sön 03 maj 2026, 03:47#910140Hej!
Kapar den här gamla tråden.
Jag är ute efter ett par sågskyddskängor. Jag arbetar egentligen inte så mycket i traditionellt skogsbruk, även om vi har 35 ha på fastigheten. Det blir mycket ved, mindre fällning/röjning på privatkunders tomter och så en del på byggarbetsplatser. Det senare gör att jag vill ha spiktrampskydd. Det verkar som det ingår i standarden S3? Och då uppfyller bland annat Stihl function active. Finns det någon annan, kanske lite billigare, Stihl function active hittar jag för 1900 inkl. moms.
Arbetskläder för skogen
Sågskyddskänga
sön 03 maj 2026, 18:12#910163Vi har alla olika fötter, och rör oss i olika terräng. Prova många, gå runt i butiken en stund. Kläm på dom, lukta och smaka.
Själv har jag korta och breda fötter och rör mej i stenig terräng. Använder samma kängor med röjsågen också, även om sågskydd inte behövs till det. Oregon Yukon. Gillade styvheten i dom. Tyvärr har de tappat en del av vriststödet sen jag köpte dem.
Själv har jag korta och breda fötter och rör mej i stenig terräng. Använder samma kängor med röjsågen också, även om sågskydd inte behövs till det. Oregon Yukon. Gillade styvheten i dom. Tyvärr har de tappat en del av vriststödet sen jag köpte dem.
sön 03 maj 2026, 21:56#910173
Baserat på utseende ser det ut som att det är Lupriflex som tillverkar den kängan åt Stihl. Lupriflex egna känga i samma sågskyddsklass finns hos Skogma på rea. https://skogma.se/p/lupriflex-sagskydds ... 7586555426
Vändteg skrev:Hej!
Kapar den här gamla tråden.
Jag är ute efter ett par sågskyddskängor. Jag arbetar egentligen inte så mycket i traditionellt skogsbruk, även om vi har 35 ha på fastigheten. Det blir mycket ved, mindre fällning/röjning på privatkunders tomter och så en del på byggarbetsplatser. Det senare gör att jag vill ha spiktrampskydd. Det verkar som det ingår i standarden S3? Och då uppfyller bland annat Stihl function active. Finns det någon annan, kanske lite billigare, Stihl function active hittar jag för 1900 inkl. moms.
Baserat på utseende ser det ut som att det är Lupriflex som tillverkar den kängan åt Stihl. Lupriflex egna känga i samma sågskyddsklass finns hos Skogma på rea. https://skogma.se/p/lupriflex-sagskydds ... 7586555426
tor 07 maj 2026, 19:31#910359Kör med haix protector forest nu och gjort det ett år snart. Kan inte klaga på nåt, tåboxen är bredare än husqvarnas och de är grymt sköna. Jobbar 40h i veckan med dem så de har testats flitigt i både snö regn och solsken.
tor 14 maj 2026, 09:10#910676Vet någon i församlingen huruvida det i Norrbotten eller i Torneå/Yllitornio finns återförsäljare som har sortiment på sågskyddskängor, alltså olika fabrikat? Stihl- och Husqvarna-säljarna har sina egna märken, Jula säljer Oregon. Men sedan? Skogma mfl onlinebutiker har ju mycket att välja på men det känns jobbigt att skicka efter 5-6 olika modeller och så är de ändå inte kompatibla med mina fötter.
tor 14 maj 2026, 09:30#910678
Jag tittar i detta nu på mina snart tio år gamla Haix Alpina och inser att det måste vara den mest hållbara huggarkänga som någonsin tillverkats, och det med tanke på att jag under tiden slitit ut runt fyra par Harzkängor och två par Haix protector. I övrigt finns inget som tyder på att alpinakängorna inte håller ihop i tio år till..🤑
Vildmark skrev:Kör med haix protector forest nu och gjort det ett år snart. Kan inte klaga på nåt, tåboxen är bredare än husqvarnas och de är grymt sköna. Jobbar 40h i veckan med dem så de har testats flitigt i både snö regn och solsken.
Jag tittar i detta nu på mina snart tio år gamla Haix Alpina och inser att det måste vara den mest hållbara huggarkänga som någonsin tillverkats, och det med tanke på att jag under tiden slitit ut runt fyra par Harzkängor och två par Haix protector. I övrigt finns inget som tyder på att alpinakängorna inte håller ihop i tio år till..🤑
tor 14 maj 2026, 10:58#910680
Är det dom här? Är de breda i tårna? https://www.haix.se/haix-protector-alpi ... W4QAvD_BwE
anersimyra skrev:Vildmark skrev:Kör med haix protector forest nu och gjort det ett år snart. Kan inte klaga på nåt, tåboxen är bredare än husqvarnas och de är grymt sköna. Jobbar 40h i veckan med dem så de har testats flitigt i både snö regn och solsken.
Är det dom här? Är de breda i tårna? https://www.haix.se/haix-protector-alpi ... W4QAvD_BwE
tor 14 maj 2026, 11:04#910682
Ja, det är den kängan. Själv gav jag 5050:- spänn för mina men kände mig blåst då jag en vecka senare såg att de kostade runt 3500:- på annan plats. Men med tanke på kvaliteten så var priset på drygt 5.000:- riktigt billigt..🤑
Ent skrev:anersimyra skrev:Vildmark skrev:Kör med haix protector forest nu och gjort det ett år snart. Kan inte klaga på nåt, tåboxen är bredare än husqvarnas och de är grymt sköna. Jobbar 40h i veckan med dem så de har testats flitigt i både snö regn och solsken.
Ja, det är den kängan. Själv gav jag 5050:- spänn för mina men kände mig blåst då jag en vecka senare såg att de kostade runt 3500:- på annan plats. Men med tanke på kvaliteten så var priset på drygt 5.000:- riktigt billigt..🤑
tor 14 maj 2026, 11:07#910683Halkskyddet i hålfoten är dock tillverkat i aluminium, och arbetar man på stenigt underlag så slits de ner på endast några timmar..😖
tor 14 maj 2026, 16:30#910699Ooops... Där råkade jag beställa ett par Haix Alpin från Amazon, 3850 Kr 😮. Egentligen så tycker jag att den typen av känga ser lika bekväma ut som ett par gammaldags slalompjäxor, men jag chansar på att fötterna trivs. Det går ju returnera annars. Jag återrapporterar när de anlänt.
tor 14 maj 2026, 19:23#910714
Visst är att du kommer att uppleva det som att du går omkring i ett par slalompjäxor den första tiden..😛 men du kommer att uppskatta att fötterna hålls kruttorra även om du står med vatten högt upp på skaften i en vecka. Till mina följde det med ett underhållskit med en specialborste med vilken man ska rugga upp ytan på lädret. Jag har dock ännu inte gjort annat än att stampa lera ur sulan och de är fortsatt lika täta som när de var nya.
Ent skrev:Ooops... Där råkade jag beställa ett par Haix Alpin från Amazon, 3850 Kr 😮. Egentligen så tycker jag att den typen av känga ser lika bekväma ut som ett par gammaldags slalompjäxor, men jag chansar på att fötterna trivs. Det går ju returnera annars. Jag återrapporterar när de anlänt.
Visst är att du kommer att uppleva det som att du går omkring i ett par slalompjäxor den första tiden..😛 men du kommer att uppskatta att fötterna hålls kruttorra även om du står med vatten högt upp på skaften i en vecka. Till mina följde det med ett underhållskit med en specialborste med vilken man ska rugga upp ytan på lädret. Jag har dock ännu inte gjort annat än att stampa lera ur sulan och de är fortsatt lika täta som när de var nya.
tor 14 maj 2026, 19:38#910715
Hmmm, månntro om jag ska försöka stoppa leveransen? Bekvämlighet är nog en större prio. Jag har älskat mina nuvarande av typen som Husqvarna slutade med för 10 år sedan, fast de hette Jalas eller Sievi. Som vedhuggare så behöver jag inte vara ute i värsta blötföret, och i så fall har jag ju huggarstövlarna....
anersimyra skrev:Ent skrev:Ooops... Där råkade jag beställa ett par Haix Alpin från Amazon, 3850 Kr 😮. Egentligen så tycker jag att den typen av känga ser lika bekväma ut som ett par gammaldags slalompjäxor, men jag chansar på att fötterna trivs. Det går ju returnera annars. Jag återrapporterar när de anlänt.
Hmmm, månntro om jag ska försöka stoppa leveransen? Bekvämlighet är nog en större prio. Jag har älskat mina nuvarande av typen som Husqvarna slutade med för 10 år sedan, fast de hette Jalas eller Sievi. Som vedhuggare så behöver jag inte vara ute i värsta blötföret, och i så fall har jag ju huggarstövlarna....
Senast redigerad av Ent tor 14 maj 2026, 20:11, redigerad totalt 1 gång.
tor 14 maj 2026, 20:08#910717
Alpinakängan har en extra tjock plös som gör den till en känga i klass tre och det är ju inte helt fel om man slår yxan i smalbenet..😄🪓
Ent skrev:anersimyra skrev:Ent skrev:Ooops... Där råkade jag beställa ett par Haix Alpin från Amazon, 3850 Kr 😮. Egentligen så tycker jag att den typen av känga ser lika bekväma ut som ett par gammaldags slalompjäxor, men jag chansar på att fötterna trivs. Det går ju returnera annars. Jag återrapporterar när de anlänt.
Hmmm, månntro om jag ska försöka stoppa leveransen? Bekvämlighet är nog en större prio. Jag har älskat mina nuvarande av typen som Husqvarna slutade med för 10 år sedan, fast de hette Jalas eller Sievi. Som vedhuggare så behöver jag ju inte vara ute i värsta blötföret, och i så fall har jag ju huggarstövlarna....
Alpinakängan har en extra tjock plös som gör den till en känga i klass tre och det är ju inte helt fel om man slår yxan i smalbenet..😄🪓

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).