Traktorn i skogen

Hydralkopplingar, behöver lite kunskap?

12 inlägg 3980 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydralkopplingar, behöver lite kunskap?

Pe_Er_79  
#750796
1646230157_dsc_2447.jpg
1646230156_dsc_2449.jpg


Har problem med hydralkopplingar (se bild) bak på traktorn. Och skulle behöva lära mig lite..

1. Finns det kopplingar med backventiler (har hört rykten om det) , som bara släpper olja i en riktning?

2. Finns det någon omställnings möjlighet på kopplingarna (har hört rykten om det) , så att man kan ställa in flödesriktningen?

3. Hur vet jag vilken koppling jag ska beställa vid nyköp? Har problem med att det inte går att ansluta någon slang till en av mina kopplingar och på kopplingen står det endast PIONEER..



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hydralkopplingar, behöver lite kunskap?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750810 Har aldrig hört talas om snabbkopplingar med backventil, däremot kan en sliten snabbkoppling ge den effekten i värsta fall.
På traktorn sitter de normalt kopplingar som är 1/2” och från så kallade lantbruksserien

Avatar Fallback

Re: Hydralkopplingar, behöver lite kunskap?

hajpojken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750812 Ser ut på bilden som att det är en orginalkoppling, om du går in på tex Olssons i ellös och letar upp din traktormodell där så brukar dom ha motsvarande original, annars funkar det att gå in på vilken vanlig hydraualfirma som helst och köpa vanlig 1/2" koppling som gnisten skrev innan.

Användarvisningsbild

Re: Hydralkopplingar, behöver lite kunskap?

lerbo  
#750815 Det där ser ut som original till traktorn mod du har, av typen som du bara behöver trycka in, beställ någonstans där dom vet vad det är!

Användarvisningsbild

Re: Hydralkopplingar, behöver lite kunskap?

Fredi  
#750817 Finns nog inga med backventil vad jag vet, inte heller med omställbar flödesriktning. Alla flödar i båda riktningarna då dom är ihopkopplade med varann. Som tidigare nämndes så brukar alla traktorseriens kopplingar passa ihop med varann oberoende av fabrikat. Andra "vanliga" modellen är t.ex Temas som används bla. på grävmaskiner o.dyl. Dessa har 2 o-ringar i honan som tätar mot hanen samt lite större diam. på hålet där kopplingarna går i varann. Om inte en traktorkoppling passar i den du har på traktorn så har denna säkert något fel eller nån har satt dit nån konstig koppling?

Avatar Fallback

Re: Hydralkopplingar, behöver lite kunskap?

Pe_Er_79  
#750930 Jag försökte koppla på griplastarvagnen på traktorn igår. Har kört med det ekipaget många ggr förr. Vet hur hydraliken ska kopplas. Men det första problemet jag fick denna gången, var att ena slangen från vagnen, inte ville låsa fast i traktorns snabbkoppling. Konstaterar då att felet sitter i kopplingen på traktorn. Och försöker lösa problemet genom att, flytta en felfri oanvänd koppling på traktorn, till den felande platsen, byter alltså plats på 2 kopplingar. Nu kan jag ansluta vagnen och tror därmed att allt är frid och fröjd, men nej. När jag skickar på olja till vagnen, då blir alla slangar omedbart styva, och traktorn börjar tappa ordentligt med kraft på tomgång. Känslan är att det är stopp, att oljan inte kan cirkulera genom ventilpaketet. Därav min fundering om kopplingarna kan ha flödesriktningar..

Vad ska man gissa att problemet är då då, ispropp i vagnens hydraulik? Förslag?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydralkopplingar, behöver lite kunskap?

hajpojken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750942 Om nån av snabbkopplingarna är slitna eller trasiga vid returen så kan det bli detta fenomen, men om du tar loss returslangen från vagnen ur traktorn och skruvar bort snabbkopplingen och sen stoppar ner slangen i en dunk och testar igen, kommer det olja då vet du ju att felet inte är i vagnens ventilpaket.

Användarvisningsbild

Re: Hydralkopplingar, behöver lite kunskap?

Fredi  
#750962 Fel i snabbkopplingen om det uppstod plötsligt vid byte av koppling. Byt handelen och pröva på nytt. Inte ovanligt fenomen detta

Avatar Fallback

Re: Hydralkopplingar, behöver lite kunskap?

Pe_Er_79  
#751184
1646496516_img_20220305_164442.jpg

1646496516_img_20220305_164450.jpg

1646496516_img_20220305_164526.jpg


Den här vagnen användes väl senast för ca ett år sedan, allt fungerade ok då.
Är ramstyrning på vagnen, så använder 2 par anslutningar på traktorn.
Provade att koppla ventilpaketet till kopplingarna där jag brukar ha ramstyrningen, men det gjorde ingen skillnad alls, samma problem.
Så nu börjar jag tro att problemet inte har med traktorn att göra, det är nåt med vagnen.
Hur vet jag, med säkerhet vilken slang som är matning och vilken som är retur? Jag är helt inne på att slangen längst till vänster, är returen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydralkopplingar, behöver lite kunskap?

bodaedet  
#751187 Märkningen på ventilen bör vara T=tank /retur
P bör vara Pump/tryck

Användarvisningsbild

Re: Hydralkopplingar, behöver lite kunskap?

Fredi  
#751188 Slangen på mittersta bilden märkt P är tryck/pressure och slangen på sista bilden märkt T är retur/tank

Användarvisningsbild

Re: Hydralkopplingar, behöver lite kunskap?

Asraulf  
#751205 Sedan du fått kranen att fungera rekommenderar jag dig att byta koppling både hane o hona på den slang som är märkt T till någon helt annan koppling och sätta inloppet från honan direkt i hydraloljetanken som i ditt fall verkar vara bakdelen på traktorn, borde finnas något hål som har vanlig rörgänga .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).