Arbetskläder för skogen

Huggarkängor

99 inlägg 56037 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Huggarkängor

Lövnäsen  
#593315 Ska investera i huggarkängor..
Det står emellan Husqvarna Technical 24 och Stihl Advance GTX..
Vad har ni för erfarenheter av dessa, hållbarhet, komfort, smidighet eller har ni några andra kängor i samma prisklass som ni vill tipsa om?? :smile:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Ape  
#593319 Stihl eller meindl, husqvarnas kängor är inte alls bra. Dom "sjunker" ihop och blir valkiga medans stihl och meindl är mycket mer kompakta.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Ldsaren  
#593326 Har nu Italienska Genzo klass 2 , finns på Hylte , hur sköna o stabila som helst ( gå upp en storlek ) pris 2500 kr

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

skogsjan79  
#593335 Jag har Oregon fjordland kängor. Tycker dom är helt ok, relativt nya så håller på och gå in dom. Får se hur kvalitén är...

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Lövnäsen  
#593610 Då står det mellan Genzo o Stihl.
Kollade lite på Genzo.
Verkar vara en prisvärd känga. :-bd
Provat Stihl kängan o den verkar helt ok, men Genzo ligger bättre i prisklass.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

sundelius  
#593630 Jag tycker Genzo kängorna är för stela.
Inga problem när jag hugger men när jag kör skotaren är det som att behöva gasa med en pjäxor.
Annars verkar kvaliteten var bra

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Henrik-  
#593650 Köpte ett par stihl gtx förra veckan. Var så trött på mina slalom pjäxor från Husqvarna. Men snålheten gjorde att jag slet ut dom först. körde ett par timmar röjning nu på eftermiddagen med de nya. Och är efter det helnöjd.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Raggarö  
#594281 Köpte ett par Stihl Advance GTX + en röjsele för "pensionärspengarna". Lite orolig att kängorna skulle vara för styva men oron har kommit på skam. Jättesköna kängor.

Raggarö

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Rup-riset  
#603497
Henrik- skrev:Köpte ett par stihl gtx förra veckan. Var så trött på mina slalom pjäxor från Husqvarna. Men snålheten gjorde att jag slet ut dom först. körde ett par timmar röjning nu på eftermiddagen med de nya. Och är efter det helnöjd.


Tyvärr är mina trasiga i bakkappan uppe på reflexen, sömmen har släppt.
Jag har dubbat skorna för dessa var skit halkiga typ plast sulor.
Men dessa är sköna att arbeta i å sitter bra på foten.
Dom är nog inte så nya kanske 2-3 år.
Jag funderar på Meindl kängor och är det någon som har dessa?

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Henrik-  
#603507 Har haft mina stihl en hel del nu och är fortfarande nöjd. Det jag saknar är en hälla bak, när kängan ska tas på.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Rup-riset  
#603525
Henrik- skrev:Har haft mina stihl en hel del nu och är fortfarande nöjd. Det jag saknar är en hälla bak, när kängan ska tas på.


Jag använder alltid ett ordentligt skohorn å det fungerar kanon men det är lite trångt att få ner foten.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603579 Jag köpte Stihl Ranger GTX för 6-7 år sedan, har bara huggit ca 100 fub årligen och dessa kängor har havererat helt.
Köpte Stihl x-fit byxor som sprack, fick nya på garanti som sprack.

Nu släpper jag Stihl och provar Pfanners byxor samt Oregon Fiordland kängor istället.
Hittade kängorna på kampanj för under 1000 kr + m och de känns inget sämre än Stihls. Framtiden får utvisa...

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

JensSkoog  
#603581
Henrik- skrev:Har haft mina stihl en hel del nu och är fortfarande nöjd. Det jag saknar är en hälla bak, när kängan ska tas på.

Ja, det saknar jag ochså :-bd
Undrar varför i all världen de inte har spenderat det. Skohorn
är bra, men jag har det inte i bakfickan när jag är i skogen och
behöver lufta föterna under rast :mrgreen:

D Brown skrev:Jag köpte Stihl Ranger GTX för 6-7 år sedan, har bara huggit ca 100 fub årligen och dessa kängor har havererat helt.
Köpte Stihl x-fit byxor som sprack, fick nya på garanti som sprack.

Nu släpper jag Stihl och provar Pfanners byxor samt Oregon Fiordland kängor istället.
Hittade kängorna på kampanj för under 1000 kr + m och de känns inget sämre än Stihls. Framtiden får utvisa...

Hoppas det blir bra - Oregon Fiordland har jag hörd mycket bra om,
men det är med kängor som med bildäck. Det
kan lika gärna vara åldern som dödar som användningen.
Har mina gamla kängor i reserv, men sulorna har åldrat sig hårda
som horn, så de duger inte i skogen även om de har bra mönster kvar. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Raggarö  
#603587
Rup-riset skrev:
Henrik- skrev:Har haft mina stihl en hel del nu och är fortfarande nöjd. Det jag saknar är en hälla bak, när kängan ska tas på.


Jag använder alltid ett ordentligt skohorn å det fungerar kanon men det är lite trångt att få ner foten.



Ungefär halvvägs mellan reflexen och sulan finns det en "hälla" som jag funderat lite över funktionaliteten på. Jag har provat med en stropp igenom hällan, det fungerade sisådär hemmavid men det var en "kvistfälla" i skogen så den åkte väck. Jag hade tänkt maila Stihl och fråga, nu blev jag påmind.......återkommer om jag får svar.

Raggarö

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Camaro1969  
#603590 jag köpte stihl dynamic och är helnöjd, de är rätt billiga kring 2000:-

jämfört med huggarstövlar är det en dröm, får se om man kliver ett steg ytterligare i prisstegen nästa gång det blir dags

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).