Traktorn i skogen

Köra traktor -frågor från nybörjare

319 inlägg 165402 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137221 Börjar änna lukta lyteskomik över detta, men så länge jd är med på att roa så är det väl okej :|

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

axwell  
#137226
D Brown skrev:örjar änna lukta lyteskomik över detta, men så länge jd är med på att roa så är det väl okej :|


Så sant, ingen idé att stånga sin panna blodig.
"Som vatten på en gåsapåg"
Av vad som hittills framkommit så går även hans fordon ovanpå lätt smutsigt vatten.

Slurfi var ju med och triggade ett tag, det kanske inte behövs, debatten "fortskrider"(eller det motsatta) ändå.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Bengt.Svensson  
#137229
axwell skrev:Håller med om det mesta men visst reduceras belastningen på framaxeln om en bakvikt används. Oftast sitter den dock så nära bakaxeln att effekten inte blir av samma storleksordning som en gammal frontlastare ger åt andra hållet.

Men om det var praktiskt möjlig att flytta ut bakvikten så skulle resultatet bli lika utslagsgivande.

Det är helt rätt, det jag tänkte på (men inte skrev...) var vätskefyllda hjul eller bakhjulsvikter. Hänger man en tyngd i lyftarmarna så minskar framaxelbelastningen lite.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

axwell  
#137232
Bengt.Svensson skrev:Det är helt rätt, det jag tänkte på (men inte skrev...) var vätskefyllda hjul eller bakhjulsvikter. Hänger man en tyngd i lyftarmarna så minskar framaxelbelastningen lite.


Jo men visst, överens!

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Sune_  
#137236
trislc skrev:Har hittills nöjt mej med att roat ta del av debatten. Har dock efterhand insett att JD 6630 inte håller den vid liv enbart för att roa oss, det verkar ju som att han tror på sin beskrivning av fysikens lagar!

Skulle därför vara kul att få beskrivet hur JD 6630:s traktor beter sig om den utsätts för det omvända;

- Du beskriver att lastarinfästets montering långt bak medför att all last i frontskopan därför fördelar sig lika på traktorns fram- resp. bakaxel (eller mer bak- än fram, eller enligt den procentuella axellastfördelning som gäller "ren "traktor). Med det resonemanget hävdar du att den inte får ökad framaxelbelastning, med risk för framåttippning om lasten i skopan är hög, eftersom den ökade tyngden tas upp av bakaxeln.

Fundera nu på ett omvänt förhållande: Anbringa kraften under skopan istället (exv. genom att lyfta under skopan med en kraftig hjullastare).


Med ditt resonemang kommer således inte bara framhjulen utan också bakhjulen att lyftas! DVS från balanspunkten under skopan lyfter du hela traktorn parallellt upp i luften!

Vi vill gärna se en film då du utför tricket - kontakta sedan någon känd illusionist, numret kommer att betalas bra!

Lycka till!



Jävligt bra exempel, men eftersom han har egna fysikaliska lagar på sin gård så gäller nog det där med belastningsfördelningen bara åt ena hållet :lol:

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137240 "Jävligt bra exempel, men eftersom han har egna fysikaliska lagar på sin gård så gäller nog det där med belastningsfördelningen bara åt ena hållet :lol:"

På tal om att att bryta mot fysikens lagar.
JD har nog sett för mycket Simpson.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137242 För att återgå något till min fråga, om bakvikt behövs, (se 5 sidor bakåt..) så ska jag ju skaffa mig en sådan, då i stort sett alla är rörande överens om att det är bra för min traktor. Har nu funderat och tänkt lite och det verkar som en 300-400 kg borde räcka för mitt fall. Vad är bäst och mest praktiskt, ett runt oljefat, en köpt låda från XYZ trading eller en trälåda med ingjuten metallskrot. Eller något annat? Har numera en fullt fungerande 3-punktslyft :smile: som lyfter minst 400 kg så där inget problem. Fram är det stora skopan med snö som ska "motviktas".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

totte  
#137271 Uvskogen: Vad du skall ha är väl egentligen rätt oväsentligt ur alla synpunkter utom vad som är bekvämast, enklast och billigast för dig att skaffa fram.

Alla andra: Det har varit högst roande att ta del av denna eminenta diskussion om fysikens lagar. Min slutsats är att om man inte känner till dessa så bör man ha en jäkligt stor traktor.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137273
totte skrev:Uvskogen: Vad du skall ha är väl egentligen rätt oväsentligt ur alla synpunkter utom vad som är bekvämast, enklast och billigast för dig att skaffa fram.
.


Japp, så är det och blir det! :mrgreen: Har med hjälp av ett vänligt PM bestämt mig. Bilder kommer förstås senare!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137274
totte skrev:Alla andra: Det har varit högst roande att ta del av denna eminenta diskussion om fysikens lagar. Min slutsats är att om man inte känner till dessa så bör man ha en jäkligt stor traktor.

... och med tyngdpunkten mitt emellan hjulen så man kan lasta rejält både bak och fram utan att det händer något.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137276
Uvskogen skrev:För att återgå något till min fråga, om bakvikt behövs, (se 5 sidor bakåt..) så ska jag ju skaffa mig en sådan, då i stort sett alla är rörande överens om att det är bra för min traktor. Har nu funderat och tänkt lite och det verkar som en 300-400 kg borde räcka för mitt fall. Vad är bäst och mest praktiskt, ett runt oljefat, en köpt låda från XYZ trading eller en trälåda med ingjuten metallskrot. Eller något annat? Har numera en fullt fungerande 3-punktslyft :smile: som lyfter minst 400 kg så där inget problem. Fram är det stora skopan med snö som ska "motviktas".


Jag kan ju rekomendera en bakskopa om du ska flytta grus en längre sträcka med traktorn.
Smidigt att ha med grus både fram och bak. :-bd

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

axwell  
#137277
totte skrev: andra: Det har varit högst roande att ta del av denna eminenta diskussion om fysikens lagar. Min slutsats är att om man inte känner till dessa så bör man ha en jäkligt stor traktor.

Ja den var bra! Kan i viss mån ana att avsaknanden av erfarenhet från äldre traktor/lastare inte gör det praktiskt uppenbart. En jäkligt stor traktor förlåter lite mer.

500 kg borde inte vara något problem, skulle nog gjuta den i form av ett liggande "U" med öppningen uppåt så att man kan se kroken/kulan från förarplatsen.
Så stor och plan att ett rörräcke ovanpå kan rymma en större murbruksbalja, fast det får du ju anpassa till längden på tryckstången(kraftig vantskruv) som bör ha sitt fäste inuti "Uet".

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Robertberg  
#137288 Vill man göra det lätt för sig köper man en:
spridare.jpg

och fyller med batong.
Annars skulle jag rekomendera oljefat.

Vill man ha mer tyngd ska man kasta i järn, det har tre-fyra gånger högre densitet än betong.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

jd6630  
#137299 aa ni kan inte de här me vikt fördelning
tänkte på er i dag när ja staplade halm balar på 700kg me teleskåparen, 6m högt upp har 2 balar på hornen totalt 1400kg o ca 4m framför framaxeln, hmm var e då tyngden???????? just de mitt på maskinen eftersom armen e infäst där
men visst gammla rostiga nuffa har ja ingen erfarenhet av, utan stora stabila moderna traktorer som tål en massa vikt innan röven lättar
men som ja sagt innan vad e de för fel o hänga frontvikter i lyften bak, lätt o reglera vikten för lille nuffe

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137309 Om du gör detta med din 6-tonstraktor skall du få en liten utmaning:
Prova att lyfta 4 st balar 4 m framför traktorn och se vad som händer :grin:
(och inga bakvikter, det är fusk)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).