kvistar på ytskiktet och sedan blir man nog ganska svettig om handflatorna.

Användarvisningsbild

Re: Vibrationsdämpande handskar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130859 Handsken är alltså inte särskilt slitstark?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vibrationsdämpande handskar

Nonkan  
#130864 De är ungefär som vanliga tegerahandskar, och de håller inte särskilt länge när man t.ex. håller på med ved. Handsken är lite för dyr för sånt jobb tycker jag, men kör man bara såg/häcksax så går det ju bra.

Avatar Fallback

Re: Vibrationsdämpande handskar

Mariaskogsrået  
#130866 Så även vid röjsågsarbete funkar de? Har kört med andra vibdämp innan men de var så klumpiga att känslan försvann när jag gjorde gaspådrag o då slutade de med att vantarna låg i bilen o där gör de ju ingen nytta...

Användarvisningsbild

Re: Vibrationsdämpande handskar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130875 Någon som vet ifall Guide har vibrationsdämpade handskar och i så fall vad heter modellen?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vibrationsdämpande handskar

Nonkan  
#130879
Mariaskogsrået skrev:Så även vid röjsågsarbete funkar de? Har kört med andra vibdämp innan men de var så klumpiga att känslan försvann när jag gjorde gaspådrag o då slutade de med att vantarna låg i bilen o där gör de ju ingen nytta...


Ja, det blir lite svampig känsla, men jag tycker inte det är så farligt. Man vänjer sig fort. Däremot är dagens röjsågar så mycket bättre ur vibrationssynpunkt, så handskar ska egentligen inte behövas. Men alla har ju olika händer, så är du känslig så testa.

Avatar Fallback

Re: Vibrationsdämpande handskar

Mariaskogsrået  
#130905 Nonkan, har inte märkt nåt ännu men det märks väl inte förrän det e lite för sent så tänkte om precisionskänslan inte försämras så varför inte? De e ju dumt att inte vara rädd om sig om man kan:-)

Användarvisningsbild

Re: Vibrationsdämpande handskar

totte  
#130906 Så är det! Det är inte särskilt kul med vita fingrar, det har jag skaffat mig genom åren. Det finns inga handskar gjorda på den här planeten som kan hålla mig riktigt varm om händerna när det är vinterkallt ute. Så att vara ordentligt rädd om dom små blodkärlen i fingrarna är mycket förnuftigt, det är dom som först går åt pipan av vibrationer.

Användarvisningsbild

Re: Vibrationsdämpande handskar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130916 Totte, en sak jag har fått lära mig den hårda vägen, är att vintertid måste handleden hållas väl isolerad vintertid, annars fryser jag som attan om fingrarna. Är det bara ärmarna riktigt långa, så att muddarna i alla lägen täcker handleden (alltså oavsett hur jag än sträcker på mig), så räcker det oftast med tunna vindtäta längdskidhandskar för att hålla värmen i fingrarna.

Sedan jag gjorde den upptäckten, så har jag låtit länga ärmarna 15-20 cm på en vinterjacka och 4 skoteroveraller. Jag är mycket nöjd med resultatet.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vibrationsdämpande handskar

totte  
#130923 Tack Niklas, klokt råd! Jag vet och tillämpar, jag har inte särskilt långa armar så jag får alltid ett bra överhäng och har handskar/vantar med långa skaft. Det hjälper förvisso bra, istället för att fingrarna blir blå, stelfrusna och orörliga så blir dom bara vita och kalla. Inget hjälper fullt ut om man en gång förstört cirkulationen. Men det här är ett väldigt bra tips för alla som håller på med utomhusarbete, att hålla fingrarna varma hjälper till att förebygga skador. Som sagt, tack för det!

Användarvisningsbild

Re: Vibrationsdämpande handskar

Kse  
#130952 Tycker inte Ejendals vibrationshandske är någe vidare för röj eller motorsåg, lite klumpiga och varma och som sagt så går dom sönder ganska fort.
Köpte till röjarna förra året men det var ingen som gillade dom.
Man vänjer sig ganska snabbt men när man tar på en vanlig handske så känns det bättre vilket inte är nått vidare betyg.

Avatar Fallback

Re: Vibrationsdämpande handskar

Mariaskogsrået  
#130980 Ok, Kse, typiskt men lite som jag befarade:( Men blir väl ett par till häck-säsongen o sen e de ju bara o testa när man ändå har dem.

Ni skriver att de går sönder lätt, försvinner vibdämpningen helt när de e trasiga? Tycker de flesta handskar e rätt kortlivade som hela men de hänger med ett tag efter ändå;-)

Avatar Fallback

Re: Vibrationsdämpande handskar

Nonkan  
#130983 De är väl inte mer kortlivade än andra just när det gäller maskinkörning, men det svider ju lite mer då de kostar en del.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).