Traktorn i skogen

John Deere 1640 som inte startar

17 inlägg 4069 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

John Deere 1640 som inte startar

Vodgev  
#793308 Hej!

Efter månader utan snöröjning var det dags att starta upp i går kväll. Vrider om nyckeln, lampor och fläkt drar igång som det skall, men när jag vrider på startaren hände inget - d.v.s. exakt som om man glömt växeln i och försöker starta. Testade med starthjälpsladdning - ingen skillnad.

Jaha - lämpligt förstås, med 30 cm snödjup att röja.

Vet att batterierna börjat bli dåliga, så jag kvistade iväg och köpte nya, även om jag tyckte att det kanske borde hänt NÅNTING även med gamla batterier. Ingen skillnad, förstås.

Ni får tänka basic-basic vad gäller mek-kunskap här...

Googlar lite och kommer in på solenoid och startmotor. Testar lägga en skruvmejsel över de två stora solenoid-skruvarna med tändningen på; gnistar och smäller, men låter annars inget allt från startmotor.

Förslag?

Mvh Roger



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: John Deere 1640 som inte startar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793315 Du måste göra en riktig felsökning på solenoiden, koppla ström direkt från stora pluskabeln till lilla anslutningen
där strömmen från startnyckeln aktiverar solenoiden.
Solenoiden ska klonka till och slå in dreven i varandra.
Ett säkert sätt att testa solenoiden och startmotorn är att ta lös den och testa den på arbetsbänken.

Avatar Fallback

Re: John Deere 1640 som inte startar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793363 Innan du tar isär någonting. Ta en plasthammare och ge startmotorn ett rejält kok stryk.

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1640 som inte startar

Daniel Ivarsson  
#793367 Kan också vara värt att kolla så att jordkabeln sitter väl förankrad och inte har rostat upp.

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1640 som inte startar

Nyborg  
#793371 Måste väl sitta nåt på växellådan eller spaken som känner av om växeln ligger i neutral? Kanske räcker med att röra spakarna fram och tillbaks några gånger... annars hade jag problemet på grävaren att kabeln på solenoiden var lös.

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1640 som inte startar

Fredi  
#793378 Har den samma som 3140 så finns en brytare uppe på växellådan som hindrar start om gruppväxeln är inlagd. Den syns om du tittar under hytten på vänster sida. Två kablar som går till en kontakt. Den dras loss åt sidan från kontakten. Denna brukar få dålig kontakt och hindra start. Kolla om du får spänning till lilla kontakten på startmotorn när du vrider på startknappen annars kan felet vara där

Avatar Fallback

Re: John Deere 1640 som inte startar

Vodgev  
#793654 Hej och tack för alla svar!

Jag kunde starta traktorn genom att (med lite större bestämdhet än mitt första försök) brygga solenoiden med en kniv. Efter att ha röjt snö några timmar, stängde jag av traktorn, och efter det så startade den med startvredet igen.

Vet inte om solenoiden kan "värmas upp" eller "kickas igång" av motorvärme eller vibrationer, eller om det då istället lutar åt att startspärren kopplat till växelreglaget var problemet.

Nu lever jag ju i hopp och tro på att allt är löst och aldrig kommer bli något problem igen, men annars har jag ju flera åtgärder/felsökningar att ta till, så åter igen - tack!

/Roger

   TS
Avatar Fallback

Re: John Deere 1640 som inte startar

Vodgev  
#799994 Hej!

Blev ju en snöfattig vinter, så man klarade sig med morakniven de gånger man behövde starta...

Har haft grannen, som är allmänt mekanikkunnig, över och fått hjälp med felsökning.
Han kommer fram till att det inte är fel på solenoid eller startmotor.

När jag letat fram startspärrbrytaren på gruppväxeln (inte alldeles lätt, fick skruva bort en del inifrån hytten för att komma åt den), så testade jag att brygga de två inkommande trådarna: med tändningen påslagen, så klickar det i ett relä i instrumentpanelen, men startar fortfarande inte på startvredet.

Det klickar i ett relä uppe i taket när man vrider på startvredet, så det kanske är nästa att felsöka...

/R

   TS
Användarvisningsbild

Re: John Deere 1640 som inte startar

Harald P  
#802361 Jag har länge haft liknande problem på min 1640 med SG2 hytt. Måste ibland gnugga på gruppväxeln mot friläget fram och åter? Det är väl där på växellådans elanslutning på vänstra undersidan det inte blir kontakt inbillar jag mig?

Avatar Fallback

Re: John Deere 1640 som inte startar

Vodgev  
#802370 Hej!
Efter MÅNGA timmars felsökande, hittade världens bästa granne en lödning i kretskortet som var liiite glappande, bättrade på den och så funkade allt igen!

Bytte även ut kontakten till startspärren på lågväxel, eftersom den också var glapp vid testning, men förmodligen hade den inte hunnit ge symptom än.

Tack för alla tips!

/Roger

   TS
Användarvisningsbild

Re: John Deere 1640 som inte startar

Fredi  
#802376
Harald P skrev:Jag har länge haft liknande problem på min 1640 med SG2 hytt. Måste ibland gnugga på gruppväxeln mot friläget fram och åter? Det är väl där på växellådans elanslutning på vänstra undersidan det inte blir kontakt inbillar jag mig?


Anslutningen du har på bilden ser ut att vara fyrhjulsdriftens magnetventil, startspärrkontakten sitter uppe på växellådan.

Avatar Fallback

Re: John Deere 1640 som inte startar

Vodgev  
#802382
Harald P skrev:Jag har länge haft liknande problem på min 1640 med SG2 hytt. Måste ibland gnugga på gruppväxeln mot friläget fram och åter? Det är väl där på växellådans elanslutning på vänstra undersidan det inte blir kontakt inbillar jag mig?


Jag fick skruva bort "plattorna" kring växelspakarna för att komma åt kontakten som är in under golvet, på växellådan, nästan under sätet. Bara att följa sladdarna bak till kontakten, men inte helt enkelt att se - syns bäst om man tittar in via lilla luckan på höger sida (och inte via stora dörren). Tror det var 24 mm nyckel det funkade ta loss kontakten med om man vill testa den.
/R

   TS
Användarvisningsbild

Re: John Deere 1640 som inte startar

Harald P  
#802410 Har du golvväxe dål?

Avatar Fallback

Re: John Deere 1640 som inte startar

Vodgev  
#802446 Ja (om det innebär att växelspakarna sticker upp från golvet...).

   TS
Användarvisningsbild

Re: John Deere 1640 som inte startar

Harald P  
#802456 Ok, mina växelspakar sitter uppe till höger, SG2 hytt, så den där kontakten sitter nog inte lika för mig. Fick info från JD verkstad som mer liknar din beskrivning. Jag tror kontakten på min är där nere på vänster sida växellådan. Får prova att testa kortsluta förbi kontakten där nästa gång den inte kopplar.(med växeln i friläge så klart)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).