Traktorn i skogen

Traktorbränsle lagringsbart

8 inlägg 4446 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktorbränsle lagringsbart

akeragnar  
#753203 Använder traktorn väldigt sällan så med tanke på att om ska ha tanken full för att minska kondens så blir bränslet äldre.

Är det bara Qstar som säljer Diesel B0 på pump eller finns det hos flera andra mackar



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktorbränsle lagringsbart

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753206 HVO100 kan du hitta på en hel del mackar. Det är lika lagringsbart som B0.

Avatar Fallback

Re: Traktorbränsle lagringsbart

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753211
akeragnar skrev:Är det bara Qstar som säljer Diesel B0 på pump eller finns det hos flera andra mackar


Paroy i Skene har B0.

Avatar Fallback

Re: Traktorbränsle lagringsbart

akeragnar  
#753375
busholle skrev:HVO100 kan du hitta på en hel del mackar. Det är lika lagringsbart som B0.


Är inte HVO ofta utblandat, vilka mackar har ren HVO och vad kallas den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorbränsle lagringsbart

akeragnar  
#753376 De mackar på Qstar som har blankdiesel är följande
Björnö , Vikbolandet
Gryt, Hummelvik
Hamburgsund, Industrivägen 2
Kungshamn, Klippsjövägen 6
Norrköping, Spårgatan 5
Nävekvarn, Båthamnen
Västervik, Lunnargatan 15

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorbränsle lagringsbart

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753378
akeragnar skrev:
busholle skrev:HVO100 kan du hitta på en hel del mackar. Det är lika lagringsbart som B0.


Är inte HVO ofta utblandat, vilka mackar har ren HVO och vad kallas den?


HVO100 som jag skev ovan är ren HVO.

finns bl.a. här: https://www.neste.se/neste-my-fornybar-diesel/aterforsaljare

Preems karta indikerar inga HVO100-mackar även om jag bestämt har för mig att de hade det i Skillingaryd.

Användarvisningsbild

Re: Traktorbränsle lagringsbart

Stampep  
#753402 Dalviks kvarn har B0, iaf på vissa mackar. Även andra mackar dit dom levererar finns det, vi hade här i byn tills i höstas så nu får jag åka ett par mil för att tanka.
Har i princip bara kört på dalvik diesel i både bil och traktor aldrig haft bränslerelaterade problem.

Avatar Fallback

Re: Traktorbränsle lagringsbart

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753405 Jag har 10st 20-litersdunkar som roteras med B0-diesel som jag tankar på Dalviks Kvarn-macken. Har gjort så i flera år. Räcker för mig nu med den algodling man redan provat på i ett par av mina sällankörda maskiner. Kör man 1-3 gånger varje vecka men med 5 olika gjutjärn i varierande grad så blir det liksom dålig omsättning och fem bottensatser att sköta. Sen blir det liksom ingen bottensats med dunkarna heller som om man kör med helfatsförråd, vilket man gjorde förr.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).