Traktorn i skogen

arbro

19 inlägg 10449 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: arbro

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105219 Montera ett fjäderstål som för ut slangarna från aggregatet så kommer dom inte in så lätt emellan.
En mätdator är väl bra att ha, de finns nåt som heter kubb oxå, iaf här i södra småland, och utan längd o diametermätning får du nog den vrakad.

Om du behöver en manual på datorn så ta kontakt med Anders Skördare så fixar han(han säljer ju Arbron)
0123 29060

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: arbro

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105229 Ett enkelt mätverk med förval fanns på den Skogsjan processor som jag hade i mitten på -80 talet. Någon dator var det inte men ett elektroniskt räkneverk som räknade pulserna från givaren i mäthjulet. Antal kap per dag kunde den räkna också.
Ett sånt borde räcka långt på en enkel stegmatare.
TJ 570:n som jag hade i början av det här årtusendet hade dator men jag brydde mig aldrig om i att sätta mig in i hur den funkade. 2 eller 3 bit per träd och 4-5,5 m på displayen det var vad som gällde.

Avatar Fallback

Re: arbro

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105241 Du måste ha diametermätning oxå för att klara kubb/klentimmer, sen kubering har jag inte på min o de klarar jag mej utan

Användarvisningsbild

Re: arbro

stegmaster  
#105259 En video som visar hur mätaren ser ut på et liknande aggregat (Bjm 350)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Tv7fQR-xCVo[/youtube]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).