Traktorn i skogen

Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

92 inlägg 67028 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Nicke Nyfiken  
#107852 Huggarvagnsdjungeln!

Jag funderar på att byta huggarvagn och har tittat på nästan allt på marknaden, just nu lutar det åt en 10 tons Farma med 6,3 meters kran.
Har tidigare varit lite skeptisk mot vagnar som inte är tillverkade i Sverige och så har man ju hört "några" som haft problem med sina vagnar.
Det känns ändå som om det skett en rejäl kvalitetshöjning på Farmas vagnar, de verkar prisvärda.
Har lite svårt att motivera tex en Mowi/Moheda då de ligger minst 50 000 kr över i pris.
Jag kör väl max 200-300 m3 per år så det är inga mängder.

Farma använder idag ss2172(s355JR), vilket borde vara ett bra val på stål.


Vad har ni för erfarenheter av Farmas "nya" vagnar och kranar(generation 2) ?

/Nicke



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107872 jag har ju en T9 med 6 meters kran av den modellen utan komfortled eller va de kallas å den går kalasbra, ja har inte gjort nått åt den på 3 år å då körs det rätt mkt me den... Dock inte senaste året då den bara gått efter väg...

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Lövnäsen  
#107873 Jag har en Farma 6 ton med 3,80 kran köptes ny -07, har kört både ved o timmer. Ändå haft lite väl stora lass ibland.
Har fungerat kalasbra utan fel. Har bara fettsmörjt den under alla år.

Jag är kanonnöjd o skulle köpa en Farma igen om jag skulle köpa ny, då en 7 tonnare med ramstyrning.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

foton  
#107919 Har en Farma 6 ton sen i vintras och är helnöjd. Behöver inte ha mer lastförmåga eftersom det sälan blir någon riktig tjäle här på västkusten, och varje resa från skogen till upplag inehåller alltid något skithål med risk att fasstna med för stora lass.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107955 Lite på sidan kanske, men jag funderar på en Farma 3,8 6t till min gamla traktor. Var placerar ni ventilpaketet/spakarna på en gammal traktor? I traktorn, eller på vagnen? Frågar för det blir lite knepigt att ha det i traktorn, har liksom inga finesser som plant golv, svängbar stol och sånt. :???:

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Lövnäsen  
#107964 Dom 2 vanligaste sätten är väl att:

Nr 1; Hänga paketet på antingen en balk som fäst i bakskärmen på traktorn på var sin sida, eller att göra nån balk som sätts fast i tryckstångs fästet o hänga paketet på det.

Nackdelen blir att du får stå med knäna i stolen o köra kranen. Kan fungera bra om du inte har så mycket att köra.

Nr 2; Brukar vara att hänga paketet på insidan av ena bakskärmen o sedan sitta vriden och köra.

Personligen skulle jag föredra det första alternativet, det är lättare att montera dit o bort paketet vid avställning av vagnen, och jag tror man mår bättre i kroppen oxå av att stå på knäna i stolen, blir samma sikt som att köra med runtomsvängande stol.

Lycka till !!

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Nicke Nyfiken  
#107967 Bara positiva Farmaägare hittills, det känns bra, men det måste väl finnas någon som råkat ut för problem, eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Lövnäsen  
#107968 Det jag har vet om hydrauliken är att det är ett Svenskt märke med namn Nordhydraulik på Farmas vagnar.
Det byggs i Italien av Nordhydrauliks Svenska fabrik där o sedan skickas det till Estland där vagnarna byggs i Farmas Svenskägda fabrik.

Service o reservdelslager finns i på Farma,s lager i Norrköping.

Som jag sagt förut, så är jag nöjd med min Farma.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

foton  
#108002 Om plasering av ventilpaketet, jag gjorde så här, på dragstången monterades en fyrkant av gallermetall lagom att stå på, närmare kranen svetsades ett stående rör med fäste för paketet + ett rör som handtag bra när man skall ta sej upp. Då blir det bara två slangar som fästs på dragstången fram till traktorn, resten av slangpaketet hamnar intil kranen. På detta sättet får man perfekt uppsikt över lastningen + lite gymnastik under arbetet. Det underlättar om man inte har dörrar på traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108014
P1010605 ventilpaket.JPG


DSC00425.JPG

DSC00424.JPG


:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108025
Uvskogen skrev:Lite på sidan kanske, men jag funderar på en Farma 3,8 6t till min gamla traktor. Var placerar ni ventilpaketet/spakarna på en gammal traktor? I traktorn, eller på vagnen? Frågar för det blir lite knepigt att ha det i traktorn, har liksom inga finesser som plant golv, svängbar stol och sånt. :???:



Jag skulle hellre ha paketet på traktorn å stå på knä på stolen, än bli tvungen att hoppa i å ur traktorn hela tiden, ja tror att det tar hårdare på kroppen åxå att hoppa i å ur än stå på knä lite;)

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Torparn79  
#108033
Uvskogen skrev:Lite på sidan kanske, men jag funderar på en Farma 3,8 6t till min gamla traktor. Var placerar ni ventilpaketet/spakarna på en gammal traktor? I traktorn, eller på vagnen? Frågar för det blir lite knepigt att ha det i traktorn, har liksom inga finesser som plant golv, svängbar stol och sånt. :???:

du kan ju svetsa..
sätt en stolpe på hydraulpaketet som du sätter i tryckstångsfästet på trepunktslyften..

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Bengt.Svensson  
#108042
nutte skrev:
Uvskogen skrev:Lite på sidan kanske, men jag funderar på en Farma 3,8 6t till min gamla traktor. Var placerar ni ventilpaketet/spakarna på en gammal traktor? I traktorn, eller på vagnen? Frågar för det blir lite knepigt att ha det i traktorn, har liksom inga finesser som plant golv, svängbar stol och sånt. :???:

Jag skulle hellre ha paketet på traktorn å stå på knä på stolen, än bli tvungen att hoppa i å ur traktorn hela tiden, ja tror att det tar hårdare på kroppen åxå att hoppa i å ur än stå på knä lite;)


Håller med "Nutte". När man plockar manuellhugget så blir det inte många gripar innan man måste flytta ekipaget och då hade åtminstone jag tyckt att det vore alltför jobbigt att hoppa in och ut ur traktorn hela tiden. Jag har toppen på spakarna strax under axelhöjd, det blir ganska lagom i min traktor när man antingen sitter på trekvart i stolen alt. sitter på knä. När jag ska lasta av ett helt lass sitter jag ibland på ratten med fötterna på var sin sida om stolen. Den sistnämnda varianten funkar bäst om man har en ratt med hyfsat stor diameter så man inte får "träsmak" :lol: .

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Nicke Nyfiken  
#108083 Jag hade en boxer för 10-12 år sedan. på den så satte jag ventilpaketet på en stång från tryckstångsfästet, gick rätt bra men man fick sitta lite på sned i hytten, nådde gasen samtidigt så det gick bra att reglera farten på kranen.
Sitter numer som en kung med vändbar stol och skulle inte vilja byta tillbaka, trots vändbar stol så är det långt till skotarkomfort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108085 Har varit ute och kollat på hytten i mörkret. Ser ut som om jag i bakfönstrets nederkant har ett rejält fyrkantsrör. Blir nog utmärkt att hänga paketet där med rutan lite öppen. (Fungerar bra med atv-vagnen också om det nu inte blir någon Farma på ett tag).
Tack för alla tips! Köper jag vagn blir det en Farma för övrigt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).