Traktorn i skogen

Manövrering av snabbväxel

6 inlägg 8301 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Manövrering av snabbväxel

Lucke  
#95563 Hej!

En nybörjarfråga som konstigt nog inte står omnänd i traktorns handbok.

Jag har en Valmet 605 med snabbväxel och undrar hur det är tänkt att man skall manövrera snabbväxeln??

Skall man släppa gasen och koppla eller bara släppa gasen eller helt enkelt bara manövrera den när det känns lämpligt..

Jag har mestadels kört i skogen hittils och då har det kännts OK att bara släppa gasen för att maövrera snabbväxeln.
Igår var jag ute och åkte med höskrindor och då kändes det inte fullt så skonsamt mot lådan så jag började med att släppa gasen och koppla fast ibland kändes även det tveksamt då snabbväxeln inte alltid ville hopp i som den skulle...

Tips och råd önskas!!

Mvh Lucke



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Manövrering av snabbväxel

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95591 Ska du växla upp snabben så släpper jag(ibland) lite på gasen, vid nedväxling gör jag det inte .
Frikoppla ska du inte göra. Vid vanlig växling skiftar snabben till hög eller va de nu lågläget själv när du trampar ner kopplingen för att de ska vara lättare att växla i den vanliga lådan.
Kör själv 805.

Användarvisningsbild

Re: Manövrering av snabbväxel

Lucke  
#95602 Tackar för ett bra svar!!

Att snabbväxeln kopplas ur när man frikopplar kan ju förklara varför det blev lite konstigt när jag frikopplade samtidigt som jag manövrerade snabbväxeln, det kändes just så som att snabbväxeln inte hade gått i ingrepp under tiden som jag höll kopplingen nere utan hoppade i som en överraskning efter att jag släppt upp kopplingspedalen...

Sedan är det väl så här om jag minns rätt: Inkoppling av snabbväxel på 605'an ger lägre hastighet och på 805'an ökar snabbväxeln hastigheten. Men detta bör väl iofs. inte göra någon skillnad i hur man lägger i och ur snabbväxeln..

Mvh Lucke!

   TS
Avatar Fallback

Re: Manövrering av snabbväxel

rex  
#95691 ned girar heite det systemet som 605 og 505 har.er vist det samme som systemet som volvo hadde på sluten av 60 og først på 70 talet

Avatar Fallback

Re: Manövrering av snabbväxel

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95696 Den snabbväxeln volvo hade då var inte byggd på en planetväxel som valmet utan drev som satt på 2 axlar men bägge var hydraliskt styrda, volvon med mekanisk ventil o valmeten med en elhydralisk ventil.
Tror däremot att Volvo byggde bägge.
Den som växlar ner heter Trac Trol (T i GLTX)o den som växlar upp heter Overdrive (O i GLOX).
Jag har bytt min till en trac trol för att få en lägre backväxel.

Användarvisningsbild

Re: Manövrering av snabbväxel

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95715 Nog släpper jag på gasen lite för att skona maskineriet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).