Traktorn i skogen

Köra traktor -frågor från nybörjare

319 inlägg 166191 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

axwell  
#136618
jd6630 skrev:mesta av tyngden hamnar väl för fan på bakhjulen ändå!!!
lastaren e ju fäst i järn runt bakaxeln,just för o få tyngden där. visst me 4wd så kan bakhjulen hänga i luften o man kommer fram ändå.
framaxeln bär ju inte hela vikten av lastaren för de gör ju fästjärnen o dom e väl fästa bak på traktorn eller i bakte fronten.


Finns det någon som kan eller orkar förklara hävstångsprincipen på ett så enkelt sätt att även jd förstår?

"Ge mig en fast punkt och jag kan rubba hela världen"

På min och troligen även på Uvskogens traktor är axelavståndet mindre än avståndet från framhjulsnavet till skopans framkant.

Mycket förenklat: Om det vara samma avstånd så skulle 1 ton i skopan öka belastningen på framaxeln med 2 ton och samtidigt minska belastningen på bakaxeln med 1 ton.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

totte  
#136620 Framaxeln får bära hela vikten av lasten i skopan plus den vikt som lättas genom att bakänden strävar uppåt. Om du lastar så mycket att bakhjulen lättar så bär framaxeln hela traktorns vikt och lasten. Bakänden bär ju inget alls om hjulen inte är i backen ens. Och Uvskogen har en 2WD Nuffield.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136622 Ytterligare en förklaring :

Var lastarens fästjärn är fästa har ingenting att göra med var tyngden hamnar, det är var lastarens tyngdpunkt ligger som avgör var tyngden hamnar.

Att man fäster lastaren över bakhjulen ger ungefär samma lyftkraft på bakhjulen som om lastaren vore fäst i framhjulen vid tunga lyft. Detta p.g.a. att lasten i båda fallen försöker att vrida traktorn framåt med framhjulen som vridningsaxel. Lastens vridmoment verkar på framaxeln och inte på bakaxeln eftersom bakaxelinfästningen är stel.

Vid lätta lyft är bakinfäst lastare lite bättre eftersom lastarens egenvikt gör att tyngdpunkten för lastare + last hamnar längre bak än om man har en frontinfäst lastare som ju alltid har tyngdpunkten framför framhjulen även när den är tom.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

mannen  
#136625
jd6630 skrev:mesta av tyngden hamnar väl för fan på bakhjulen ändå!!!
lastaren e ju fäst i järn runt bakaxeln,just för o få tyngden där. visst me 4wd så kan bakhjulen hänga i luften o man kommer fram ändå.
framaxeln bär ju inte hela vikten av lastaren för de gör ju fästjärnen o dom e väl fästa bak på traktorn eller i bakte fronten.
kan saj daj att ja har en frontare hemma oki me 4wd o den har ja väl kört me både ett o två hjul i luften ,men allt e ju beroende av hur mycke den lyfter o vilka tyngder du tar i skopan. orkar lastare 500kg så märks de nog inte på bakänden om du har vikt el ej.
även en midjelastare kan gå på framhjulen, om man tar på för mycke


Jag ber om ursäkt för att jag kommer att låta dryg nu men jag känner ändå att jag måste fråga.
Som jag sammanfattar ditt inlägg jd6630 så menar du att eftersom lastaren är infäst nära bakaxeln så hamnar all vikt där även när du bara har framhjulen i backen. Var det så du menade?

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

jd6630  
#136626 om ni nu går ut o kollar på traktor helvetet så e väl lastaren fäst me 2 bultar närmast hytten??
jaha de va så ja!! lastaren e konstruerad så att tyngden hamnar på dom 2 bultarna,just för att ente fronten ska ta all tygnd
fästet till lastaren som sitter runt motorn e ju bultat vid bakaxeln o i fronten ,vilket fördelar vikten i viss % mellan bak o fram. på moderna lastare e fördelningen 40-60 bak
så hävstångs principen funkar ente att jämföra me rakt av. skillnad om du har en frontlyft o hänger en skopa jord i den, då har du helt annan vikt på framkärran
även om du lastar så mycke att bakhjulen lyfter,har du ändå viktöverföringen på mitten där lastaren e fästad.
ex min frontar traktor väger 6ton ja hänger 3st 750kg säckar i lastaren = 2250 kg ,den lyfter inte i bakänden o framänden sjunker inte,just eftersom vikten kommer i centrum på trakton o fördelas där.

om de nu e en liten nuffe me lastare så tror ja ente den lyfter så enorma vikter utan de räcker o hänga några vikter mellan armarna på ett järn rör.
som ja skrev i första inlägget som ni tydligen missat.

ja vet skillnaden mellan 2 ton på pallgafflarna på en frontare eller 2 ton i en frontlyft,mne märks att ni inte vet den skillnaden

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

aywa  
#136633 Så jdd menar i princip att han skall kunna lasta hur tungt som helst i sin frontlyft utan att välta framåt, med andra ord så är det styrkan i din lastare jdd som skulle begränsa hur tungt du skulle kunna belasta?...:) jag håller inte med och så pass mkt fysik har jag pluggat att det bara är att instämma med de andra, tyngdpunkten sitter inte i bultinfästningen. Min nuffield blir iaf mer trögstyrd ju tyngre lass i frontskopan, alltså är tyngdpunkten lägre fram:)

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

jd6630  
#136634 http://194.47.52.48/torsten.horndahl/V% ... ml+mek.pdf

ta den länken o sen kan ni räkna själv var tyngden hamnar

nä ja kan inte lasta hur mycke som helst i frontlyften,däremot i frontlastaren kan ja lasta på till övertrycksventilerna löser,dvs att lastaren inte orkar lyfta. har du tungt i skopan så på varje vettig traktor blir tyngre även bak, o fram vilket gör den mer tungstyrd,eju inget ja märker me servo. men att all vikt hamnar på fram änden e fel

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136635 Tack alla för en spännande diskussion med olika vinklingar. Jag sätter en tyngd där bak, på traktorn alltså, för fästets och balansens skull. Men det får bli något mer lätthanterligt än vinschen :wink:

Jag dristar mig till en följdfråga, hur mycket vikt handlar det om? Vinschen med extravikten som satt där tidigare gissar jag väger cirka 300 kg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

zeetorg  
#136671 Jag dristar mig till en följdfråga, hur mycket vikt handlar det om? Vinschen med extravikten som satt där tidigare gissar jag väger cirka 300 kg.[/quote]

Då kan du väl prova att börja med det och se hur det känns. Det beror ju också på hur långt bak vikten hamnar (tyngdpunkten).
Har du för mycket bakvikt så blir ju problemet det motsatta, d.v.s. att traktorn vill stegra i stället.

Användarvisningsbild

OT - Kinesiska leksaker

traktorz  
#136677
jd6630 skrev:...utgår från de handlar om en traktor o inte en kinesisk leksak


Visst finns det en drös av små kinesiska leksaker, Dong Feng, Jinma (numera Indien-ägda av Mahindra), Foton, YTO (inköpt Fiat-teknik), ...

Även gröna John Deere köpte nyligen upp en liten kinesisk leksak, nämligen traktortillverkaren Ningbo Benye.

Det finns förstås även större kinesiska leksaker, dvs traktor-modeller som är utrustade med europeiska komponenter, såsom turbo-motorer som är Perkins-kopior, tyska Grammer stolar, tysk LUK koppling, med Bosch Rexroth hydraulsystem, samt italienska Carraro framaxlar.

Finishen på de kinesiska prylarna är oftast inget att skryta med, men viktigast är dock för de flesta funktionaliteten. Önskad funktionalitet sätts förstås av de individuella behoven. Men budgetparametern är ofta den viktigaste...

Användarvisningsbild

Masscentrum ~ Tyngdpunkt

traktorz  
#136679 En jordbrukstraktor är naturligtvis väsentligt olika en hjullastare. Med en frontlastare och påkopplad skopa (tom eller fylld) flyttas masscentrum eller tyngdpunkten för traktor-ekipaget framåt. Köregenskaperna påverkas avsevärt och till det sämre. Med en lämplig motvikt balanseras ekipaget, samtidigt som tippningstendenserna stabiliseras.

Jag kan ta ett exempel med vår lilla traktor, som är alldeles för framtung med lastare & skopa utan en motvikt bak. Bakhjulet åker lätt i luften med last i skopan, transporter på landsväg känns vingligt.

Med ett drygt 500kg grävaggregat påmonterat i aktern, så blir traktorn ånyo neutralstyrd, får bättre grepp med bakhjulen, samt att tippningstendenserna minskas. Naturligtvis måste vi öka ringtrycket i bakdäcken.

Ett grävaggregat är dock ingen idealisk permanent motvikt, då dess egna masscentrum ligger för perifert från traktorns mittpunkt och inte heller särskilt lågt. Bommen och stickan kan visserligen användas som utriggare vid komplicerade passager som då man t.ex. sneddar över diken.

Avatar Fallback

Re: OT - Kinesiska leksaker

mannen  
#136686 Är det inte dags att lägga ner debatten om Kina traktorn vara eller inte vara snart? Alla argument för och emot måste ha tagit slut för ett tag sen. I min mening handlar det om olika målgrupper. En jorbrukare behöver en helt annan maskin än en person som använder traktorn mest på fritiden. Kan inte alla mötas på mitten och inse att det handlar om olika behov. Annars slutar det bara med pajkastning.

Ps. Det är inte dig traktorz jag syftar på utan det här rent allmänt.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Robertberg  
#136689 Om man tänker sig att min finfina ritning är en traktor, där A är lastaren, B framaxel och C bakaxel, så tror jag alla går med på att C lyfter när A belastas för hårt. Trots att lastaren (det horistentala strecket) är fastbultad i bakaxeln.

Om man tar bort järnen som går till bakaxeln (streck 1) så att bara traktorns egna ram kvarstår (streck 2) så händer samma sak, men traktorn får en svagare konstruktion.

En hjullastare har inga som helst fästjärn från lastaren till bakaxeln, men ändå kan den på något lustigt sätt lyfta en himlans massa. Kanske tackvare att den är rätt tung vid punkt C.

hävstång.jpg

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136714
jd6630 skrev:http://194.47.52.48/torsten.horndahl/V%C3%A4xtodlingens%20teknologi/ovningsuppgifter/Exempel%20uppgifter-omv+str%C3%B6ml+mek.pdf

ta den länken o sen kan ni räkna själv var tyngden hamnar

Änligen ett praktiskt exempel, det verkar som att frågan längst upp på sidan 2 passar in:

En traktor med frontlastare har hjulbasen 2,0 m. Totalvikten är 4000 kg och den
har obelastad viktsfördelningen 55% på bakhjulen och 45% på framhjulen
a) Var ligger traktorns tyngdpunkt i förhållande till bakaxeln?
b) Vad blir belastningen [N] på varje framhjul när man lyfter 1000 kg med frontlastaren
(du vet väl att det finns en maxlast för däck). Du kan anta att lastens tyngdpunkt
kommer maximalt 1,3 m framför framaxeln?

Här är lasten på framhjulen 0,45*4000*9,81 = 17,7 kN och 21,6 kN på bakhjulen

a) 45% av totallängden framför, dvs. 90 cm
b) Här flyttas tyngdpunkten 48 cm framåt vilket gör att lasten på båda framhjulen ökar till 1,38/2*5000*9,81 = 34 kN = 17 kN på varje hjul. Dvs lasten på framhjulen i stort sett fördubblas !

Om man sen vill räkna ut hur mycket lasten på bakhjulen minskar:
0,62/2*5000*9,81 = 15 kN dvs. ungefär 30% mindre last på bakhjulen

Användarvisningsbild

Finns det någon tumregel för motvikten?

traktorz  
#136717 Det är väl bra om man kan fördela frontlastarens tunga innehåll över en stor yta på traktorn med hjälp av ramkonstruktionen som går ända till bakaxeln. Därmed minskas punktbelastningar.

Beträffande axelbelastningen så har ju traktorn två axlar och minst 4 hjul i backen, ibland 6 dito. Det är ju klart att om traktorn tippar framåt, så kommer framaxeln att bära både lastens och hela traktorns tyngd. Med en motvikt bakpå, så minskas belastningen på traktorns framaxel. Därmed minskat slitage och bättre livslängd för densamma.

Finns det någon tumregel för motviktens tyngd?
Det går ju att prova sig fram, men det tar ju lite tid, samt att man måste laborera med ökande vikter. Vårt Jinwei schaktblad som väger 170 kg ger traktorn bra balans mot frontlastaren med skopa, men bladets tyngdpunkt ligger akterut längs en lång bom. Skulle tyngden ligga nära trepunktsupphängningen, skulle jag uppskattningsvis behöva det dubbla, dvs 340 kg som motvikt.

Inser av detta resonemang samt alla tidigare förklaringar och skisser i tråden, att detta nog är något att fundera vidare på och åtgärda.

P.S. Även om det empiriskt går att experimentera sig fram med provköra med olika vikter, så är nog en modell av traktorn, dess frontlastare med momentarm, samt dito för motvikt ett mer precist redskap. Det vore ju bra om man kunde läsa i traktorns spec var dess tyngdpunkt finnes.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).