Traktorn i skogen

Köra traktor -frågor från nybörjare

319 inlägg 164816 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

totte  
#276843 Men Juha säger ju att han sett hur kopplingspedalen farit ut långsamt utan att han haft foten på så det är nog en knappkoppling i alla fall.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

halvproffs  
#276852
Karlsson_98 skrev:Några tips till en nybörjare som ska köra 2wd traktor med huggarvagn i skogen till vintern? Något speciellt att tänka på? :)


Riktiga kedjor på! Och reka ut bra körvägar utan svåra hinder! Är det blött/mjukt, trampa, låt det frysa

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Juha  
#276855 Jo nog är det en knappkoppling men jag föstår inte hur han får lkoplingen långsamt ut för då jag trycker på den så är det som on och off/allt eller inget/nertryckt eller uppe.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276860 Lättaste sättet att få reda på hur din bror gör när han kör traktor måste ju vara att fråga han, eller??

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Valfridsson  
#276877 Ja jag såg att pedal ror upp utan atthan rörde den men jag såg det först efter jag skrivit inlägget och ides inte ändra. Min erfarenhet av knappkoppling är dock den samma så kan din bror förklara hur han gör för att starta mjukt så vore det kul att höra!

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Juha  
#276917 Jo det vore det men då han inte vill säga det

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438532 Ramlade av en slump över den här tråden. Förutom en personlig nostalgiresa så är den fylld med massor av bra råd för alla som är nya på traktorer.
Vilket otroligt kunskapsforum detta Skogsforum är! Inset själv idag hur bra och roligt det är att ibland titta bakåt. Frisökning är grejen. Kom att tänka på @vesslan också! [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641630 Hittade den här tråden från förra gången jag köpte traktor. Vilken guldgruva detta forum är, här finns nu massor att repetera och läsa in sig på. Igen. Får väl se om jag behöver återkomma med nya frågor. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643609 Några nya frågor till er erfarna där ute.

Trima- lastare heter 1290 professional, står 1290 för maxlast kanske? Bra att veta om den?

Val av skopa? Bredd, vikt? Vill ha en allround för snö, grus, sand och sånt

Klarar man sig utan kedjor på en 4wd traktor för snöröjning? Han som plogar i byn har aldrig kedjor.

Ploga med snöblad på frontlastaren, bra eller dåligt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Vardon  
#643610 Bredd tycker jag bredare än traktorbredden

Kan vara smidigt med en mindre skop för grus och jord

Kedjor vid snöskottning beror väl på hur däcken och terrängen är. När jag bytte från 30 år blankslitna till nya blev det enorm skilnad.

Skaffa nån form av vikt bak är trevligt. Jag har en sten eller hypron på bak som vikt. Känn dig för lite

Allmän försiktighet med lastare det är lättare att välta med den. Håll tyngdpunkten låg och korsa diken och hinder rakt.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Hema  
#643623 Snöplog i lastaren. Helst inte, då risken ökar att du gör lastare skev om du skulle ha oturen att fastna i något. Samt flytläge är väl nästan ett krav.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643637
Uvskogen skrev:Trima- lastare heter 1290 professional, står 1290 för maxlast kanske? Bra att veta om den?

Från minnet och lite googling så verkar Professional betyda Mekanisk Parallellföring.
1290 kan betyda max last i kilogram 60cm ut på gafflarna vid max lyfthöjd.
Uvskogen skrev:Val av skopa? Bredd, vikt? Vill ha en allround för snö, grus, sand och sånt

Jag skulle välja en ca 210 cm bred mindre allroundskopa för snö osv, och en smal ca 150cm för jord, grus.
Min egen åretruntskopa är en beg original baklastarskopa modell äldre som jag bytt fäste på
och den är ganska exakt lika bred som traktorn dock är den ganska djup så när man får den smock med
blötsnö så vill bakhjulen lätta, det vore kanske bra att korta den ett tiotal cm.

Uvskogen skrev:Klarar man sig utan kedjor på en 4wd traktor för snöröjning? Han som plogar i byn har aldrig kedjor.

Samma här, inga kedjor men har funderat på att skaffa för skogskörningens skull.
Uvskogen skrev:Ploga med snöblad på frontlastaren, bra eller dåligt?

Jag hade ett vikblad som byttes bort, blev inte riktigt nöjd med kapaciteten.
Ska man ploga med blad ska det nog vara ett rejält sådant men då knäcker man frontlastaren, åtm i norra Lappland.
Ett lättare blad vore kanske nåt i början av säsongen upp till max halvmetern snö.

Frontlastare ska behandlas försiktigt, de är inte jämförbara med hjullastare.
Flytläge har du nog om du skjuter fram lastarspaken max framåt, förbi klicket.
Mer data om din traktor finns här, högerklicka och välj översätt om du inte kan finska.
https://konedata.net/traktorit/ford/ford-5640-8340/

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Avslutat-02  
#643638 Snökedjor vid dåligt väglag.
Gör traktorn till en stridsvagn istället för bambi på hal is.

Aja baja ingen plog i lastaren, det blir förr eller senare problem, hellre ett blad bak eller frontlyft, de finns idag ganska billiga att köpa.

Runt 1200 kilo lyfter lastaren.

Ska det vara sandspridare bakom?

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Fredi  
#643640 Precis, utan plogstöd för armarna skall du glömma snöblad i lastarn. Armarna håller ej sidokrafterna från bladet. Med ordentliga stöd går det dock bra. Jag plogar lite väg och allt på gården med blad på lastaren, mycket bekvämare än blad bak. Flytläge på bladet bör även finnas så lastaren får vila mot plogstöden. Snöskopan vill åtminstone jag ha minst samma bredd som traktorn. Med små lastare är det nästan omöjligt att använda samma till grus och snö om du ej vill ha en liten snöskopa förstås.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643642 Ok, tack.

Följdfrågor,

Mekanisk parallellföring ger mig vad?

Om inte plog i frontlastare, hur fäster jag den då?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).