Arbetskläder för skogen

Huggarkängor

157 inlägg 97732 visningar 44 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

anersimyra  
Ent skrev:Jag antar att det inte finns någon nutida motsvarighet till de Husqvarna-kängor som fanns för +10 år sedan? Alltså de i svart läder där gummit gick runt om på sidorna, liknande som Graninge-kängor. De såldes dessförinnan även som Sievi eller Jalas genom Granngården. Det är makalöst stabila kängor, i det närmaste outslitliga men domens dag kommer förstås förr eller senare, jag gruvar mig...
Eller lever modellen fortfarande under annat namn?

Jodå, det finns flera modeller med gummerade sidor varav Haix saluför flera modeller.

Användarvisningsbild

svampbob  
#900106Jag tog på mig huggarkängorna idag då det är regnigt och halt ute och det är de enda kängorna som jag har dubbade.

Jag hade glömt hur trasiga fodret på hälkappan var. Kängorna är fortsatt bra och sköna så är det någon som har erfarenhet av att laga hälkappan själv eller hos skomakare?

hfab  
#900115Jag har sett reklam någonstans på lagningslappar för hälkappan.
Tyvärr minns jag inte var.

Sandström87  
Användarvisningsbild

svampbob  

Jag kollade och läste recensionerna och får uppfattningen att det inte håller mer än någon vecka.
Är det någon som har provat lappen.

Jag går nu runt på fem par kängor istället för som tidigare nöta ut ett par åt gången. Det är inte heller någon bra taktik då jag känner att efter ca ett år är gummit hårt och det mera halkigt därav att jag började använda mina äldsta igen vilket är det enda dubbade paret.

Som farbror Barbro alltid sa det finns inga genvägar till de perfekta kängorna 🤔

Användarvisningsbild

anersimyra  
#900236De överlägset hållbaraste kängorna på marknaden är Haix Alpina. Visserligen har jag varvat Alpinakängan med två andra par Haix och två par Harz som samtliga är utslitna. Alpinakängan har jag nu haft i drygt fem år och de visar inga tecken på att vare sig gummit eller innanmätet är slitet.

charger  
#902404Ja huggarkängor slits en hel del ,brukar laga med limpistol ,gör man rent innan fäster limmet bra.

Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).