Traktorn i skogen

Lämplig traktor för en mellanstor gård?

40 inlägg 9066 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lämplig traktor för en mellanstor gård?

Joakim h  
#800486 Ok, jag kanske har missat budgeten, men ett komplett ekipage kostar ju enligt Bransons hemsida typ från knappt 300000+moms, + lite tillbehör klart, och då är ju allt nytt.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Lämplig traktor för en mellanstor gård?

Rolda  
#800491 Jag använder Valtras mindre modell 800 med skogshytt, som är en föregångare till A75/A85/A95.
En smidig traktor i skogen till ett rimligt pris som är ett nummer större är 430.
Den är hållbar och enkel att underhålla.
Passar till en 9 tons kärra. (Stödben skall det vara för att inte belasta ramen i vagnen och att undvika att stjälpa vid lastning med tom vagn.)

Avatar Fallback

Re: Lämplig traktor för en mellanstor gård?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800845
Camaro1969 skrev:självklart ska man ha stödben på huggarvagnar då det saknas midjelås likt en skotare

det är nog rätt stora krafter som påfrestar ramen annars när man lyfter 500kg på 7 meter...

så jag håller fullständigt medhalvproffs :)

jag köpte nyligen en valtra 6000 serie, ska du köra i skogen vill du kunna sitta någotsånär bekvämt bakåt
så jag får väl tipsa om en sådan då

Kan garantera att man inte lyfter på 7m utan stödben, man drar virket till sig med kran och sen lyfter.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig traktor för en mellanstor gård?

Camaro1969  
#800852 varför vill du dra virket i backen istället för att lyfta det?

vikten va bara ett exempel... det är väl samma påfrestning med 1000 kg på halva längden...

Avatar Fallback

Re: Lämplig traktor för en mellanstor gård?

jannee  
#800869 Ligger virket illa till eller timmerbiten är tung tar man väl bara i änden och drar till sig det.
Man lyfter väl aldrig för tungt i onödan, framförallt efter att man slaget kull vagnen en gång :oops:
Det är ingen timmerbil man har.
PS
Har lastat ekstock där inte ens lastbilskranen orkade med - fick dra upp stocken på bankarna.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig traktor för en mellanstor gård?

JohannesG  
#800913 Det är inte så farligt att välta när man lastar eller lossar. Då har man ju redan kranen ute åt det hållet och kan ta emot med den så någon verklig vältning behöver inte hinna ske. Däremot när man kör i sidolut och vagnen går upp på en sten med ena boggin och då välter med lass är det betydligt krångligare.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig traktor för en mellanstor gård?

Grålle52  
#800946 oftast har kranen inte hunnit ut vinkelrätt mot välthållet, så skiten välter ändå. brukar lyckas med utskjutet att resa den igen.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig traktor för en mellanstor gård?

JohannesG  
#800959 Även om man inte är vinkelrätt ut kan man sänka och på så vis fånga upp fallet. Men olika vagnar beter sig olika. Jag har bara erfarenhet av 12tons vagnar, de mindre välter säkert snabbare och mer oförutsägbart då de är smala och har låg egenvikt.

Avatar Fallback

Re: Lämplig traktor för en mellanstor gård?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800975
JohannesG skrev:Även om man inte är vinkelrätt ut kan man sänka och på så vis fånga upp fallet. Men olika vagnar beter sig olika. Jag har bara erfarenhet av 12tons vagnar, de mindre välter säkert snabbare och mer oförutsägbart då de är smala och har låg egenvikt.


Normalt sett är det nog lika illa eftersom de flesta vagnarna har rätt lika proportioner. Värst är mindre vagnar som utrustats med större kranar, tyngdpunkten blir hög och som du skriver vagnarna är smala och lätta.

Förr om åren hade en 9t kärra vanligen en kran på 5-5,5m, nu kan det sitta en 7,5m kran på en liknande kärra. Klart det blir vältsjukt.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig traktor för en mellanstor gård?

Grålle52  
#801018 Senaste vältet var när jag skulle lyfta av ett älgtorn, på plan mark....Tänkte äsch stödben för ett torn...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).