Traktorn i skogen

Svårstartad MF 165

13 inlägg 10907 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svårstartad MF 165

skogslaban  
#109344 Jag har problem med att min gamla 165 årsmodell -64 har glappkontakt eller dålig kontakt mellan tändninglås och startmotor. Har bytt tändningslås och traktorn går lätt att starta med överbryggning av polerna på startmotorn, men det bara klickar när jag vrider på nyckeln. Vet någon om det finns något relä mellan startmotor och tändningslås? Eller om det finns något elschema att tillgå.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Svårstartad MF 165

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109346 Låter som du har fel på solenoiden. Den går säkert att köpa som reservdel.

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad MF 165

halvproffs  
#109349 Kan vara dålig kontakt vid huvudströmbrytare om du har en sådan. Prova att vrida den fram o tillbaka några gånger.

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad MF 165

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109368 Finns det inget relä så kan det hjälpa att sätta dit ett så nära startmotorn som möjligt. Det är nog solenoiden som börjar bli trött.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad MF 165

axwell  
#109379 Ta ur solenoiden, rengör kärnan och loppet, torka rent, ingen olja eller liknande.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad MF 165

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109455 Nej byt inte solenoid i onödan. Mät istället om du har styrspänning på solenoiden när du vrider på startnyckeln. Det kan också vara brytaren på växellådan.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad MF 165

skogslaban  
#109532 Tack för alla tips,
Jag trodde att solenoiden satt på startmotorn men det gjorde den inte i detta fallet, det var alldeles grönt av ärg runt anslutningskontakterna nu är detta fixat och traktorn startar perfekt.
Tackar
En lycklig MF ägare igen

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårstartad MF 165

axwell  
#109540 Du är ett föredöme som ger info om status i felsökningen, ser fram emot en natt med god sömn.

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad MF 165

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109546
skogslaban skrev:Tack för alla tips,
Jag trodde att solenoiden satt på startmotorn men det gjorde den inte i detta fallet, det var alldeles grönt av ärg runt anslutningskontakterna nu är detta fixat och traktorn startar perfekt.
Tackar
En lycklig MF ägare igen


Kul att det löste sig, men nu blev jag lite fundersam. Om inte solenoiden sitter på startmotorn, hur kan det fungera då? Det är val den som kastar fram drevet :???: Eller :???:

Avatar Fallback

Re: Svårstartad MF 165

axwell  
#109633 Det finns flera lösningar till att få ihop bendixdreven.
Det enklaste är att ankaret vid stillastående inte befinner sig mitt för fältet, vid start dras ankaret axialt av magnetfältet till den position där även kuggen greppar i.
Vanligast, ett snedskuret drev roterar så att drevet flyttar sig axialt, tryckfjäder återställer.

Totte kan säkert förklara detta mer korrekt och begripligt

Uvskogen skrev:Kul att det löste sig, men nu blev jag lite fundersam. Om inte solenoiden sitter på startmotorn, hur kan det fungera då? Det är val den som kastar fram drevet :???: Eller :???:

Avatar Fallback

Re: Svårstartad MF 165

skogslaban  
#109636 Jag trodde som UVSKOG att solenoiden trycker fram drevet, men tydligen kallas prylen för solenoid även om den inte sitter på startmotorn. Vill hellre kalla det för ett relä, det kanske är en typisk engelsk konstruktion inte vet jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårstartad MF 165

axwell  
#109642
skogslaban skrev:Jag trodde som UVSKOG att solenoiden trycker fram drevet, men tydligen kallas prylen för solenoid även om den inte sitter på startmotorn. Vill hellre kalla det för ett relä, det kanske är en typisk engelsk konstruktion inte vet jag.


Solenoid heter på svenska magnetspole. En järnkärna omges av spole lindad på en cylinder med en innerdiameter anpassad till järnkärnans ytterdiameter.
Järnkärnan flyttar sig axialt då kretsen i spolen sluts.
Men en kontaktor/relä har samma uppgift, och bygger på samma princip.

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad MF 165

totte  
#109661 Solenoiden/relät/kontaktorn, vad man väljer att kalla den, behöver inte sitta på startmotorn om den har Bendix-drev eller motsvarande konstruktion, där drevet skruvas fram till ingrepp av rotationen. På de flesta moderna startmotorer fyller solenoiden två funktioner, dels som relä för att koppla in startström, dels drar den fram drevet till svänghjulskransen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).