Sida 2 av 3

Re: MF 135

Postat: sön 06 dec 2009, 21:23
av MF 135 KUNGEN
Ja är ganska säker på att det är 12,4x28 men är inte riktigt säker.

Re: MF 135

Postat: sön 06 dec 2009, 21:36
av MF 135 KUNGEN
Den ä väldigt låg iallafall men har inte tänkt mej att byta traktor så större däck är jag inne på men vet inte bara vilka som passar på 135ans axeltappar.

Re: MF 135

Postat: sön 06 dec 2009, 22:19
av ATK
35:an fanns ju med 32" hjul och de passar nog på din också, men då kanske man måste höja skärmarna.
Använder du hydralen mycket bör man nog ha längre hydralarmar också. Traktorn kommer nog att luta
framåt något om du inte byter framhjul men det ser ju ut som att du har 19" redan.

Re: MF 135

Postat: sön 06 dec 2009, 22:34
av MF 135 KUNGEN
Okay tack för tipset:)

Re: MF 135

Postat: lör 12 dec 2009, 16:41
av MF 135 KUNGEN
Städade i ladugården förut och hittade ett par gamla ringkättingar. Vad är bäst ringkättingar eller piggkättingar i skogen och hur går ringkättingar i på vägen?

Re: MF 135

Postat: sön 13 dec 2009, 00:29
av Ernst
Ringkätting får man inte köra på asfalt med, annars är de bättre i skogen men stötiga på väg.

Re: MF 135

Postat: sön 13 dec 2009, 01:44
av Valmet 941
fin 135a :) morfar har en 135a från 1966 med multipower växellådan och den går fint när man röjersnö och kör ved :)

Re: MF 135

Postat: sön 13 dec 2009, 16:28
av MF 135 KUNGEN
OKAY:)har varit borta och sätt på piggkedjorna nu och passade på att kolla vad det var för dimension på fram och bakdäck och fram var det 16tumm och bak 32:)

Re: MF 135

Postat: sön 13 dec 2009, 20:06
av ATK
Då har du redan de höga hjulen så då får du nog vara nöjd med den markfrigången.

Re: MF 135

Postat: mån 04 jan 2010, 19:48
av hasse l
Hej!
Snygg traktor!
Jag är ny på forumet. Jag har en MF 135 jag också. En -76. Jag röjer snö på samfällighetens vägar med den. Tar ca två timmar att köra rundan. Sedan kör jag lite ved med den och lite husbehovskörning. Liten och smidig men lite lätt vid snöröjning. Jag har ett 280 cm blad i lyften bak. Skulle kanske behöva lite vikt över framhjulen. Lite kort hjulbas också för snöjobb.
Jag är väldigt nöjd med traktorn bortsett från att det är svårt att få arbetstemp på motorn nu på vintern trots ny termostat och kartong framför kylaren. När det blir mildare och mekvänligare ute då monterar jag en el kylfläkt bakom kylaren och tar bort orginalet som blåser orkanvindar över motorn.

Hälsningar
Hasse

Re: MF 135

Postat: mån 04 jan 2010, 20:11
av Fredde73
Jag lejer in en granne med skotare till alla större avverkningar. Men lilltraktorn som ändå rullar en och annan timme i vedkörning, enstaka vindfällen m.m. är en gammal Volvo T-31 och den är som gjord för körning i skogen. Har inte måttet i huvudet just nu men otroligt hög markfrigång för sin storlek och dessutom ganska rejäl vikt som den gamla "järnklump" den är. Har dessutom vätskefyllda bakhjul som ger ytterligare vikt och piggkedjor på det så den gräver sej fram nästan hur det än ser ut i markerna. Enda nackdel är att kliva i och ur...man klättrar ju bakåt över sitsen och ner på lyftarmarna. Risk att halka när det är snö ute och vig som en apa ska man va...

Angående tips på skogsutrustning som denna tråden handlade om skulle jag föreslå en boggievagn. Har förstås inte med traktorn att göra men den såg ju fin ut just för hobbybruk. Och skillnaden mellan enkel-axel och boggie är så otroligt stor så det rekommenderas starkt. En bättre begagnad vagn utan kran ligger ju inte heller så högt i pris...

Re: MF 135

Postat: tis 05 jan 2010, 15:57
av MF 135 KUNGEN
Roligt att ni gillar den:)Har kollat på boggiekärror och dom brukar ligga runt 5000-7000kr och det är ju inte allra värst.Vet ni om det finns kättingar att köpa och sätta på framdäcken för håller på och stammlunnar nu och styrförågan blir väldigt dålig.Dimension på framdäck är 16tumm.

Re: MF 135

Postat: ons 06 jan 2010, 19:21
av Ernst
Kedjor fram på en tvåhjulsdriven traktor är onödigt. Använd styrbromsarna. Min åsikt.

Re: MF 135

Postat: ons 06 jan 2010, 19:32
av valmet901
Håller med Ernst använd styrbromsarna.

Re: MF 135

Postat: tor 07 jan 2010, 09:08
av hasse l
Men om du kör med plogblad bak i lyften och försöker trycka ut snökanten under plogningen så innebär det att du nästan hela tiden får lov att sitta och bromsa mot för att inte traktorn skall svänga iväg. Jag gjorde det på en av mina plogningar och det luktade brända bromsar lång väg. Jag skulle också vilja ha bättre styrning på snön. Funderat på att släppa ur luften ur ett framdäck och kränga på en drivkedja från en mc på mittenribban och sedan pumpa däcket igen. Vad tror ni om det? Kanske måste kompletteras med extra vikter framtill också.

En fråga till MF 135 Kungen: Jag tänker tillverka en sådan där brygga/kylarskydd fram på min traktor, den saknas. Om du har möjlighet vore det snällt om du kunde ta några bilder på själva fastsättningen i "stötfångaren" fram. Den ska ju gå att ha antingen nedfälld eller uppfälld vad jag förstår. Jag vill veta hur konstruktionen ser ut.
Tack på förhand.

Hasse