Traktorn i skogen

Kranstyrning i förarstolen i Traktorn?

14 inlägg 2044 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kranstyrning i förarstolen i Traktorn?

Badger  
#797457 Var på maskindag i helgen och såg en traktor som verkade vara utrustad med spakar och knappar för styrning av skogsvagn och kran monterat i armstöden på stolen. Det var katastrofalt skitväder med snö och hagel så det var inte läge att stå länge och undersöka i detalj. Någon som vet vad den här lösningen heter och vilka tillverkare som pysslar med det?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kranstyrning i förarstolen i Traktorn?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797469 De finns flera olika leverantören så de kan nog alla vagntillverkare erbjuda mot tillägg

Användarvisningsbild

Re: Kranstyrning i förarstolen i Traktorn?

Badger  
#797481 Jag menar inte att hänga reglagen i fönstret utan att de lyckats få in det i själva stolens armstöd. Det var snyggt gjort. Undrar vad själva den biten heter och om man kan byta ut och eftermontera även för en gammal vagn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranstyrning i förarstolen i Traktorn?

maltex  
#797482 Typ såna här grejer då.
https://www.weimer.se/sv/shop/Hydraulik ... Styrsystem

Avatar Fallback

Re: Kranstyrning i förarstolen i Traktorn?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797486 Du behöver nog ge oss en uppfattning vad de var för traktor o vagn du menar om vi ska kunna finna ut detta 😉
Men om du har en Grammerstol i traktorn har Svenska hyttcomfort i Laholm armstöd som passar stolen med fäste för kranspakar tex.
Lantmännen har ett teknikcenter där de plockat fram endel sånna prylar med för deras traktorer

Användarvisningsbild

Re: Kranstyrning i förarstolen i Traktorn?

Badger  
#797487
gnisten83 skrev:Du behöver nog ge oss en uppfattning vad de var för traktor o vagn du menar om vi ska kunna finna ut detta 😉
Men om du har en Grammerstol i traktorn har Svenska hyttcomfort i Laholm armstöd som passar stolen med fäste för kranspakar tex.
Lantmännen har ett teknikcenter där de plockat fram endel sånna prylar med för deras traktorer


Jag har inte något av det. Om jag minns rätt var det en New Holland traktor av de mindre modellerna och en MOWI vagn med väldigt lång kran och utskjut på, men det är inte viktigt för mig. Jag blev nyfiken på vad det är för några som gör sådant. Jag har bläddrat runt lite i New Hollands sajt utan att hitta något liknande, men det såg ut som att det var en helt färdig fabrikstillverkad stol med reglagen i från början.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranstyrning i förarstolen i Traktorn?

Badger  
#797488
maltex skrev:Typ såna här grejer då.
https://www.weimer.se/sv/shop/Hydraulik ... Styrsystem


Det tror jag inte, det såg ut som att hela stolen var byggd från fabrik med spakarna inbyggda. Men jag såg det bara genom öppna dörren för någon annan var före och med snöstormen så var det inte läge att stå och vänta i kö precis.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranstyrning i förarstolen i Traktorn?

Bert1  
#797496 Så du var med i Växjö igår Badger
Ja nä det var inget vidare väder för å va ute igår
Såg ett par traktorer igår där det satt minispakar i armstöden

Avatar Fallback

Re: Kranstyrning i förarstolen i Traktorn?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797497 Var spakarna mer integrerat än så här?

Användarvisningsbild

Re: Kranstyrning i förarstolen i Traktorn?

Badger  
#797503
gnisten83 skrev:Var spakarna mer integrerat än så här?


Svårt att säga, kom inte så nära och så var det ett par pers i hytten. Kan varit ungefär så. Vad är det för fabrikat på bilden?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranstyrning i förarstolen i Traktorn?

Badger  
#797504
Bert1 skrev:Så du var med i Växjö igår Badger
Ja nä det var inget vidare väder för å va ute igår
Såg ett par traktorer igår där det satt minispakar i armstöden


Ja, åkte in och kikade lite. Vet du vad det var för fabrikat och lösningar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranstyrning i förarstolen i Traktorn?

Bert1  
#797505 Dom jag såg var minispakar som på gnistens bild
Är väl parker som gör dom

Användarvisningsbild

Re: Kranstyrning i förarstolen i Traktorn?

Grålle52  
#797519 Kostar väl sådär 100’ med ventilpaket. Kolla rotec istället.

Avatar Fallback

Re: Kranstyrning i förarstolen i Traktorn?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798644
Badger skrev:Jag menar inte att hänga reglagen i fönstret utan att de lyckats få in det i själva stolens armstöd. Det var snyggt gjort. Undrar vad själva den biten heter och om man kan byta ut och eftermontera även för en gammal vagn.

Gå in på sidorna till tillverkare av skogsvagnar så hittar du allt du söker. De kan leverera med olika lösningar av reglage, även radiostyrt finns.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).