Traktorn i skogen

Vreten /fiat

10 inlägg 5918 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vreten /fiat

erik__j  
#105681 Har i dag köpt en vreten 1000 med 65 40 kran, tänkte ha den på min Fiat 680 2wd.
Kranen har lågtrycks servo så jag undrar om det år någon som har lite tipps på hur man ska sätta spakarna.
Jag undrar också hur det är att köra med 2wd traktor, kommer jag bli galen eller?

Och sista frågan, hur stor är oljepumpen på en 680 från 1981?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vreten /fiat

zeetorg  
#105693 Hej, har också en Fiat 680 (DT) med lättryckservo. Mina spakar satt på en bockad plåt som gick att hänga över kanten för bakrutan. Först så delade jag dock plåten på mitten för att kunnsa bredda spakarna litegrann. Det går ganska bra att sitta baklänges gränslad över stolen tycker jag.

Pumpen skall nog ge runt 30 liter ungefär vid maxvarv. I alla fall när den var ny...
Jag har för mig att min skall ge drygt 30 liter. Jag har en 83 och den är som sagt fyrhjulsdriven, men jag skulle tro att du har samma pump på din. Den borde ju inte vara större i alla fall...
Jag fick i alla fall sätta på en pump på kraftuttaget för att det skulle funka riktigt bra att köra med kranen. Jag har visserligen inte samma kran som du har men jag tror att dom skall vara jämförbara i storlek. (Jag har en Palms 675)

Har du fin terräng och inte lastar allt för tungt så funkar det nog hyfsat med 2wd Men du har ju en stor och rejäl vagn så du kommer säkert att köra fast några gånger innan du lär dig hur mycket du kan lasta vid olika förhållanden. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vreten /fiat

New holland patu  
#105712 Har du tänkt att uträtta något i skogen så bör du skaffa 4wd. Går ju att få för en rimlig peng. Jag förstår inte hur dom som kör med 2wd utan drift på vagnen bär sig åt.

Användarvisningsbild

Re: Vreten /fiat

stegmaster  
#105752 Oljepump 26l/min 1978-1981 och 33,6 l/min från 1981-
http://www.konedata.net/Traktorit/fiat580.htm
Ovasett lite flöde til en vreten vagn som enligt en test jag såg i en Norsk tidning, var stärkast i lyften, men stora cylindrar gjordet så det behövdes stora flöden, för att få lite fart på kranen.


New holland patu skrev:Har du tänkt att uträtta något i skogen så bör du skaffa 4wd. Går ju att få för en rimlig peng. Jag förstår inte hur dom som kör med 2wd utan drift på vagnen bär sig åt.

Har heller aldrig testat en 2wd med huggarvagn, men tror at det kanskje inte er så fel som en skulle gissa på.
Om man laster alla rotendar inn mot grinden, så får man nästen hele vikten på bakhjulen på traktoren, oavsett 2/4wd.
Spesielt om man inte har frontlaster på en 4wd, så kommer ju framhjulen nästan inte i bakken med fullt lass.
Det enda stora problemet jag ser med en 2wd er när man ska bakåt, där er dom klena om det butter lite emot.
Men klart en 4 wd er bäst, fast en 2wd kanskje inte er så illa som en skulle villa tro.
Vi får höra från erik när han har fått testat.

Avatar Fallback

Re: Vreten /fiat

ulfgustav  
#105764 Visst går det att köra med 2wd, men det kräver mer av föraren i form av känsla och planering, har själv under va 6 års tid kört ut ganska många hundra kbm med BM 600 och 8-tonsvagn med Patukran med visch.

Avatar Fallback

Re: Vreten /fiat

josip  
#105765 Jag kör med en ford 5600-2wd + 8 tons patu vagn o kran (+ vinch). Min erfarenhet av 2wd i skogen är att det går bra när marken är ordentligt frusen! Speciellt sen jag skaffade Lännen och skördaraggregatet. Då är ju vägarna färdigt upptrampade, risade och förhoppningsvis frusna när man skotar. Att man får virket i högar minskar också radikalt behovet av vinchen.

Men: kedjor skall man ha i alla väder! och det skall vara riktiga piggkedjor i bra skick. Backning skall undvikas när man börjar få litet lass. Med tom vagn går det bra.. Det kan vara en fördel att åka före med bara traktorn och trampa vägarna om det är mycket snö. När det får frysa någon dag brukar det gå bra mycket bättre sen. Planering är A och O.

En 2wd traktor är alltid smidigare än en 4wd. Jag kan i princip köra överallt där jag kört med den midjestyrda grävlastaren och det trots att jag inte har bomstyrning på vagnen.. Blir förvånad varje år över hur pass smidigt ekipaget verkligen är. Har man dessutom bomstyrning så .. ja då jädrar B-)

De gånger jag kört fast eller annars haft problem har det uteslutande berott på att marken inte varit tillräckligt frusen eller att man hamnat ut i för djup snö. Oftast går det att lösa genom att lasta av en del av lasset och försöka hitta nya spår nästa gång. Djup snö är INTE roligt med 2wd och kärran full med stockar...

Söker efter en billig 4wd traktor men undrar samtidigt om jag kommer att acceptera ett sånt ekipage pga. klumpigheten. Då får man nog fixa styrning på vagnen i alla fall - det är säkert.. :???:

Avatar Fallback

Re: Vreten /fiat

erik__j  
#105778 Jag har en 4wd Newholland T6030 men tycker att den är för plastig att ha i skogen.
Har sett att vissa bygger om dem med bukpkåt och vändbar förarplats, är det någon som har erfarenhet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten /fiat

New holland patu  
#105831 Hur ofta är det fruset i skogen om man bor i småland? Vanligtvis inte många veckor om året.

Nä sitta och slira i skogen har man inte tid med...

Avatar Fallback

Re: Vreten /fiat

josip  
#105833 Ahaa! Det sätter förstås saker i ett annat perspektiv :oops:
Här i finska österbotten har vi ju inte sett så mycket av den globala uppvärmningen på sistone. Nu var det visst dessutom några genier som lovade kallaste vintern på tusen år... :shock: Visste inte att det fanns någon som har så långt minne! :lol:

Avatar Fallback

Re: Vreten /fiat

New holland patu  
#105865
erik__j skrev:Jag har en 4wd Newholland T6030 men tycker att den är för plastig att ha i skogen.
Har sett att vissa bygger om dem med bukpkåt och vändbar förarplats, är det någon som har erfarenhet?


Det är bra med plast, den ger med sig när man kör emot. Jag har 2 Newholland med skogsutrustning, en 5635, egentligen en blå fiat, och en TL90A. Funkar kanon. 6030 är väl den lite större modellen om jag inte minns fel, är kanske inte så vanlig i skogen men den borde funka med lite bukplåtar under.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).