Traktorn i skogen

Kontroll av rostig gammal Ford?

3 inlägg 577 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Kontroll av rostig gammal Ford?

Badger  
#900518Hur ser ni på att köpa en gammal ford från 90talet som stått utomhus i minst 20 år. Den är rostig och ser ful ut, men ska vara körbar utan problem. Vad ska man kolla? Vad är det som rostar sönder och kan ställa till problem på traktorer som stått ute?

TS
Lantmännen Maskin

Re: Kontroll av rostig gammal Ford?

Cat554  
#900520Ute eller inne skal man kolla att det inte går kylvatten i oljan. Rostproblem i motorn på dem. OH

Re: Kontroll av rostig gammal Ford?

Torleif  
#900852Nu är jag dålig på sådär nya traktorer och deras specifika problem men rent allmänt skall man kontrollera:

-Har det kommit in regnvatten i motorn genom avgasröret? I så fall kan ventilerna kärva i motorn och i värsta fall kan någon kolv ha tagit fast. Går bra att reparera men det tar litet tid och förutsätter att man har något utrymme med betonggolv där man kan hålla till.
-Är det vatten i motoroljan? Det brukar synas som en gråfärgning.
-Är det vatten i bakaxeloljan/hydrauloljan? Det är mycket vanligt. Syns som en gråfärgning. Kan ställa till med växellådsrenovering om man har maximal otur.
-Är däcken skadade av solens UV-strålning?

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).