Traktorn i skogen

Nybörjare på traktor behöver hjälp

15 inlägg 2732 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nybörjare på traktor behöver hjälp

mykee  
#789136 Jag har köpt min första traktor, en MF35. Tanken var att använda den till diverse som bl.a. snöröjning här hemma. Har aldrig haft eller knappt kört en traktor tidigare så jag är nybörjare på det här 😀

Problemet jag har är att snöslungan tar i däcken ibland om det lutar så att slungan liksom glider åt dit det lutar eller t.ex. svänger med den nere så att den dras efter sidledes eller vad man ska säga.

När jag lyfter upp slungan längst upp då ser båda kedjor ut att vara rätt längd och ingen slackar. Men när jag sätter ner den så tar slungan i däcken innan kedjan blir spänd.

Vad gör jag för fel?

Ett annat problem jag har är att den lyfter slungan snett. Hur jag än sätter i vilka hål så lyfter den snett åt något håll. Det tror jag däremot beror på att den högra lyftarmen är justerbar men verkar ha gått sönder och är i det längsta läget hela tiden.

1674063177_20230118_164858.jpg
1674063182_20230118_164909.jpg




   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Nybörjare på traktor behöver hjälp

tallen100  
#789142 Du får justera kedjorna till lyftarmarna så att inte slungan kan slänga i sidled.
Sätt ner slungan så den står mitt I, korta sen länkarna så
Så att inte att inte armarna kan flytta sej så mycket i sidled.

Ska sitta en vev på ena lyftarmen så du kan justera redskapet du har på, så det är i våg eller om du vill ha det lite högre eller lägre på ena sidan.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på traktor behöver hjälp

mykee  
#789145
tallen100 skrev:Du får justera kedjorna till lyftarmarna så att inte slungan kan slänga i sidled.
Sätt ner slungan så den står mitt I, korta sen länkarna så
Så att inte att inte armarna kan flytta sej så mycket i sidled.


Det var min första tanke också men blir inte kedjan för kort då när jag lyfter upp slungan längst upp? Just nu när man gör det så ser kedjan ut att vara "precis".

tallen100 skrev:Ska sitta en vev på ena lyftarmen så du kan justera redskapet du har på, så det är i våg eller om du vill ha det lite högre eller lägre på ena sidan.


Ja, precis. Den där veven händer det inget alls med när man vevar. Det kanske är en del av felet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare på traktor behöver hjälp

mrlynx  
#789213 Du kan också montera stabiliseringsstag istället för kedjorna. finns att köpa hos oie till exempel.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare på traktor behöver hjälp

Fredi  
#789231 Släng kedjorna på skroten och köp stag istället, mycket bättre och stabilare https://www.olssonparts.com/se/sv/reser ... -L/CH-66-L

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på traktor behöver hjälp

Sture Andersson  
#789236
Fredi skrev:Släng kedjorna på skroten och köp stag istället, mycket bättre och stabilare https://www.olssonparts.com/se/sv/reser ... -L/CH-66-L

Helt rätt ,funkar inte annars .

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på traktor behöver hjälp

tallen100  
#789240 Nog funkar kedjorna bra åt mej 😀 🤣

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på traktor behöver hjälp

tallen100  
#789244
mykee skrev:
tallen100 skrev:Du får justera kedjorna till lyftarmarna så att inte slungan kan slänga i sidled.
Sätt ner slungan så den står mitt I, korta sen länkarna så
Så att inte att inte armarna kan flytta sej så mycket i sidled.


Det var min första tanke också men blir inte kedjan för kort då när jag lyfter upp slungan längst upp? Just nu när man gör det så ser kedjan ut att vara "precis".

tallen100 skrev:Ska sitta en vev på ena lyftarmen så du kan justera redskapet du har på, så det är i våg eller om du vill ha det lite högre eller lägre på ena sidan.


Ja, precis. Den där veven händer det inget alls med när man vevar. Det kanske är en del av felet?

Det ska inte vara något problem, det ska gå att korta länkarna så att armarna inte tar i hjulen.

Däremot ska du se till att få ordning på veven så du kan justera slungan och andra redskap i våg, kanske därför länkarna är helt sträckta i toppläget nu, den lyfter troligen inte lika högt om du får redskapet i våg...

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare på traktor behöver hjälp

Grålle52  
#789253 Veven behöver fixas, men faktum är att stag är många ggr bättre än kedjor

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare på traktor behöver hjälp

Fredi  
#789268 Kan nog vara omöjligt att korta kedjorna så det blir bra , kortar du dessa så som de är fästa i traktorn så att det blir stadigt med slungan nere så brister dom säkert när du lyfter upp. Kedjorna borde i sånt fall vara från lyftarmen utåt fästa i bakaxeln ungefär som stagen brukar vara. Många gamla traktorer hade kedjorna utåt. Yttre ändan bör vara så nära som möjligt i samma linje som främre ändan på lyftarmen för att det skall gå att sänka och lyfta utan att det bryter på lyftarmen

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på traktor behöver hjälp

Cat554  
#789275 På den har du vel et feste rakt ut for lyftarmens innfästning, ut mot hjulet. Därifrån og til innfestingen på redskapet skal det monteras et stabiliseringsstag. Det kan vara justerbart eller du kan gjøra ett av plattjärn i rett längd, med hål i båda ändar. Eftersom fästet er i rak linje med armens feste kan det då lyftas. Kjedorna får bli. Det räcker med sabiliseringsstag på en sida. OH

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på traktor behöver hjälp

Torleif  
#789775 Kedjorna som begränsar lyftarmsrörelsen på MF35 går i sådana vinklar att det blockerar lyftrörelsen om man spänner dem. Glöm alla råd om att spänna kedjorna. Det fungerar på många traktormodeller men inte på MF35.
Det finns/fanns ett flatjärn som man satte dit snett från redskapstappen som går igenom yttre lyftarmsändan till en tapp onder bakaxeln innanför höger bakhjul. Så hade konstruktörerna på Ferguson tänkt det men ärligt talat är det ganska opraktiskt och misslyckat.

Jag bytte till sidobegränsarstag på min MF165 och det tycker jag att du också skall göra. Så som Fredi föreslog.
Sedan skall du byta staget med veven på höger sida. Det finns som reservdel.
Gör det ordentligt från början så fungerar det i 50 år framåt. Att snåla och gyckla och nödreparera leder bara till mer bekymmer och följdskador och än mer reparationer och så blir det övermäktigt till slut. Det är på det viset som folk skaffar sig åsikter om att gamla traktorer bara är skit. Reparerar man ordentligt varje gång och uppgraderar där det behövs så blir det minst bekymmer.

MF35 är en bra traktormodell som tillverkas än i dag. Sköter du om den och reparerar ordentligt har du en bra traktor i 50 år framåt.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på traktor behöver hjälp

mykee  
#789778 Tack för alla svar! Då får jag se till att kolla på den där veven om det där något som går laga eller om det bara är att beställa nytt.

Hur snabbt/enkelt monterar man dessa stag? Monterar man på fästpunkter som redan finns eller måste man göra någon specialare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare på traktor behöver hjälp

Torleif  
#789881 Om det inte är något krångel med tillverkningstoleranserna borde stagen passa direkt. På samma bultar som håller fast stänkskärmarna efter vad det verkar. Eller möjligen på ett eget par bultar strax innanför. I så fall (värsta möjliga scenario) behöver du kapa till och borra hål i två flatjärnsbitar som går över axeln och köpa 4 nya bultar.

Jag kan se på ett 35a om jag kommer ihåg någon av de närmaste dagarna.

Ett nybörjartips:
Vänj dig vid att köra med tummarna utanpå rattkransen. Det skall du börja träna på direkt. Alla vi som har kört eller kör MF35 kör med tummarna utanpå rattkransen på rutin. Det gör jag fortfarande fastän jag har servostyrning på 165an. Ofta gör jag det i bilen också på gammal rutin.
Utväxlingen på styrningen på MF35 är sådan att om något framhjul tar emot en sten eller frusen plogtilta eller stubbe så kan ratten slå våldsamt. Han man tummarna utanpå rattkransen tappar man greppet då ratten slår och kommer undan med blotta förskräckelsen. Har man tummarna (eller något annat finger) innanför rattkransen från övre sidan kan det bli komplicerade benbrott. Skaffa dig rätt rutiner från början så är det ofarligt!

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på traktor behöver hjälp

mykee  
#789906 Tack för tipset!
Jo, jag har märkt det när jag hållt på med snön och ska tömma skopan där ena hjulet tagit i hårt packat snö så har den börjat veva på rätt bra själv.

Ska försöka komma ihåg det där om att inte ha tummarna innanför.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).