Traktorn i skogen

Startproblem batteri?

23 inlägg 3724 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Startproblem batteri?

dan_e_j  
#780931
Mangan skrev:Kan ju vara lite sltina kol i startmotorn. Hör du hur solenoiden slår till?


Jag kan inte området jättebra men det hörs inget när jag slår tändnyckeln förbi förvärmning till start, tvärt om, då är det stendött.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Startproblem batteri?

dan_e_j  
#780933
Slurfi skrev:Börja med det billigaste, nämligen dålig kontakt nånstans.
Tex kan det vara en jordpunkt i chassiet som är oxiderad, ta lös skrapa metallrent
och dra åt ordentligt.
Koppla förbi huvdströmbrytaren, kolla att den inte ligger på heller och tjuvtömmer batteriet.
Sätter du en glödlampa mellan pluspolen och pluskabelskon så ska den inte tändas, annars tjuvström.


Tack för utförligt tips. Ska försöka testa detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Startproblem batteri?

Nyborg  
#780934
dan_e_j skrev:
Mangan skrev:Kan ju vara lite sltina kol i startmotorn. Hör du hur solenoiden slår till?


Jag kan inte området jättebra men det hörs inget när jag slår tändnyckeln förbi förvärmning till start, tvärt om, då är det stendött.

Kanske är dåligt tändningslås?

Användarvisningsbild

Re: Startproblem batteri?

dan_e_j  
#780942
Nyborg skrev:
dan_e_j skrev:
Mangan skrev:Kan ju vara lite sltina kol i startmotorn. Hör du hur solenoiden slår till?


Jag kan inte området jättebra men det hörs inget när jag slår tändnyckeln förbi förvärmning till start, tvärt om, då är det stendött.

Kanske är dåligt tändningslås?


Hur vet man det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Startproblem batteri?

Tralsmo  
#780951 [img]man%20får%20mäta%20med%20en%20millimeter?[/img]

Märkligt?

När ja skrev det här,, man får mäta med en multimeter.
Då blev det som ovanstående.
Därför ja redigerade.

Användarvisningsbild

Re: Startproblem batteri?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780952 Ett enkelt sätt att testa tändlåset är ju att förbigå det genom att leda ström från stora pluskabeln på startmotorn
direkt på solenoidens plusanslutning mha av en grov spårmejsel eller liknande.
Dock bör man vara uppmärksam på att ingen växel ligger i iom att man måste stå på ett utsatt ställe när man testar.

Avatar Fallback

Re: Startproblem batteri?

tallen100  
#780953 Prova att ta en skruvmejsel och kortslut direkt vid startmotorn,
Startar den då så är tändningslåset nästa grej att prova.

Se till att du inte har växel i när du testar!
Slurfi hann före 😀

Användarvisningsbild

Re: Startproblem batteri?

dan_e_j  
#783393
Slurfi skrev:Börja med det billigaste, nämligen dålig kontakt nånstans.
Tex kan det vara en jordpunkt i chassiet som är oxiderad, ta lös skrapa metallrent
och dra åt ordentligt.
Koppla förbi huvdströmbrytaren, kolla att den inte ligger på heller och tjuvtömmer batteriet.
Sätter du en glödlampa mellan pluspolen och pluskabelskon så ska den inte tändas, annars tjuvström.


Det var precis det som var felet. Jordpunkten var helt ärgad och skruvade lös och filade metallrent. Sen startade den som en klocka. Så himla skönt! Stort tack för hjälpen, även till er andra som kommit med bra tips. Ovärderligt för en nybörjare som jag.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).