Traktorn i skogen

Köra traktor -frågor från nybörjare

319 inlägg 165316 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Dennis1982  
#693880
Uvskogen skrev:
Skogsola skrev:
Uvskogen skrev:Snöblad/schaktblad på trepunkten. Har precis köpt mig ett begagnat sådant. Stödhjul följde med. Brukar ni använda dessa när ni plogar snö? Till att dra grusväg kan jag se fördelen men på snö, om det inte är ovanligt mjukt i marken (ofruset).
Eller?

Följde med stödhjul till mitt blad också som jag köpte nytt. Lade dem på garagevinden. Antagligen är de kvar där men jag har inte sett dem sen dess.


Nu kan det kanske vara intressant att få en sammanställning på hur många som inte använder sina stödhjul, men jag är nog mest intresserad av svar från de som faktiskt använder sina. Om det finns några sådana här på forumet.


Köpte nytt blad för ett par år sen och det är med hjul. Hitills har de suttit på, men jag tror de åker av ikväll då jag mest tycker att de är i vägen när man väl fått en yta att skrapa på
Det är väl som Johannes skriver att testa och justera tills man får det ok, sista finjusteringen tar jag med tryckstången.
Men på halvbra grusvägar är det svårt att få det helt hundra.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693884 I början på säsongen och om marken är ofrusen så sätter jag ner stödhjulen ganska mycket för att få 3-5 cm snö kvar som får trampas fast och bilda botten. Sen när man har botten plockar jag bort stödhjulen så jag kan köra med bladet både framåt och bakåt.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

tallen100  
#693896 om det är det ett svängbart blad som du kan snurra bak och och fram så kan du vända på på det eller alternativt backa där du absolut inte vill gå ner något i marken,
Tycker dom där hjulen ser ut att vara mest i vägen. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693904
Uvskogen skrev:Som den relativa nybörjare på traktorkörning med vagn så kommer frågorna efterhand. Varför börjar traktor och vagnen "självsvänga" upo och ber när man kör ned last.
Enda åtgärden som fungerar tycks vara att sänka farten.
Men, förutom obehaget, är det skadligt/farligt att fortsätta köra med ekipaget svängandes/guppandes?
Kan man göra något för att minska det hela?
(Har frontlastare med liten planskopa på. Vagnen är en Farma 5.3-8.)

Vad jag förstår av frågan är att det är själva frontlasteriet som ger självsvängandet och funderar om du
testat sänka skopan en halvmeter mitt under de värsta självsvängningarna?
Jag har lastdämpare på min frontlastare och den går att stänga av under färd, då studsar man nästan av vägen.
Så ett test med skopan full med grus vore intressant att höra resultatet av, och möjligen en installation av lastdämpare
som tex detta från OIE.SE
https://www.olssonparts.com/se/sv/utrus ... 72-3/60772
1610537515_lastd.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

JohannesG  
#693969
Uvskogen skrev:Som den relativa nybörjare på traktorkörning med vagn så kommer frågorna efterhand. Varför börjar traktor och vagnen "självsvänga" upo och ber när man kör ned last.
Enda åtgärden som fungerar tycks vara att sänka farten.
Men, förutom obehaget, är det skadligt/farligt att fortsätta köra med ekipaget svängandes/guppandes?
Kan man göra något för att minska det hela?
(Har frontlastare med liten planskopa på. Vagnen är en Farma 5.3-8.)

Mercorna har en tendens till detta när de är obelastade. Och de har ju 60% av vikten fram. Så viktfördelningen kan absolut påverka. Stel bakaxel och låg vikt där blir lätt hoppigt.

Däcktryck m.m gör även en hel del för hur mjukt eller stötigt det blir precis som Fredi skrev tidigare. Ibland kan det vara riktigt hoppigt i början av arbetsdagen, men allt eftersom man kör så blir däcken helt runda igen.

Däckmodell kan också påverka. Däcken på den större Mercan har en egenhet att börja guppa runt 45kmh, över och under är det inga problem. Detta kan säkert komma i lägre hastigheter på andra däck.

Börjar det hoppa ordentligt så bör du få stopp på detta. Inte primärt för att traktorn skulle ta någon allvarlig skada. Men risken finns att om det blir för illa tappar du kontrollen och studsar av vägen.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

JohannesG  
#693971 Min fordonslärare berättade när jag gick på gymnasiet om en som absolut skulle ta bort fjädrarna på bilen, det verkar vara vanligt i en viss ålder. Läraren hade varnat honom men personen brydde sig inte. Denne hade senare bokstavligen studsat av vägen. Men där blir ju betydligt högre hastighet än med traktor.
Till det hela hör att i samma veva ville en som gick i min klass plocka bort även genomslagsgummina på bilen för att få den så låg som möjligt.
Jag själv funderade då snarare på om jag kunde få tag i längre fjädrar. 🙃 🚜

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697288 Man lär sig. Tänkte följa upp på några av mina tidigare frågor.
Stödhjul: Behövs inte för snöblad bak. Däremot att justera in tryckstången så, armen är helt i våg gjorde underverk. Nu följer bara snön med!
Kedjor: Köpte lättviktskedjor med klackar (inte pigg). Det går hyfsat bra efter väg och ger en trygghet i styrningen/broms på is/snö som, jag inte vill vara utan. Särskilt med fullastad vagn bakom., Har dem på hela tiden nu.
Skopor: Har en bred snöskopa som är bra till just snö, lyfta/ploga. Men har köpt till en smalare planerskopa som blev alldeles rätt till grus.
Så råden här gjorde att jag till slut hamnat rätt. 😀

(Utmaningen nu är att hålla emot lusten efter en traktor som är lite starkare, lite tystare hytt, kopplingsfri f/b, utskjutbar hitch, någon form av servospakar till kranen så jag slipper lyfta mig halvt fördärvad, 1.5 m till på kranen, fler lampor på traktorn, drivning på vagnen, risgrip, flak så jag kan lasta Bison på Farman, traktor garage med värme, lastbil, större skotare, liten skördare, lastmaskin, liten grävare, mer pengar någonstans ifrån.....)

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Brorsan  
#697313 Den där sista parantesen stämmer nog på väldigt många.
Så där går jag och funderar hela tiden. 😊😊

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711670 Har, skäms lite att säga det, inte prövat lägga i lågväxel på min Ford 5640 sl som jag köpte förra året.
Men nu när jag provade så fick jag inte i den. H och M fungerar utmärkt men när jag försöker få i L så är det tvärstopp.
Innan jag ringer verkstan, gör jag något handhavandefel månne? 🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Hanatorp  
#711678 Tänk också på Järnvägsövergångar. För tre år sedan rev en traktor med dinosaurieägg ner en jättestor övergång i Horred i Västra Götaland

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

leifa.k  
#711739 Det som är spännande med traktor när allt är nytt, det är precis allt! Man köper en stuga i Småland där vägen bakom vägbommen skall plogas minst 500m så att man tar sig fram till stugan med personbilen... Sedan när man växer med uppgiften och åker med traktorn i skog o mark, när den klättrar upp med bakjulet på en lite högre stubbe o lutningsvinkel blir lite liite hög mot vad man är van vid. Är van med 18tons hjullastaren som jag skyfflar flis och sopor med, samt bygger ramp 5m upp.. Men med traktorn i stugan, där har man ju inte den rutinen. Visst, jag hämtar 4m stockar i skogen med pallgafflarna, hämtar även 4m stock i skogen med atv:n, vindfällen osv som jag får ta hand om. Det blir bra till Alaskans sawmill. har läst lite om hur högt skopan skall vara när man färdas på vägen. Tycker att de flesta jordbrukare kör med sina redskap i bra höjd för att giljotinera eller spetsa de som de kan tänkas kollidera med, de har redskapena för högt över värbanan! Det är något för alla att fundera över.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711764
Uvskogen skrev:Har, skäms lite att säga det, inte prövat lägga i lågväxel på min Ford 5640 sl som jag köpte förra året.
Men nu när jag provade så fick jag inte i den. H och M fungerar utmärkt men när jag försöker få i L så är det tvärstopp.
Innan jag ringer verkstan, gör jag något handhavandefel månne? 🤔

Det låter som handhavandefel men antagligen har du provat allt: lägg i och ur 4wd, lägg i och ur växlar, stå med framhjulen raka och svängda, gunga med kopplingen, växla i medrull, växla i motrull, prova diffa och smyga med kopplingen bakåt och framåt, växla med maskinen rejält varm, växla med maskinen rejält kall, höga varv, låga varv, lägg i olika stegväxlar, snabbväxel i och ur
osv osv.
Sen kan man ringa verkstad och fundera med dom vad dom tror utan att skämmas det minsta.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

rokon  
#711776 Vill kompletera Slurfis goda råd till Uvskogen när det gäller att lyckas med att växla mellan låg och högväxel på lite äldre traktorer, nyare traktorer än 1994 har jag ingen egen erfarenhet av.
För det första bra av dig Uvskogen att fråga istället för att som en del bruka våld när de försökt på alla de vis de kan komma på.
På min Zetor 4340 så rekomenderas stillastående och om man kört frammåt, lägga in backen och bara lugnt försiktigt föra reglaget så de rakskurna ej synkroniserade dreven för låg respektive hög läget kan gripa in. Denna växling sker lämpligast på plan mark eller svagt lutande mark och i det närmaste stillastående traktor där man bara behöver en liten rotation för att få dreven i ingrepp eller släppa sitt grepp. Samma gäller för växling mellan 2wd och 4wd.

Ytterligare något som fick min Zetor att gå smidigare med växlingen mellan låg och hög var att jag lokaliserade var under hytten reglaget går in i växelådan genom gjutjärnet och där spreja med omicron krypolja den är suverän, finnes bland annat på mekonomen.
Detta har jag förövrigt gjort på alla mekaniska reglage-genomföringar in genom traktorns massiva gjutgjärn. Det är inte så många ställen i övrigt att tänka på när det gäller Zetorn men det finns ju traktorer med hävstänger och metalleder och kablar som kan både bli glappa och utnötta så att allt saknar distinkta lägen.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Heba  
#715026 Borta i USA verkar det vara populärt med "quick hitch". Åtminstone på mindre traktorer och det ser smidigt ut. Samma hittar jag inte här i sverige, eller är det bara jag som inte lyckas med google? Finns det några rejäla nackdelar med quick hitchen?

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Vilsten  
#715031 I Sverige har vi ofta fångsthakar i lyftarmarna. Blir samma funktion fast bättre eftersom redskapet kommer närmare traktorn.
Annars finns väll så kallade A-ramar. Som kan användas både i lastaren och trepunktslyften.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).