Traktorn i skogen

Köra traktor -frågor från nybörjare

319 inlägg 164823 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

storån  
#150785 Har haft samma funderingar...
Nyss köpt en nuffield med bakblad och börjat testa skrapat gårn fri från snö.
Svårt att veta vart man ska dra snön och hur...

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151372 Nu har testat lite mer skarpt- Bladet rakt och skopan på. Det fungerade bra även om man får irriterade strängar kvar med rakt blad på en grusplan. Är en sån där städsort, det ska se snyggt ut :geek:
Problemet med skopan är att den är svår att ställa i rätt lutning, lätt att det skär ner väldigt. Bladet gick hur bra som helst, till och med på gräs. Efter nästa snöfall ska jag prova att snedställa bladet när jag plogar grusplan. Försöka se om jag kan pressa upp all snö längs ena kanten och sen ta skopan och skyffla ihop det till en hög.

Kan i och för sig rotera mitt blad, men det verkar som om man måste ta loss det helt och vända på det då. För krångligt. Återkommer efter nästa plogning med fler erfarenheter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151412 Jovisst, det tar ett par plogningar innan man lärt sig det effektivaste sättet på varje gård.
Jag kör nu med slungan bak och skopa fram och det är riktigt behändigt.
På de ställen där det ska bli mkt snyggt kör jag nästan bara med slungan.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

totte  
#151415 Skopan går bra när det väl tjälat till ordentligt och man fått plogytan tillhyfsad. På ofruset är det svårt särskilt om det är blött och uppmjukat, vilket det ju vanligen är.

Det blir oslagbart snyggt med en traktorslunga.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Gäddviken  
#151427 Ta bort stödhjulen på vintern , då kan du även backa o trycka snön fast bladet är åt fel håll. Det brukar jag göra speciellt vid vägplogning i korsningar, fast jag har ett runtomsvängande med sprint som låsning , passar bra om man är lat och inte vill hoppa ur traktorn . Även användbart på gårdsplanen då den är otjälad. Gårdsplanen kör jag alltid med lite vinkel annars blir det två vallar.
Vägskrapning på sommaren kräver hjul och hydraulisk tryckstång o flytläge eller ovalt hål i tryckstångsfästet.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

sveje  
#151527 Ska man använda skopa på otjälad mark så går det rätt bra om man sätter ner skäret och backar. Det blir dock en liten vall var sida så man får köra många gånger.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Qkeeper  
#153202 Lite vinkel på bladet tycker jag är att föredra så man slipper strängarna.. Om det kommer mycket snö kan du ju alltid skrapa av halva gårdsplanen lyfta undan med lastaren och ta resten likadant. Som det nämdes tidigare så när du fått en packad yta under går det lättare att använda skopan men försök ha botten på skopan så plant som möjligt mot marken (ej helt plant) så hugger de inte lika hårt som om den går ner i backen med t.ex 30-45 graders vinkel. Ingen expert men detta har funkat här i alla år innan fyrhjulingen som nu mer sköter snökörningen oftast hela vintrarna.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177726 Okej, ännu en fråga. Ska inom kort göra premiär med kraftaxel. Min nyinköpta Väsekran drivs nämligen via en sådan. Nu måste, kanske, längden anpassas. Så här har jag förstått det.
1) Sätt kranen i vågrät position i förhållande till kraftuttaget.
2) Mät av axeln så den i sitt mest ihopskjutna läge ansluter mellan traktor och kran
3) Kapa av överflödet, såväl skydd som axel.
4) Då kan jag låta axeln sitta kvar oavsett hur jag höjer och sänker trepunkten med kranen på !?
5) Då kan jag sedan höja och sänka kranen med inkopplad drift!?

Något fel i ovan? Något mer att tänka på?

Tilläggsfråga till dig som kör med/har kört med linkran:
Hur har du anpassat lyftarmarna? Så att kranen nästan lutar mot hytten i sitt mest upphissade läge (låsläget) eller så den står vågrätt när den är som mest upphissad eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177751 Hej,du får nog ta av ett par cm xtra så du har lite marginal,har fått höra att ca en dm omlott ska vara bra.
Läge på kran, har ej tänkt på det förr,är väl ganska lodrätt när den står på benen,så blir det som det blir när man lyfter.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177766 1) Sätt kranen i vågrät position i förhållande till kraftuttaget.
- Ja kraftuttagen mitt för varandra
2) Mät av axeln så den i sitt mest ihopskjutna läge ansluter mellan traktor och kran
- Ja kapa av en tum extra så du inte råkar trycka paj korsen.
3) Kapa av överflödet, såväl skydd som axel.
- Ja
4) Då kan jag låta axeln sitta kvar oavsett hur jag höjer och sänker trepunkten med kranen på !?
- Ja
5) Då kan jag sedan höja och sänka kranen med inkopplad drift!?
- Nja, undvik extrema vinklar på korsen.
Något fel i ovan? Något mer att tänka på?
- Ta det lite lugnt och ha minst tio cm överlapp.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

foton  
#177776 Fråga 5 som Slurfi sa Nja, ta det försiktigt helst nej.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

aywa  
#178584 Jag själv tänkte mig inte för när jag monterade på min kran med kraftöverföring den första gången och det var inte bra... Axeln var något för lång och historien finns i länken : viewtopic.php?f=21&t=8356

Se till att k- axeln inte har möjlighet i någon vinkel kan gå ihop och slkapa brytkrafter.
Kolla grovt i vågrätt läge från sidan med tumstock längden, montera och kör sakta med lyftarmarna upp resp ner, ev justera längden ytterligare genom att kapa av ytterligare på k- axeln tills det ser bra ut.

Som redan nämnts, 1 dm är nog lagom överlapp när kranen skall jobba och hellre att axeln åker av vid för stora vinklar än att du gör som jag gjorde o bryter av tappen.
Lycka till!!

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178608 Tack "aywa", vi har ju likadana traktorer så jag ska göra som du säger. Det dröjer någon tid dock då jag just nu ägnar mig åt att snygga till kranen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

aywa  
#178622 Ps: detta vet du säkert redan, men kapa halva avståndet på ena delen sv k axeln resp hälften på motsvarande, risk för tabbe där annars :lol: ( typiskt mig iaf att kunnat åstadkomma nåt sånt iaf :roll: )

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182493 Jag har en kupevärmare i min gamla traktor, den är elektrisk. Idag "upptäckte" jag att det går en slang från ett uttag på kylarens nedre utloppsrör till värmaren, men ingen därifrån! Vad kan detta vara?

I verkstadshandbokens bilder så finns inte uttaget, eller slangen, med. Det verkar vara gjort "på fabrik" då röret från kylaren är ett järnrör där uttaget till denna slang är svetsat på.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).