Traktorn i skogen

Vilken traktor skall man köpa?

15 inlägg 14527 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken traktor skall man köpa?

nhl21  
#101620 Har planer på att köpa en traktor prisklass 150' - 250'.
Skall användas till köra ut skog (grusad skogsväg med backar) och snöskottning och annat gådsarbete.
Vill ha en så liten och smidig som möjligt men den skall orka dra skogsvagnen.
Tänkte mig något i 50 - 60 hk klassen med 4wd och lastare, gärna med skogshytt men inget krav.
Hur stor skogsvagn kan man dra med en traktor i den storleksklassen?
Är jag inne på rätt spår?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vilken traktor skall man köpa?

rex  
#101662 valmet,mf eller case,er vel et godt valg i denne pris klassen eller kansje new holland,ut valget er stort jeg er litt valmet mann selv!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor skall man köpa?

New holland patu  
#101799 New holland typ L70 bygger på fiat. Mycket för pengarna bra skogshytt enkla, inte så mycket som jan strula. Viktigt att det är stora hjul 18.4 34 ska de va.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor skall man köpa?

valtra6350  
#101809 Varför inte satsa på en begagnad Valtra i A serien eller liknande, dem är ju en av Sveriges mest populära traktorer så då borde ju dem vara bra, jag vet i allafall att de är bra i skogen och till de typ av jobb som du beskrev.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor skall man köpa?

BM 35  
#101837 Är det separat fram och backlåda på valtran sitter vänstersida är guld värd,,,finns på NH

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor skall man köpa?

New holland patu  
#101889 Mycket bättre hytt på NH än valtra A serie. Vet inte om man kan få 18.4 34 hjul på a serien? Sen får man nog betala lite mer för valtran. Jag ser inte vad som talar för valtran.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor skall man köpa?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101893
New holland patu skrev:Mycket bättre hytt på NH än valtra A serie. Vet inte om man kan få 18.4 34 hjul på a serien? Sen får man nog betala lite mer för valtran. Jag ser inte vad som talar för valtran.



1. På vilket sätt är det bättre hytt på NH? PÅ de modeller som jag provsuttit så har man inte kunnat köra kran på ett bra sätt.
2. 18.4-34 är standard men många väljer 540/65-34 på bakdäcken på Valtras A-serie.
3. Jag fick en offert på 303.000kr med lastare på en Valtra A72, Vilken NH med lastare får jag under det priset?
4. I skogen tar jag Valtran alla dagar i veckan pga: bättre frigångshöjd, lättare, mindre mått, bättre vändradie,
behöver ej bukplåt, bättre andrahandsvärde eftersom det är sveriges mest sålda traktor.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor skall man köpa?

New holland patu  
#101897 Tråden gällde beg. traktor. Vet inte om frigången är högre på nya valtra på på de jag har sett så är det istort sett samma, kanske skilde någon cm. Hytten är mycket rymligare på NH.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor skall man köpa?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101921
New holland patu skrev:Tråden gällde beg. traktor. Vet inte om frigången är högre på nya valtra på på de jag har sett så är det istort sett samma, kanske skilde någon cm. Hytten är mycket rymligare på NH.


Exempel på vad man får betala för en beg Valtra.

Den såldes dem 23/9 för 292.000kr på www.kvd.se.
"Valtra N92 Hitech Traktor -2009
742 tim, Silver,
Radio/CD, Vändbar stol, Rotella, Motorvärmare el, Elektrisk 3 punkts, Skärmar, Hitch, Kopplingsfri fram/back, , Redskapsfästets modell: 3 punkt bak, Kraftuttag: 540 rpm 1000 rpm Bak, Hydralolja: Mineralolja
Värderingsmannens kommentar
Mycket fin traktor som endast gått 742 timmar."

Ett färdigtprutat beglistpris på en Valtra N91, år2006, 2000tim är 288.000kr enligt nilehnteknik.
viewtopic.php?f=30&t=7740

Vilken motsvarande NH kan man få för mindre pengar?

Tex en New Holland T6010 101hk Plus 4WD år2006, 2000tim kostar 365.000kr enligt nilehnteknik.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor skall man köpa?

New holland patu  
#101948 Jag såg den också, riktigt billigt, jag vill minnas att de var väldigt små hjul på, åtminstone såg dom små ut på bilden.

Du kan väl få en NH typ L70 för 150 000 med få timmar, men då är det ju en äldre traktor. Jag gav 180 för min 5635 för 5 år sedan, med skogsutrustning och 1300 timmar på mätaren.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor skall man köpa?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101967
Zalman skrev:Exempel på vad man får betala för en beg Valtra.

Den såldes dem 23/9 för 292.000kr på http://www.kvd.se.


Jag tror ju inte att den importerades för att säljas för något underpris, antingen så går det väl att hitta ännu billigare där denna kom ifrån, eller så var det kanske importören som på något sätt budade tillbaka den p.g.a för låga bud.

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor skall man köpa?

stegmaster  
#102002
New holland patu skrev:Du kan väl få en NH typ L70 för 150 000 med få timmar, men då är det ju en äldre traktor. Jag gav 180 för min 5635 för 5 år sedan, med skogsutrustning och 1300 timmar på mätaren.

Har inte båda dessa modellar "manuell timetellare" såkallade traktortimer, altså inte el. timer eller klocktimer om ni vill, som på valmet/valtra och dom flästa andra märkan??
En kompis av mig har en 4630 94 mod med endast 1900 timer på mätaren, och det värkar inte trovärdig om man kollar på den, tycker jag. Tycker alla Forder til salu av dessa och liknande modellar har misstenksamt lite timer på mätaren.Oftast under 3000t och nogrå even mindre en 2000t: :surp:
Va jag forstår så går det hitta Ford, MF och fler med ombygd hytt med vendbar sits i Sverige.
Men hela taktoren valtra/valmet, värkar vara mer innriktat på kjöring i skogen enn öviga märken er min åsikt.
I Norge er det endast Valmet/valtra som finns med denna utrustning av begagnade traktorer( vendbar sits med lite plats til fötterna).
(nya zetorer går at få med detta nu, annars ingen nya, utan Mf i valtra utförande)
När man lägger til va "Zalman" allerede har skrivit ovan, så er valet enkelt tycker jag.
I skogen er det endast Valtra/valmet som gäller, i övrigt ochså förstås. :wink:
Nu kommer vel "slurfi" med här genast, skulla jag gissa?? :lol:

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor skall man köpa?

New holland patu  
#102013 5635 är en fiattraktor under skalet, med "riktig" timmätare. Jag tycker att detta är en bra och prisvärd skogstraktor

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor skall man köpa?

nhl21  
#103608 Hur är en Case JX 60? Lite dyrare men en ny traktor under 300´. Nytt är ju alltid nytt med garantier inga glapp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor skall man köpa?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103609 Jag köpte en Fendt (306) som jag har varit väldigt nöjd med. Kanske är värt att slänga ett öga på?

//.D

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).