Re: Koppla in vinsch på huggarvagn?
Postat: sön 01 nov 2009, 19:54
Är ventilen riktigt stängd. Den som ändrar till enkelverkande?
Skog, Skogsmaskiner och Vänskap med skogsbilder och skogsbloggar allt på Skogsforum - Sveriges största renodlade skogssajt - Välkommen!
https://skogsforum.se/
asseasse skrev:Jo en extra fråga till skogstomten:
En väljarventil 3/2 med tre portar och två lägen innebär det att man har en port för tryck från traktorn och en port för retur eller cirkulation till tanken och en port för att skicka tryck till en enkelverkande cylinder. Detta borde väl även vara passande att använda för att skicka flöde till en vinsch va?
En väljarventil 6/3 med sex portar och tre lägen innebär väl en port för tryck och en för retur samt två tryckutgångar till två olika förbrukare samt två olika returer från dessa förbrukare.
Jag antar att man kan plugga portar som man inte har någon användning av va? Och kan man se direkt på ventilen hur de olika portarna hänger samman med olika lägen eller måste man prova sig fram?
/andreas.
asseasse skrev:Hej igen alla goda tipsare!
Det fungerade mycket bra att koppla vinschen och ventilpaketet på var sin av två sammanhörande dubbelverkande uttag. I manöverspakens övre spärrläge går oljan till ventilpaketet och sedan via en T-koppling till returen. I manöverspakens nedre spärrläge går oljan upp till vinschen och sedan genom T-kopplingen till returen.
Det enda som förbryllar mig är att det verkar vara högre tryck eller högre flåde på det övre av uttagen än på det nedre. Kopplar jag in kranen på det nedre av uttagen orkar inte kranen lyfta på tomgång. Men det gör den med lätthet på det övre uttaget. Vad kan detta bero på? Kan det vara så att det ska komma lägre tryck på nedre uttaget, är något trasigt eller är det något som är felkopplat? Någon som har en teori?
/andreas.
valtra a 72 skrev:Jag har en mohedavagn med fmv kran och hydraulwinch. hydralmotorn är kopplad i serie på tryckledningen.Först in i motorn och sedan in i ventilpaketet för kranen. Det betyder att motorn alltid snurrar och winchen är alltid redo att användas, det funkar klockrent.
valtra a 72 skrev:Jag har en mohedavagn med fmv kran och hydraulwinch. hydralmotorn är kopplad i serie på tryckledningen.Först in i motorn och sedan in i ventilpaketet för kranen. Det betyder att motorn alltid snurrar och winchen är alltid redo att användas, det funkar klockrent.
valtra a 72 skrev:Givetvis har den en dräneringsslang.