Arbetskläder för skogen
Sågskyddskänga
tor 14 maj 2026, 20:10#910718Hur är Stihl Function respektive de nuvarande Husqvarna Classic 20? De sistnämnda fick ju mycket pisk från början men de kanske blivit bättre med åren?
tor 14 maj 2026, 21:33#910724Jag gillar "pjäxkängor" tycker de ger bra stabilitet så man inte behöver tänka sig för så mycket när man trampar runt bland röjstubbar och i ris o grener när man kvistar.
Det räcker med någon cm av underlag någonstans under sulan även ute vid kanten så står man rakt utan att vricka eller trötta ut foten i onödan.
Men det är nog en smaksak.
Det räcker med någon cm av underlag någonstans under sulan även ute vid kanten så står man rakt utan att vricka eller trötta ut foten i onödan.
Midnattsmekaniker.
tor 14 maj 2026, 21:37#910726
https://skogma.se/p/haix-protector-ligh ... 2988629714
Tar med en länk.
Williamm skrev:Nu kanske det är en annan prisklass, men Haix har en trevlig känga med sågskydd och spiktramp.
Tar med en länk.
Midnattsmekaniker.
tor 14 maj 2026, 22:04#910728
Har ju förvisso aldrig prövat med den typen av sågskyddskänga, men jag föreställer mig att om kängan är mer eller mindre stum en bit upp mot vaden, så blir det knäna som får flexa i stället för fotleden. Då jag lider av knäartros så vill jag helst inte riskera att böja knäna i sidled. Men jag vet inte om det är så i praktiken. Det är dyrt att köpa fel även om Haix-pjucken var lite billigare på Amazon. Vi får väl se om det funkade att stoppa leveransen, annars får jag traska runt i köket och gå upp och ner för trappan och försöka känna efter om de funkar.
Williamm skrev:Jag gillar "pjäxkängor" tycker de ger bra stabilitet så man inte behöver tänka sig för så mycket när man trampar runt bland röjstubbar och i ris o grener när man kvistar.
Har ju förvisso aldrig prövat med den typen av sågskyddskänga, men jag föreställer mig att om kängan är mer eller mindre stum en bit upp mot vaden, så blir det knäna som får flexa i stället för fotleden. Då jag lider av knäartros så vill jag helst inte riskera att böja knäna i sidled. Men jag vet inte om det är så i praktiken. Det är dyrt att köpa fel även om Haix-pjucken var lite billigare på Amazon. Vi får väl se om det funkade att stoppa leveransen, annars får jag traska runt i köket och gå upp och ner för trappan och försöka känna efter om de funkar.
tor 14 maj 2026, 22:08#910729
De där ser ju inte så pjäxiga ut, kanske kan vara ett alternativ? Jag tänker dock att nubuck inte är det bästa om det är blött, har du testat dem?
Williamm skrev:Williamm skrev:Nu kanske det är en annan prisklass, men Haix har en trevlig känga med sågskydd och spiktramp.
Tar med en länk.
De där ser ju inte så pjäxiga ut, kanske kan vara ett alternativ? Jag tänker dock att nubuck inte är det bästa om det är blött, har du testat dem?
fre 15 maj 2026, 09:50#910739anske att jag Jag kan ha provat de i butik när jag var i Tyskland sist men jag minns inte så bra.
Tror de va som kraftigare arbetskängor typ.
Ent skrev:Williamm skrev:Williamm skrev:Nu kanske det är en annan prisklass, men Haix har en trevlig känga med sågskydd och spiktramp.
Tar med en länk.
Tror de va som kraftigare arbetskängor typ.
Midnattsmekaniker.
fre 15 maj 2026, 14:45#910749
Det är just nubucklädret som gör Haix Alpina motståndskraftig mot väta, och den borste som jag tidigare nämnde är en mockaborste avsedd för rengöring av just nubuck. Själv har jag struntat i att rengöra dem och följer rådet som följde med ett par kängor som såldes under varumärket stihl. Där stod att lädret uppnår sin fulla täthet först efter att fint damm trängt in i lädret och skapat en vattentät barriär..💦🙂
Ent skrev:Williamm skrev:Williamm skrev:Nu kanske det är en annan prisklass, men Haix har en trevlig känga med sågskydd och spiktramp.
Tar med en länk.
Det är just nubucklädret som gör Haix Alpina motståndskraftig mot väta, och den borste som jag tidigare nämnde är en mockaborste avsedd för rengöring av just nubuck. Själv har jag struntat i att rengöra dem och följer rådet som följde med ett par kängor som såldes under varumärket stihl. Där stod att lädret uppnår sin fulla täthet först efter att fint damm trängt in i lädret och skapat en vattentät barriär..💦🙂

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).