Traktorn i skogen

Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

33 inlägg 7521 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

torpöbo  
#786032
sman9k skrev:
Låter ändå som det funkade hyggligt då du körde ett tag?
Nej, grävmaskinen var för stor för trailern o för tung att dra.


haha ok jag tolkade "flyttade" som att det gick köra, men det betyder alltså typ bokstavligen bara flyttat typ nån halvmeter :-)


Ja, det gick att köra men "går att köra" och "går bra att köra" är 2 skilda saker. Om man ska dra över 20 ton hade jag valt dolly alla dagen i veckan. Helst bakom en dumper.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

källefall8  
#786065
uffejohan skrev:Jag har en Cat 307 som med alla skopor ombord väger närmare 10 ton. Drar med en NH som har 120 hk och ett enaxlat obromsat släp. Kraften framåt är det inga problem med så länge däcken har fäste. Mycket vikt på kroken men tycker det är olustigt med nedförsbackar, särskilt om det samtidigt är en kurva. Det är en mardröm om ekipaget skulle knyta sej i svängen. Använder dock bara maskinen inom fastigheten och aldrig vintertid. Skulle inte tveka en sekund att köpa ett släp med broms idag


Hej,
Jag har oxå en 8t grävare som tillsammans med en enaxlad trailer och skopor väger 10-11ton. Trailern är ett hembygge med en 10t axel från lastbilssläp med bromsar där jag likt uffejohan kör på framifrån och sedan krokar på. Drar med en valtra 6200 drygt 4,5ton, det funkar bra, visst sackar den i backarna men utan broms på trailern ville jag inte vara! Drog den med en 60hk case iH 585 innan och det gick ju det med men nu känns det mer avvägt. Är det halt är det bättre å vara hemma, sällan man verkligen ”måste” när det är hobby.😊

Användarvisningsbild

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

Niru  
#786102
1672048961_e9e544d6-d15a-4c3c-a555-3c650f8a5754.jpeg


Rullar runt en del med detta ekipage. Lastad ecr88d med (många) redskap landar på ca 12ton. Traktor på 5ton/150hk. Känns precis lagom vikt/effekt för att kännas säkert. Funkar att få med sig en tippkärra efter också:)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).