Traktorn i skogen

Kranmontering traktor

21 inlägg 3831 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kranmontering traktor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779501 Om den ska kunna lyfta lite grand på maxlängden gäller de att få lite vikt på rätt ställe på traktorn med.
På min 6550 sitter en Moheda M65 som lyfter ca 450kg på 8,75.
För att få balans på de har jag ca 700 kg drygt i nosen med vikter o vätskefyllda framhjul, sen sitter de 160kg per sida bak.
Detta på en traktor som väger ca 4,6 ton tom och större kran än de på den traktorn är nog inget jag strävar efter

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kranmontering traktor

maltex  
#779506 Men med en Valtra T och lite extra vikt får man väl en skaplig basmaskin. Då bör det väl funka med en skaplig kran.

Avatar Fallback

Re: Kranmontering traktor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779512 De funkar säkert, men de blir ingen lite maskin i skogen om de nu var där den var tänkt

Användarvisningsbild

Re: Kranmontering traktor

JohannesG  
#779616 En T5 serie väger 7,3ton utan några extra vikter. Därtill en hjulbas på 3m (2995mm) ger en stadig traktor. Med några ton i frontlyften så kommer den aldrig stegra. Ett gäng hjulvikter också så bör sidostabiliteten vara ordnad också. Dock inte beståndsgående, men det tror jag inte var tanken.

Avatar Fallback

Re: Kranmontering traktor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779619 Grannen har kört med en T160 i skogen på en hel del uppdrag med en Moheda 151 på senare år .
Han muttrade lite om att tanken på senaste modellen inte funkar i skogen.
Har de äldre tanken lika dant som 6/8000 serien?

Användarvisningsbild

Re: Kranmontering traktor

Fredi  
#779625 Gamla T modellerna har tanken i chassit jo lika som 6/8000 serien 👍
Edit : Nu blandar jag ihop modellerna nog tror jag T190 tycks ha tank bredvid eller var det bara tillägstank, måste kolla upp detta lite 🤔
Edit 2 : Kom ihåg rätt , T0 samt ännu T1 serien har chassitank. Från T2 och nyare endast plastburk bredvid chassi. Tanken som syns till vänster på bilden är en 170 liters tilläggstank.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).