mån 31 jul 2023, 12:39#807681Köpte häromdagen en Väsekran som ska bli min nya hjälpreda i skogen. Jag har aldrig använt någon vajerkran förut och har inte heller kört med traktorn i skogen, söker därför lite grundläggande tips.
Jag ska även köpa en liten vagn, vad bör man leta efter för nåt?
De kommer användas ganska mycket så vill att de ska funka så bra som möjligt.
Tack på förhand!
// sven
Traktorn i skogen
Blev med vajerkran, tips till nybörjare sökes!
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

Re: Blev med vajerkran, tips till nybörjare sökes!
mån 31 jul 2023, 12:57#807684Vad gäller skogskärra så är boggi att föredra! Enormt mycket följsammare över stock och sten! Satsa på en med "riktiga" hjul, de med bildäck håller inte. Fällbara stakar är också bra, lättare att lasta av. Tänk på att även skaffa en länk (kätting) samt "spännbjörn" för att säkra lasten och lättare kunna fälla stakarna vid lass. /Johan
mån 31 jul 2023, 17:36#807706Ha lite fantasi när du står å drar i spaken. Krokar du stocken på balanspunkten kan den om du har otur komma emot dig med en skaplig fart. Jag klarade mig oskadd men det var sista gången jag använde den. Nuförtin är bommen bortplockad å den används bara som Vinch.
mån 31 jul 2023, 17:59#807708Ett lagom rep, i spaken. Så du står en bit ifrån. Så du inte blir i mellan. Å som föregående, lära sig hur d väger, beronde var man sätter tången. Å så en "Enepinne" som han som Hypro , här på forumet. Att sätta i mellan, å styra undan stockarna från hinder. Å alltid ett öga på traktorn, så du inte drar ikull alltihop. Å så spänn inte slirbromsen, så trumman inte frikopplar, kan bli tokigt då. Se till fästpunkterna bommen, så det inte är nött. På vår Starkran, släppte en kedja. Och bommen kom med faslig fart 🫣
Va lite å tänka på.
Va lite å tänka på.
mån 31 jul 2023, 18:42#807713Nu är jag ännu mera nybörjare då jag inte ens skaffat traktor och vagn med vajerkran än 🙂 Men försökt läsa på lite och tyckte denna tråd innehöll en del bra info, Vagn till vajerkran
Re: Blev med vajerkran, tips till nybörjare sökes!
mån 31 jul 2023, 19:43#807719Brytblock är bra om man inte kan få ett rakt drag.😀
Vedmaskin - Gallring, Manuellhuggningar
Även pulkan är använbar när man jobbar med klenare dimensioner.
Vedmaskin - Gallring, Manuellhuggningar
Även pulkan är använbar när man jobbar med klenare dimensioner.
tis 01 aug 2023, 17:33#807769Om du orkar läsa igenom min blog så hittar du många exempel på hur man INTE skall göra... 🙃 men en del som funkar.
blog/Mangan/
Lite mer tips och tricks kanske du kan lära dig här:
https://www.youtube.com/@SkogsMangan/videos
blog/Mangan/
Lite mer tips och tricks kanske du kan lära dig här:
https://www.youtube.com/@SkogsMangan/videos
Självvald väg i egen skog
tis 01 aug 2023, 18:19#807771När det gäller skogskörning med vajerkran är Mangan ett verkligt proffs, finns inget att förbättra eller göra annorlunda.
tis 01 aug 2023, 19:53#807781https://www.facebook.com/marketplace/it ... =top_picks skulle de kunna va en bra vagn ?:)
TS
tis 01 aug 2023, 20:02#807785Tack för alla tips!
har kollat en hel del av dina videos mangan, mycket bra filmer.
Det är teleskopisk bom på min kran, när vill man ha lång respektive kort?
Jag provkörde lite idag och jag knöt fast ett snöre i spaken ganska omgående, kändes väldigt olustigt utan tycker jag men annars gick de riktigt bra och kul va det.
Det är teleskopisk bom på min kran, när vill man ha lång respektive kort?
Jag provkörde lite idag och jag knöt fast ett snöre i spaken ganska omgående, kändes väldigt olustigt utan tycker jag men annars gick de riktigt bra och kul va det.
TS
tis 01 aug 2023, 20:48#807790Kan rekommendera att snöret i spaken ska kunna gå av lätt..... räddade mig när jag som en idiot snurret repet runt handen för det inte skulle glida och det fastnade i drivaxeln.
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).