Traktorn i skogen

Billigaste traktor med vändbar stol?

63 inlägg 17712 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

alias  
#754255
Seb macahan skrev:Många Same traktorer byggdes med omvänd förarplats och många Same Explorer är förberedda för mekaniskt dubbelkommando. Finns tom instruktioner hur det ska sitta och plåtar att lossa för att få plats med stag och fotutrymme. De är dessutom "äkta" fyrhjulsbroms original. Dessutom väldigt fina terräng egenskaper. Same, Lamborghini och vissa Deutz är i princip samma traktor. Hur det är med Deutz och Lamborghini med o vända förarplats vet jag dock inte.
En Same Explorer har jag ägt och den håller jag högre än ganska många Valtra modeller i samma årgång. Förutom ljudvolymen som är kass på Same då de är luftkylda. Men det är mitt bästa tips på "billig" traktor med vändbar stol och dessutom 4wd.


Kan instämma i att Same (och Lamborghini) har haft riktigt rymliga skogsanpassade förarhytter. Vi var och kollade på en beg Same (tror att det var en Explorer 80 eller 90) med stepnose och lastare och skogshytt för ett antal år sedan. Det som fällde den affären var att originaldraget medförde löjligt dålig frigångshöjd under hitchkroken. Hade den varit utrustad med skogsdrag så hade det kanske stått en Same på gården under några år istället för en Valtra 6200.

Nu är vi nog kraftigt off topic i förhållande till trådrubriken.

Billiga, enkla maskiner med vettig hytt att fixa vändbar stol i hade nog lett mig i riktning mot lite större BM eller Ford från sent 70-tal eller 80-tal (hytten bör vara rätt högbygd för att få bra plats för fötter och ben).

MVH
Alias

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

alias  
#754272 @Mangan:

Kanske ett objekt som motsvarar det som efterlyses i trådrubriken:

https://www.blocket.se/annons/halland/s ... 0/99957689

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754273 Mmm, lagom ålder... 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

Erre  
#754619


Inte jätte smidigt.

Avatar Fallback

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754622 Inte så illa ändå. Men du kan inte köra baklänges, antar jag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

Erre  
#754627
Mangan skrev:Inte så illa ändå. Men du kan inte köra baklänges, antar jag?

Jo på denna kan jag det. Twin track tror jag det heter på Valtra språk.
Mosters traktor å vagn.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

Erre  
#754631 Klassar nog inte in som den billigaste.

Avatar Fallback

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

alias  
#754633
Erre skrev:Klassar nog inte in som den billigaste.


Visst är det en 6350 HT?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

Erre  
#754635 En 6850.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

Erre  
#754637 Moster köpte en ny 6350 00
En av dom bästa traktorerna jag kört i skogen.
Men den hade inte ratt bak. Var väl enda felet. Sjukt smidig traktor.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

JohannesG  
#754639 Som redan nämnt påverkar stolmodell i hop med kroppsstorlek hur smidigt det är att vända runt i Valtra. Något jag även lagt märke till är att vissa har spaken för längdjustering på samma sida som spaken för snurr medans andra har den på motsatt sida. Det senare är att föredra om man behöver flytta på stolen under svängmomentet. Kanske går att byta plats på skenorna och spegelvända spaken?

I min behöver jag egentligen bara köra stolen helt bak och sedan vända runt i en rörelse. Men eftersom kran-spakarna kommer in en del i hytten kan jag inte skjuta helt bak med en gång, får vrida förbi dessa först. Men hellre det än att ha spakarna närmare bakrutan och behöva sitta krokryggig och köra kran.


Avatar Fallback

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754654 Om vi vänder lite på detta att de är lite körande fram o tillbaka med stolen när den ska vändas… 😉
Är traktorn fullt körbar i omvänt läge, twin trac på valtra språk, kör du väldigt mkt så utan att snurra stolen fram o tillbaka.
Jag vänder inte fram stolen förrän jag har lastat klart eller om de är så ojämn terräng att jag behöver ha bättre koll hur jag kör helt enkelt, kan däremot kännas endel i rygg o nacke att köra framåt bakvänd 🙃
Kör jag med Arbron blir de bakvänt ända tills jag måste ut o göra nåt

Användarvisningsbild

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

paavo25  
#754666 Ursäkta mina följande ord.

Johannes skev storleken på mäniskan osv, de är så, vändbart och bakåt sittande är för svamphuggare. Några sent från 190cm, sitter man med knän vid hakan och krokig i nacken, ej roligt.


Rigtit off topic nu.

Hypro skördare och motsvarande patu osv. Varför traktor? Hypro 300, varför ej en tex kramer med kedjor? Stor dörr flyga ut och in, bar flöde till hydraulik har hjul lastare nuförtiden. Dom större, lik utrustningen johannes har, kran och stegmatare ett volvofäste. Kabel och slang härdellen går ju att göra med el eller varför ej radio? Ni som har kört hjulastre, tänk hur kung att sitta framåt jmf en mezzohytt bakåt? Tänk er en hjulastre, kranen räkte ej till, fattas halv meter. Sväng med ratten? Packade spår på vintern, eller torrt på sommaren hösten i medelsvår teräng, varför ej?

Nere i europa, vem alla bygger hyttar till tex jd för bakåtkörning i skog?

Fiat 90 serien, minns de var i tiden populär skogstraktor, bränsletanken där bak flytta bort och rejält utrymme för fötter

Zetor, ursus, ur 2, där är ju stor hytt även

Användarvisningsbild

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

JohannesG  
#754694
gnisten83 skrev:Om vi vänder lite på detta att de är lite körande fram o tillbaka med stolen när den ska vändas… 😉
Är traktorn fullt körbar i omvänt läge, twin trac på valtra språk, kör du väldigt mkt så utan att snurra stolen fram o tillbaka.
Jag vänder inte fram stolen förrän jag har lastat klart eller om de är så ojämn terräng att jag behöver ha bättre koll hur jag kör helt enkelt, kan däremot kännas endel i rygg o nacke att köra framåt bakvänd 🙃
Kör jag med Arbron blir de bakvänt ända tills jag måste ut o göra nåt

Precis, har man någon form av dubbelkommando blir antalet vändningar drastiskt färre, och eventuellt krångel med stolen gör inte så mycket.
Jag har hittills bara en pedal som aktiverar knappkopplingen, men har konstaterat att det går förvånansvärt bra. Film finns på min Youtube-kanal. Ratten är lite jobbig att nå, men det går. Och till min förvåning är inte behovet av fotbroms så stort som man kan tro, så länge man kör på kryp-växlarna. Utväxlingen är så stor att det blir tillräcklig bromsverkan av alla drev i växellådan så man inte rullar okontrollerat innan man hinner dra handbromsen. Detta även i lite kuperad terräng.

Avatar Fallback

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754696 Med hitech så får man elektrisk handbroms och fram/backväljare som gör det ännu enklare

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).