Traktorn i skogen

Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

33 inlägg 7486 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

sman9k  
#785784
Tralsmo skrev:Vi trailade våra skogsmaskiner ett tag me ett ombyggt lastbilssläp å en volvo Valmet 2105 framför.

På plan väg va de inga problem men i vinterlag me lite backar opp å ner så va de inte bra.

En 2105 väger enligt spec 6.5 ton har ja för mej. De ä för lite.
160 hk ca. De räckte utan vidare men de va ju gammla hästar.

Vi provade me min 25 tonnare Åkerman å de va långt utanför gränsen.
Sakta å plant kan de nog va acceptabelt men inte mycket mer.

Vi köper den tjänsten numera.
Köpa eget ekipage te det blir för dyrt å kära år andra har vi inte tid me.
Vi sysslar med de vi är bra på.


Så ska man göra när det är professionellt, jag gör också det jag är bra på.
Detta är mer åt hobby hållet, därav får det gärna gå lite sakta och försiktigt.
Har inga tider att passa, men för idiotiskt ska det inte vara.
Vill inte ha en massa problem ute på vägen =)

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

Tralsmo  
#785785
sman9k skrev:
Tralsmo skrev:Vi trailade våra skogsmaskiner ett tag me ett ombyggt lastbilssläp å en volvo Valmet 2105 framför.

På plan väg va de inga problem men i vinterlag me lite backar opp å ner så va de inte bra.

En 2105 väger enligt spec 6.5 ton har ja för mej. De ä för lite.
160 hk ca. De räckte utan vidare men de va ju gammla hästar.

Vi provade me min 25 tonnare Åkerman å de va långt utanför gränsen.
Sakta å plant kan de nog va acceptabelt men inte mycket mer.

Vi köper den tjänsten numera.
Köpa eget ekipage te det blir för dyrt å kära år andra har vi inte tid me.
Vi sysslar med de vi är bra på.


Så ska man göra när det är professionellt, jag gör också det jag är bra på.
Detta är mer åt hobby hållet, därav får det gärna gå lite sakta och försiktigt.
Har inga tider att passa, men för idiotiskt ska det inte vara.
Vill inte ha en massa problem ute på vägen =)



Ta inte det så allvarligt.
Ja kan ju inte ge andra synpunkter än dom erfarenheter ja skaffat mig själv.

Avatar Fallback

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

torpöbo  
#785786 Har flyttat 24 tons grävmaskin med 3 axl chiftain med 150 hk framför. Hade lastare stengrep och djupgrävskopan i stengrepen, dvs en frontvikt på 2,5 ton längst fram. Körde bara på asfalt vid torr väderlek.

Det jag kunde konstatera är att 24 ton inte ska flyttas med traktor. 16 ton är lagom bakom traktor. Är det halt ska man inte vara på vägen med ett dylikt ekipage.

Köper idag in tjänsten. Då kan man koncentrera sig på att grävsa i stället för att flytta o hålla igång en trailer. Billigare, smidigare och bättre.
Senast redigerad av torpöbo fre 23 dec 2022, 23:39, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

sman9k  
#785791
torpöbo skrev:Har flyttat 24 tons grävmaskin med 3 axl chiftain med 150 hk framför. Hade lastare stengrep och djupgrävskopan i stengrepen, dvs en feontvikt på 2,5 ton längst fram. Körde bara på asfalt vid torr väderlek.

Det jag kunde konstatera är att 24 ton inte ska flyttas med traktor. 16 ton är lagom bakom traktor. Är det halt ska man inte vara på vägen med ett dylikt ekipage.

Köper idag in tjänsten. Då kan man koncentrera sig på att grävsa i stället för att flytta o hålla igång en trailer. Billigare, smidigare och bättre.



Det där låter nära exakt som vad jag tänkt mig. Min grävare är 2 ton lättare men det är marginellt.
Absolut bara vid bra väglag, jag kan ju lätt välja att bara flytta när det är torrt och bra väder.
Skillnad om man har bokade jobb att göra. Kanske inte kan köra i 15 km/h etc.

Låter ändå som det funkade hyggligt då du körde ett tag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785798 http://konedata.net/traktorit/
Där får du reda på vad traktorerna väger, har man frontlastare på så lägg på 900kg för lastare och fästen
samt cirka 1 ton eller ännu mer för skopa/gafflar med last.
Som exempel väger en New Holland TL90 årsmodell 1998-2004 cirka 4 ton plus lastare mm cirka 6 ton kanske ända upp till 7 ton.
En sån kostar på Blocket idag strax över 300K.

Avatar Fallback

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

torpöbo  
#785806
sman9k skrev:
torpöbo skrev:Har flyttat 24 tons grävmaskin med 3 axl chiftain med 150 hk framför. Hade lastare stengrep och djupgrävskopan i stengrepen, dvs en feontvikt på 2,5 ton längst fram. Körde bara på asfalt vid torr väderlek.

Det jag kunde konstatera är att 24 ton inte ska flyttas med traktor. 16 ton är lagom bakom traktor. Är det halt ska man inte vara på vägen med ett dylikt ekipage.

Köper idag in tjänsten. Då kan man koncentrera sig på att grävsa i stället för att flytta o hålla igång en trailer. Billigare, smidigare och bättre.



Det där låter nära exakt som vad jag tänkt mig. Min grävare är 2 ton lättare men det är marginellt.
Absolut bara vid bra väglag, jag kan ju lätt välja att bara flytta när det är torrt och bra väder.
Skillnad om man har bokade jobb att göra. Kanske inte kan köra i 15 km/h etc.

Låter ändå som det funkade hyggligt då du körde ett tag?


Nej, grävmaskinen var för stor för trailern o för tung att dra.

Avatar Fallback

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

sman9k  
#785820 Vilken bra sida!
Thanxs 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

sman9k  
#785821
Låter ändå som det funkade hyggligt då du körde ett tag?
Nej, grävmaskinen var för stor för trailern o för tung att dra.


haha ok jag tolkade "flyttade" som att det gick köra, men det betyder alltså typ bokstavligen bara flyttat typ nån halvmeter :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

valtra mega  
#785822
Slurfi skrev:http://konedata.net/traktorit/
Där får du reda på vad traktorerna väger, har man frontlastare på så lägg på 900kg för lastare och fästen
samt cirka 1 ton eller ännu mer för skopa/gafflar med last.
Som exempel väger en New Holland TL90 årsmodell 1998-2004 cirka 4 ton plus lastare mm cirka 6 ton kanske ända upp till 7 ton.
En sån kostar på Blocket idag strax över 300K.

En tl 90 är inte lämplig till att flytta en 22 tons grävmaskin allt för liten .
Har en 16 tons grävmaskin som jag flyttar med en herbst 3 axlad lavett traktor 170 hk vikt 8,5 ton + vikt från lavetten med 3 st skopor till på lavetten blir vikten att dra kanske 24 ton längs grusvägar kan man ibland önska att man hade mera effekt i motorn

Avatar Fallback

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

Hema  
#785835
Blondin 750 skrev:Den här transporten är ganska otäck att köra men den är nog ganska bra balanserad med tanke på gällande regler. Kanske 3 ton på kroken och resten på boggin. Traktorn väger ca 4,5 ton och skotaren ca 8,5 ton. Ekipaget kräver vakenhet då traktorn är alldeles för lätt enligt mig. Vid dåligt väglag lastar jag åt andra hållet men då blir det för mycket vikt på kroken, men säkerheten först!

Hur skulle det bli om du hade på frontvikter på traktorn och körde skotarn med nosen först?
Eller när du skriver för högt tryck på kroken, menar du då vad den är godkänd för eller mer balansmässigt?

Eller skulle det gå att bygga om trailern så boggin hamnar längre framåt? För, hög svansvikt på ett släp kan bli otrevligt. Haft det själv och klarade mig med näppe, det gör jag aldrig om.

Denna är ganska bra, om man inte är så van o köra med släp.

Avatar Fallback

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

Blondin 750  
#785842 Jag undviker alltid halka då jag för det mesta kan vänta på bättre väglag, det här är ju inte några maskiner som används på daglig basis, men om det är lite gränsfall så har jag en sandspridare i frontlyten som bättrar upp viktfördelningen på traktorn om jag lastar med nosen framåt.
Det är ju flera parametrar som bidrar till att det kan bli lite ormande om skotaren lastas som på bilden. Traktorn är både kort, smal och lätt bak och en uppsättning vätskefyllda twinhjul hade nog gjort stor skillnad.
Hitchkroken är nog den svagaste länken och därför vill jag helst lasta så jag håller mig på 3-3,5ton där men skotarens format gör det lite svårt att finlira med placeringen som jag kan göra med skördaren eller någon av de andra maskinerna som brukar åka på flaket.
När den är lastad med höbalar så är balansen perfekt, alltså har konstruktören lyckats så det gäller ju bara att lasta rätt, särskilt om det är tunga grejor.

Avatar Fallback

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

uffejohan  
#785845 Jag har en Cat 307 som med alla skopor ombord väger närmare 10 ton. Drar med en NH som har 120 hk och ett enaxlat obromsat släp. Kraften framåt är det inga problem med så länge däcken har fäste. Mycket vikt på kroken men tycker det är olustigt med nedförsbackar, särskilt om det samtidigt är en kurva. Det är en mardröm om ekipaget skulle knyta sej i svängen. Använder dock bara maskinen inom fastigheten och aldrig vintertid. Skulle inte tveka en sekund att köpa ett släp med broms idag

Användarvisningsbild

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785878
uffejohan skrev:Jag har en Cat 307 som med alla skopor ombord väger närmare 10 ton. Drar med en NH som har 120 hk och ett enaxlat obromsat släp. Kraften framåt är det inga problem med så länge däcken har fäste. Mycket vikt på kroken men tycker det är olustigt med nedförsbackar, särskilt om det samtidigt är en kurva. Det är en mardröm om ekipaget skulle knyta sej i svängen. Använder dock bara maskinen inom fastigheten och aldrig vintertid. Skulle inte tveka en sekund att köpa ett släp med broms idag

Intressant, vad väger traktorn eller vad heter modellen?
Om man tänker sig en tvåaxlad trailer med broms, tror du det skulle funka?

Avatar Fallback

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

uffejohan  
#785884 Det är en NH 8360, väger väl ca 6 ton. Är f.ö. väldigt nöjd med den även om 6:an är lite törstig. Betalar gärna en slant för ljudet!
Nja, jag tycker den enaxliga trailern är otroligt smidig. Lätt att vända och backa med på smala vägar. I grunden ett gammalt lastbilschassi som fått en dragögla. Kör på grävarn framifrån och lyfter upp med hitchen. Smidigt och billigt ekipage men saknar bromsarna.

Användarvisningsbild

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785918
uffejohan skrev:Det är en NH 8360, väger väl ca 6 ton. Är f.ö. väldigt nöjd med den även om 6:an är lite törstig. Betalar gärna en slant för ljudet!

Enligt https://konedata.net/traktorit/new-holl ... 8160-8560/
så väger den 5250kg men det kan variera ber på utförande och utrustning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).