Sida 6 av 8

Re: Belarus T42

Postat: mån 12 jul 2010, 20:05
av Mr_Smurf
Du får inte vara så våldsam när du har en så stark å bra traktor :)

Jag väntar på att få tillbaka min från verkstan.

Det var inte "bara att byta band".

Bromsarna hade en spännande konstruktion med kulor och fjädrar i trumman som hade rostat upp. De har fixat nya kulor och fjädrarna dyker nog upp i veckan.

Re: Belarus T42

Postat: fre 23 jul 2010, 13:03
av 4WD
Tog lite mått "på allvar" för lastarn och kom fram till att (som jag misstänkte innan) att grenröret stack ut för långt på ena sidan och generatorn på den andra. Sätter lastarn på ferguson istället. Tack för ditt engagemang i frågan Mr_Smurf.
Har kört lite på trädan med Belarusen med kultivatorn. T-42:an går utmärkt med lite motstånd bakom.
Är bromsarna ok nu?

Re: Belarus T42

Postat: lör 24 jul 2010, 08:24
av Mr_Smurf
Det var ju synd att inte lastarn gick dit, fästet för Kjällve 600 är ju lägre än Kjällve 900 också, sedan kan ju min vara något modifierad.

Japp nu har jag bromsar, det är praktiskt att ha. :)

Har satt in en billig sits från biltema också. Jag gjorde en fullösning så jag skruvade bort ryggstödet från den gamla och rev bort stoppningen. Sedan bultade jag fast sitsen från biltema på den gamla sitsen.

Re: Belarus T42

Postat: fre 10 sep 2010, 16:37
av Mr_Smurf
Försöker reda ut det elektriska inför vintern :)

Blir dock inte riktigt klok på vad den tredje säkringen från höger (sett framifrån) är till för, säkring 1 och 2 är hel/halv och nr 3 verkar också vara belysningsrelaterad. Kabeln är gul.

Re: Belarus T42

Postat: fre 10 sep 2010, 16:41
av Uvskogen
Mr_Smurf skrev:Försöker reda ut det elektriska inför vintern :)

Blir dock inte riktigt klok på vad den tredje säkringen från höger (sett framifrån) är till för, säkring 1 och 2 är hel/halv och nr 3 verkar också vara belysningsrelaterad. Kabeln är gul.


Sådär har jag hållit på med min gamla traktor, inte en Belarus dock. Tog en summer och satte på en riktig lång sladd och sen summrade jag fram vad allt gick. Tog lite tid men det blev rätt.

Re: Belarus T42

Postat: fre 10 sep 2010, 17:05
av axwell
4WD skrev:
axwell skrev:Visa stor bild


Traktorsits, fjädrande
Fjädrande sits för de flesta typer av traktorer och lantbruksmaskiner. Med fjädringsmekanism (fjädrar och hydrauliska dämpare). Fjädringskapacitet: 80 mm. Justerbar i djupled, 150 mm. Justerbar i 5 olika vinklar. Viktjustering: 50–150 kg. Fodrad, slitstark PVC-klädsel på stomme av lackerad plåt. C/C-mått monteringshål: 70 mm (främre), 93 mm (bakre), avstånd i djupled 285 mm. Med armstöd. Mått: 535 x 485/560 x 500 mm (lxbxh).
Skriv utVisa stor bild
Art nr Pris Antal
41-351 999,00 kr

Biltema det finns en billigare utan armstöd.


Jo, de är ju billiga men inte särskilt bekväma. Kör man sällan så är de kanske OK.
Den fjädrande är inte snurrbar, (skogskörning). Och den ofjädrade släpper snabbt i infästningen av klädseln som veckar sig.
Orginalunderredet på T42, som ju tråden gäller, är ju oerhört komfortabelt.
Det har en snabb och bra höjd- och viktinställning med lätt benlängdinställning och är enkelt vändbar.


Vilken variant blev det trots allt?

Re: Belarus T42

Postat: fre 10 sep 2010, 17:24
av Mr_Smurf
Det blev den billigaste.

Re: Belarus T42

Postat: fre 10 sep 2010, 17:26
av Mr_Smurf
Uvskogen skrev:
Mr_Smurf skrev:Försöker reda ut det elektriska inför vintern :)

Blir dock inte riktigt klok på vad den tredje säkringen från höger (sett framifrån) är till för, säkring 1 och 2 är hel/halv och nr 3 verkar också vara belysningsrelaterad. Kabeln är gul.


Sådär har jag hållit på med min gamla traktor, inte en Belarus dock. Tog en summer och satte på en riktig lång sladd och sen summrade jag fram vad allt gick. Tog lite tid men det blev rätt.


Problemet är att kabeln är kortsluten någonstans så summrandet går dåligt, jag får försöka följa kabeln i kabelhärvan istället.

Re: Belarus T42

Postat: fre 10 sep 2010, 17:27
av Mr_Smurf
Just nu funkar lyset om man slår på glödgarn... lite spännande :)

Re: Belarus T42

Postat: fre 10 sep 2010, 17:46
av totte
Dags att börja leta jordfel skulle jag gissa, då brukar det hända mystiska och spännande saker!

Re: Belarus T42

Postat: lör 11 sep 2010, 19:21
av 4WD
Mr_Smurf skrev:Just nu funkar lyset om man slår på glödgarn... lite spännande :)


Fasicken, då får du nog dra nya kablar och klippa dän de gamla kablarna.
Lugnt och systematiskt så funkar del för del en sak i taget.
Koppla gärna in släpkopplingen och kolla den vägen om grejorna funkar med ordinarie kommunikation urkopplad. Lycka till!

Håller på med plöjning med T42;an för höstsådd, huga vad bra den knallar på och snålare går nog inte nåt ekipage.

Re: Belarus T42

Postat: lör 11 sep 2010, 20:03
av Mr_Smurf
Har lagat lite kablar idag och kommit fram till att förra ägarn kopplat om så att glödgarn blivit brytare för att stänga av allt lyse istället.

Re: Belarus T42

Postat: sön 12 sep 2010, 16:36
av Mr_Smurf
Fortsatte att mäta upp elsystemet idag och kom fram till att det mesta är i sin ordning.

Kopplade om så att belysningen funkar utan att jag drar ut glödgarn och lokaliserade den lösa tråden som gick till glödstiftet också så jag kan sätta tillbaka den.

Tyvärr så var glödstiftet kortslutet och det hjälpte inte att ta isär och rengöra det heller. Jag hade köpt ett nytt glödstift från Noli tidigare men det var såklart fel stift.

Shoppade ett par 18W led belysningar igår som jag tänkte sätta som belysning bakåt.

http://www.aliexpress.com/product-fm/29 ... alers.html

Re: Belarus T42

Postat: tis 05 okt 2010, 07:01
av Mr_Smurf
4WD skrev:Tog lite mått "på allvar" för lastarn och kom fram till att (som jag misstänkte innan) att grenröret stack ut för långt på ena sidan och generatorn på den andra.


Du kanske kan köpa lös lastarn från denna:

http://www.blocket.se/kiruna/Belarus_42 ... m?ca=2&w=3

Re: Belarus T42

Postat: fre 08 okt 2010, 18:40
av 4WD
Tack för tipset Mr_Smurf! Har mailat och väntar på svar.
Vill helst ha hela maskinen pga att den såg riktigt välbevarad ut, eller hur?
Har nu plöjt, harvat och sått.
När jag plöjde vändtegen som var smockfull med trädrötter grävde jag ner mig till draget och hängde fast. Plogen var då i högsta läget i hydraulen. Vad göra?
Vad nöjd man blir med den dubbelverkande hydraulen. Jag tryckte ner plogen och slängde ner rötter och sten i hjulspåren, Lyfte hydraulen igen och... tuffade vidare på några minuter!
Vad gött!!!
Hur går det med elen Mr_Smurf?