Traktorn i skogen

Barnsjukdomar valmet 8400 -95

3 inlägg 9141 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Barnsjukdomar valmet 8400 -95

Betong82  
#109250 Finns det några barnsjukdomar på 8400 eller vanliga fel över lag ?
När kom 8000 serien är -95 första årsmodellen ?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Barnsjukdomar valmet 8400 -95

intha  
#111440 Jag är också intresserad av om någon vet vad som brukar vara problem Valmet 8400 -96.
Ryktes vägen har jag hört att bränsle tankarna brukar läcka efter några år vet inte om det stämmer, Kanske någon annan som vet bättre??

Avatar Fallback

Re: Barnsjukdomar valmet 8400 -95

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111451 Kommentarer om Valmets 8000 serie:

Verkmästaren: Ett säkert kort
Bengt Hedin, verkmästare på JEB Lantbruksmaskiner i Eslöv, ser inga risker med Valmet 8550.

- Traktorn har inga speciella brister och det finns inget jag kan peka på som man ska undersöka speciellt när man köper en 8550 begagnad. Det gäller att kontrollera framvagnen och drivlinan, precis som på alla andra traktorer, säger han.

Enligt Bengt Hedin är det heller ingen skillnad mellan olika årsmodeller vad gäller Valmet 8550.

Han berättar att motorerna har gått mycket bra och att kylsystemet är väl tilltaget.

Snabbväxeln har lameller men är man bara noggrann med oljan håller de länge. Det är nämligen samma olja till hydraulik som till transmission inklusive snabbväxeln.

Det finns inte heller någon skillnad på en Mega och en HiTech vad gäller hållbarheten.

Bengt Hedin berättar att man måste köra med förnuft när det handlar om den kopplingsfria fram/backen i HiTech.

- Man ska bromsa ner farten med fotbromsen och därefter ändra körriktning. Det är bättre än att låta fram/backlådan bromsa, konstaterar han.

Ägaren: Mycket traktor för pengarna
Peter Nilsson är odlingsansvarig på KG Pålssons bär och grönsaker i Bromölla. På företaget, som omfattar grönsaksodling på 250 hektar, finns 19 traktorer varav 13 Valmet och Valtra. En av dem är en Valmet 8550 Mega. Den är från år 2001 och har gått 8 000 timmar.

- Vi har haft den sedan den var ny och den har gått mycket bra, säger Peter Nilsson.

Traktorn har använts till all tung jordbearbetning men ersattes förra året på de jobben av en T190. Nu används den som transporttraktor.

- Det fungerar den bra till. Den tar visserligen mer bränsle än de nya traktorerna som håller 40 km/h vid reducerat varvtal, men å andra sidan drar den bra och sackar inte i backarna, säger Peter Nilsson.

Till det negativa nämner han lite hög ljudnivå i hytten och att den torra kopplingen bara håller
3 000 timmar när traktorn används som lastartraktor.

- Vi har bytt koppling två gånger.

På Peter Nilssons lista över bra saker finns den dragvilliga motorn och den enkla konstruktionen. Han anser att 8550:n är en bra brukstraktor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).