Arbetskläder för skogen

Tips på huggarbyxor

139 inlägg 88581 visningar 27 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

MrZnake  
ElKenta skrev:Så Light saknar plasthylsan för kombinyckeln? Är det en gissning att sågskyddet är sämre, förlåt frågan för jag frågade Skogma och den killen sa att det var samma skydd. Är passform densamma på båda? Om du skulle välja en av dem skulle det bli Light då? jag är ingen skogsman som du, men hantverkare sen 40 år och vill ha bra verktyg o kläder men en stor skillnad på yrke vi har så jag kan därför inte se o förstå vad man önskar sig av ett par sågbrallor... de kommer förhoppningsvis leva många år om olyckan håller sig borta. (har egentligen inte ens råd med dessa)
Benen ser väldigt trånga ut.
Är dina äldre eller nyare, bra sydda mm.

Fick hem ett par Light storlek XL- kort. Jag har normalt 108D och skapligt kralliga lår och vader. De är väldigt trevliga och inte alls trånga i benen. De har plaströret för kombiverktyget.

Användarvisningsbild

Patlin  
#809466Tips, hitta waipua sågskyddsbyxa för 999kr på redskapsboden
https://redskapsboden.se/products/skydd ... ydd-oregon

Har googlat runt och läst recensioner osv utan någon butik att prova byxor i, men för det priset verkar det rimligt så beställde ett par!

Användarvisningsbild

Noruega  
Patlin skrev:Tips, hitta waipua sågskyddsbyxa för 999kr på redskapsboden
https://redskapsboden.se/products/skydd ... ydd-oregon

Har googlat runt och läst recensioner osv utan någon butik att prova byxor i, men för det priset verkar det rimligt så beställde ett par!

Annat pris där nu.

Användarvisningsbild

Noruega  
#809476Tydligen bara small storlek som kostar drygt 1400. Andra storlekar kostar 999kr.
Kanske ett fel där

Användarvisningsbild

Patlin  
#809480Precis samma för mig! M-l och xl till bra pris! :)

jsn  
#869699Har kört med Oregon Waipoua nu några år och varit nöjd förutom att det är rätt mycket revor på yttertyget, jag upplever tyget bli skört när det kommer kåda (och/eller olja?) på. Nu råkade jag dock skada sågskyddet, jag märkte inte när det hände men tror att jag kom emot piggkedjorna när jag hoppade ur traktorn..

Jag provade den nyare Waipouamodellen med röda detaljer förut men upplever att den har tightare passform så att det är svårare att röra sig i den än i den gamla helsvarta, är det någon som har gjort samma reflektion? Längden upplever jag som samma så jag vill ju inte gå upp en storlek.

Jag hugger ju så lite så jag funderar på Skogmas Profiforest classic, är det någon här som har testat dem?

Jag har väl gjort åt ett par byxor vart 5e år ungefär och hittills är det mestadels slitskador och inte sågskador.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#869933Kolla byxor hos engelbert strauss, haft mina några vintrar och är nöjd. Har ingen tidigare erfarenhet av stretch, men dessa är inte supertajta, vilket jag är glad för. Men smidigare än vanliga Huskvarna classic eller vad de hette de sista före dessa.

Användarvisningsbild

Skog10  
#869952Jag har inte så mycket att jämföra med mer än de riktigt gamla huggarbyxor som jag använde tidigare, men jag har använt huggarbyxan Vision från Engelbert Strauss under hösten och gillar den. Anledningen till att jag valde den var att man kunde hitta en passande storlek då de finns i normal, kort och lång benlängd. En bra sak är att de har skokrok med gummiband/resår längst ned som som skall tjäna som smuts- och fästingsskydd. Det visade sig att det håller ute snö på ett bra sätt. Byxorna känns inte tighta i passformen och har bra passform och skärning.
https://www.engelbert-strauss.se/snitts ... 1-540.html
Jag köpte även en av jackorna i Vision-serien (den för höst/vinter), men den rekommenderas inte. Förutom att vara stor i storleken så var skärning och passform inte bra och lite rörelsehindrande.
Senast redigerad av Skog10 sön 02 feb 2025, 12:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

MrZnake  
#869960Den saknade tydligen varselklassning vilket alla vi som hjälper våra grannar/föräldrar med skogen måste ha när man motorsågar.

Ent  
#869964Visste inte skogsmunderingen måste vara varselklassad om man jobbar ensam? Jag kan tänka mig att det är ett krav om man vistas bland andra huggare och maskiner, och det är givetvis annars bra ifall man råkar ut för något.

Användarvisningsbild

MrZnake  
#870138Krav enligt arbetsmiljölagen, är det din egen skog så gäller inte de reglerna. Bara överdelen behöver vara varselklassad. Man kan lösa det med en reflexmässigt också men det blir så onödigt mycket fladder då.

Ent  
#870154Varje dag är en utbildning🙂👍

Användarvisningsbild

svampbob  
#874470Jag såg att billiga arbetskläder just hade fått in ett restparti Oregon skyddskläder.

https://billiga-arbetsklader.se/rea?srule=news

Användarvisningsbild

Mattias_E  
#874472Samma pris på deras rea som det ordinarie priset hos din närmaste Jula-nasare.

Användarvisningsbild

svampbob  
Mattias_E skrev:Samma pris på deras rea som det ordinarie priset hos din närmaste Jula-nasare.

Jag misstänkte det men kollade inte själv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).