Traktorn i skogen

Valmet 500 startar ej.

34 inlägg 8842 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Valmet 500 startar ej.

Raggarö  
#877770Min gamla 500 har varit svårstartad en längre tid, med nyladdat batteri har den till slut hoppat igång (ibland med hjälp av startgas 🥶) Nu är den helt död. Har luftat och kollat att dödarreglaget går i botten. Det verkar vara kompression men har inte kollat med mätare.

I min lilla värld av rosor så borde den åtminstone reagera på en skvätt startgas - inte ett livstecken 😥 Har jag missat nåt?

Raggarö

TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valmet 500 startar ej.

Fredi  
#877771Kolla ventil spelet, inte ovanligt att ventilerna sjunker i sina säten = ventilerna blir öppna när spelet försvinner vilket leder till att de läcker och du är utan kompression eller har dålig så den inte startar.

Användarvisningsbild

machonisti  
#877777Svärfars IH vägrade starta på startgas. Vi var säkra på bränsle upp till spridarna den rök och till och med motorvärmaren på fastän det var plusgrader.
Inget liv. Dagen efter prövade svärfar en sista gång innan motorrep och då hostade den igång.
Har efteråt hört en teori om att glödstiftet i insuget bränner bort allt syre och därför startar den inte. IH:n hade glödstift i insuget.

tallen100  
machonisti skrev:Svärfars IH vägrade starta på startgas. Vi var säkra på bränsle upp till spridarna den rök och till och med motorvärmaren på fastän det var plusgrader.
Inget liv. Dagen efter prövade svärfar en sista gång innan motorrep och då hostade den igång.
Har efteråt hört en teori om att glödstiftet i insuget bränner bort allt syre och därför startar den inte. IH:n hade glödstift i insuget.

Det var skumt.
Att det skulle kunna bli syrebrist av glödstiftet tvivlar jag starkt på, för det första så skulle ju elden från stiftet slockna och dessutom så dras ju ny luft och även elden in i insuget när motorn snurrar vid startförsök.
Däremot kan syrebrist orsakas av regnvatten i luftburken/oljebadet till luftfiltret, och särskilt om det är kallt och har frusit, då blir det bara rök ur avgasröret utan att tända vid startförsök.
Så luftburken är bra att kolla ibland, inte ovanligt att vatten kommer in.
Senast redigerad av tallen100 lör 12 apr 2025, 15:49, redigerad totalt 2 gånger.

tallen100  
Raggarö skrev:Min gamla 500 har varit svårstartad en längre tid, med nyladdat batteri har den till slut hoppat igång (ibland med hjälp av startgas 🥶) Nu är den helt död. Har luftat och kollat att dödarreglaget går i botten. Det verkar vara kompression men har inte kollat med mätare.

I min lilla värld av rosor så borde den åtminstone reagera på en skvätt startgas - inte ett livstecken 😥 Har jag missat nåt?

Raggarö

Det låter som brist på luft, och då hjälper inte ens startgas.
Kollat så att inte oljebadet till luftburken är full i regnvatten eller annat?

Användarvisningsbild

Raggarö  
#877821Tack alla för goda tips 😉

Återkopplar om den gamla finnen med engelsk motor startar igen.

Raggarö

TS
Användarvisningsbild

Jörgens maskiner  
#877828Vad sitter det för insprutningspump på Valmet 500? Om det är en simms så är det inte ovanligt att reglerstången inne i pumpen går tungt eller fastnar…

tallen100  
Jörgens maskiner skrev:Vad sitter det för insprutningspump på Valmet 500? Om det är en simms så är det inte ovanligt att reglerstången inne i pumpen går tungt eller fastnar…

Om reglerstången fastnat startar den som vanligt, men det blir rusvarv som följd.
Och då är det bråttom få stopp på den, att kväva den eller lossa spridarrör innan den varvar sönder, då fungerar varken gasreglage eller stopp.

Användarvisningsbild

Jörgens maskiner  
#877849Reglerstången kan fastna i ”stoppläge” oxå om man låter handgasen stå i stoppläge på Valmet… jag reparerar maskiner nästan dagligen så jag borde ha koll på hur pumpen fungerar

tallen100  
#877851I vilket fall så ska den reagera/tända till på startgas även om det inte kommer en droppe diesel från insprutningspumpen.
Felet kan knappast vara annat än rejäl brist på kompression av någon anledning eller brist på syre.

Användarvisningsbild

machonisti  
#877865Inte kunde jag förstå varför svärfars IH inte reagerade på startgas. Men jag har upplevt det en gång.

Användarvisningsbild

machonisti  
tallen100 skrev:Det var skumt.
Att det skulle kunna bli syrebrist av glödstiftet tvivlar jag starkt på, för det första så skulle ju elden från stiftet slockna och dessutom så dras ju ny luft och även elden in i insuget när motorn snurrar vid startförsök.
Däremot kan syrebrist orsakas av regnvatten i luftburken/oljebadet till luftfiltret, och särskilt om det är kallt och har frusit, då blir det bara rök ur avgasröret utan att tända vid startförsök.
Så luftburken är bra att kolla ibland, inte ovanligt att vatten kommer in.

Insuget losskopplat från filtret så inte luftburken. Det enda logiska är att glödstiftet i insuget brände bort startgasen och att det ledde till brist på syre. Men inte förstår jag heller det fullt ut.

Användarvisningsbild

Jörgens maskiner  
tallen100 skrev:I vilket fall så ska den reagera/tända till på startgas även om det inte kommer en droppe diesel från insprutningspumpen.
Felet kan knappast vara annat än rejäl brist på kompression av någon anledning eller brist på syre.

Det är klart om motorn är tillräckligt slut så hjälper inte startgas om inget bränsle kommer från pumpen… har varit med om det på både IH 275 och Ferguson 188

Användarvisningsbild

Raggarö  
#877876Simms reglerstång är motionerad med jämna mellanrum, oljan till luftburken hade inget vatten i sig. Bra snurr på startmotorn och diesel fram till spridarna + startgas utan ett suck tyder nog på att traktorn är död 😱 Får leta efter annan traktor (4WD) med lastare + huggarvagn = Snordyrt

Raggarö

TS
Användarvisningsbild

machonisti  
Jörgens maskiner skrev:Det är klart om motorn är tillräckligt slut så hjälper inte startgas om inget bränsle kommer från pumpen… har varit med om det på både IH 275 och Ferguson 188

Du menar att det måste komma bränsle fastän man använder startgas om motorn är i tvivelaktigt skick.
IH som vi stod runt är i dålig kondition och den har gett oss huvudbry förut men då var tanknivån för låg.
Nu går den utan startgas men blåser ordentligt ur vevhusventilation så...
En deutz v 10 startade på startgas och gick sedan på bränslet. Men startade inte utan. Verkar komma dåligt till spridarna, gissar på kärvande backventiler på pumpen eftersom den inte hänger sig. Vi granskade via sidoluckan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).