Traktorn i skogen

Motor svårstarad och stannar efter ett tag

8 inlägg 2812 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motor svårstarad och stannar efter ett tag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777296 Lägger in det här med, så kanske man kan få några tips. Det gäller min traktorgrävare, El70 och det sitter en TD45 i den.

Svår att starta trots 13 grader varmt, får nöta ett bra tag innan den går igång. Sen så måste jag ha handgasen uppskruvad til max så går den ett tag, men när den blir varm efter en 15-30 minuter så dör den... Och går inte att få igång igen. Väntar en timme och batteriladdaren säger fullt. Kan nöta igång den igen. Men den vägrar att gå över 600 varv, och efter en minut eller två så dör den. Eller om man släpper ned skopan 1 dm...

Bytte bränslefilter idag, ingen skillnad mot tidigare. Kör mot dunk på marken om det går trögt från tanken, ingen skillnad.

Bytte olja och filter på den för någon månad sen, nivån ser bra ut så vitt jag ser. Kylarvätska lika så. Kan det vara något att oljan eller kylningen inte funkar så det mig varmt och nyper??

Väntade ytterligare någon timmer och luftade och då gick den igång på 10s bara. Men gva upp igne efter ett tag.

Tyvärr har jag hydraulprobelm på den samtdigt, en funktion ligger på hela tiden (skumt i ventilpaketet), kan göra att motorn och hydraulpumpen går tungt för att kämpa runt oljan.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Motor svårstarad och stannar efter ett tag

tallen100  
#777332 Låter som bränslestrul, kolla röranslutningar så den inte suger luft någonstans.
Och matarpumpen att den pumpar ordentligt.
Dålig matarpump kan ge dom symtomen att den blir trögstartad, stannar efter ett tag och inte går att starta igen...

När du tänker om den nyper, snurrar den segt på staten? varm.

Avatar Fallback

Re: Motor svårstarad och stannar efter ett tag

Brorsan  
#777339 Får den jobba mot hyrauliken kontinuerligt får du dom problemen du nämner.
Börja felsöka där.

Avatar Fallback

Re: Motor svårstarad och stannar efter ett tag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777365 Ja, om man skall starta om den som varm, så går den trögt och sakta. Knappt startmotorn orkar dra runt.

Returslangen från matarpumpen är väldigt sliten. Det väter igenom när man kör såg jag nu senast (eller om det läcker i kopplingen). Kanske kommer det in luft där, eller om det är stopp i slangen invändigt?

Om man gör en temporär fix, hur måste slangen vara dragen jämfört med nivån i tanken? 🤔 Tänker på luftfickor, hävert mm.

1667293084_img_20221031_160227_399.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Motor svårstarad och stannar efter ett tag

Brorsan  
#777400 Är det inte LS hydaulik på el 70?
Avlastar den inte hydraulpumpen?
Pumpar när det inte finns någon förbrukare.
Då går det åt mycket kraft.
Bara något som jag tänkte på när du skrev att någon ventil ligger på.

Användarvisningsbild

Re: Motor svårstarad och stannar efter ett tag

HannuRöj  
#777414 om man skall starta om den som varm, så går den trögt och sakta. Knappt startmotorn orkar dra runt.
Symptomet visar åt slitna kolvringar. När man drar med annan traktor, startar motorn och direkt. 🤔

Felet på ls hydrauliken är inte akut på första sekunden när startmotorn vrider. Är inte som t ex trepunkslyftspak på gamla traktorer.

Avatar Fallback

Re: Motor svårstarad och stannar efter ett tag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777415 Jo, precis @brorsan. Men någon ventil verkar ha fastnat så bomsvängen drar till ena ändläger å fort man startar motorn. Så att den går tungt ka ju förklareas av detta, men att den plötsligt stannar och blir (änu mer) svårstartad efter 15-30 minuter, kan det bero på hydrauliken?

Man kanske skulle skuva loss hydraulpumparna... 🙃

   TS
Avatar Fallback

Re: Motor svårstarad och stannar efter ett tag

Brorsan  
#777639
Mangan skrev:Jo, precis @brorsan. Men någon ventil verkar ha fastnat så bomsvängen drar till ena ändläger å fort man startar motorn. Så att den går tungt ka ju förklareas av detta, men att den plötsligt stannar och blir (ännu mer) svårstartad efter 15-30 minuter, kan det bero på hydrauliken?

Borde inte bero på det men eftersom du vet om ett fel är det bäst att åtgärda det först för att se om det blir någon förändring i övrigt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).