Traktorn i skogen

Hydraulolja Deutz dx 3.50

13 inlägg 3427 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hydraulolja Deutz dx 3.50

dan_e_j  
#749744 Hej,
Är nybörjare på det här med traktorer och skaffat mig en Deutz DX 3.50. Har fått låg nivå på hydrauloljans nivåmätning. Läser i manualen att det ska vara API-CC (MIL-L-46152) eller API-CD (MIL-L-2104 C). Söker på detta och hittar ingen sådan olja på de vanliga butikerna. Vad finns det för oljor idag som motsvarar dessa? Tacksam för hjälp att reda ut detta.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja Deutz dx 3.50

Grålle52  
#749752 Du har väl ingen ren hydraulolja i den. Kolla valfri oljeguide ex vis okq8.

https://www.okq8.se/foretag/oljeguiden/ ... 7e?lang=se

Avatar Fallback

Re: Hydraulolja Deutz dx 3.50

jsn  
#749755 Den specen är ju motorolja..! API-C (och i vissa fall -F) är för dieselmotorer, -S (och i vissa fall -G) för bensinmotorer.
(Edit: lade till "i vissa fall", -GL är ex.vis transmissionsolja)

Har du någon som säljer olja från Total Energies i närheten finns Tractagri HDM 15w-40 eller HDX 15w-40 till hydrauliken på din traktor.
(skillnaden på HDM och HDX är förutom priset att HDX även är godkänd för stage 3 motorer)
Senast redigerad av jsn tis 22 feb 2022, 23:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja Deutz dx 3.50

dan_e_j  
#749760
Grålle52 skrev:Du har väl ingen ren hydraulolja i den. Kolla valfri oljeguide ex vis okq8.

https://www.okq8.se/foretag/oljeguiden/ ... 7e?lang=se


Jag vet inte vad det är för olja sedan tidigare. Man ska alltså inte ha ren hydraulolja eller?

Tack för länken!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja Deutz dx 3.50

dan_e_j  
#749761
jsn skrev:Den specen är ju motorolja..! API-C (och -F) är för dieselmotorer, -S (och -G) för bensinmotorer.

Har du någon som säljer olja från Total Energies i närheten finns Tractagri HDM 15w-40 eller HDX 15w-40 till hydrauliken på din traktor.
(skillnaden på HDM och HDX är förutom priset att HDX även är godkänd för stage 3 motorer)


Det är den spec som står under hydraulsystem i instruktionsboken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja Deutz dx 3.50

Grålle52  
#749762 Glöm hydraulolja!

Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja Deutz dx 3.50

dan_e_j  
#749763
Grålle52 skrev:Glöm hydraulolja!


Okej! Då gör jag det.
Tack för snabba svar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulolja Deutz dx 3.50

jsn  
#749765
dan_e_j skrev:Det är den spec som står under hydraulsystem i instruktionsboken.


Ja, precis, använder totaloljorna på jobbet så innan jag skickade förra inlägget kollade jag deras oljeguide som alltså bekräftar att det ska vara motorolja.

Avatar Fallback

Re: Hydraulolja Deutz dx 3.50

Hälge  
#749780 Grattis till en toppentraktor! Jag har en från 1988. Har kört med "Agrol 10-30" i alla år.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja Deutz dx 3.50

dan_e_j  
#749866
Hälge skrev:Grattis till en toppentraktor! Jag har en från 1988. Har kört med "Agrol 10-30" i alla år.


Stort tack för det! Ja det jag hunnit testa den till har den funkar fint. 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulolja Deutz dx 3.50

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749916 Inte ofta det är ren hydraulolja i en traktor. Kolla om det kanske är dags att byta oljor och filter istället för att fylla på.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja Deutz dx 3.50

Erre  
#750038 Är det våta bromsar så ska du ha olja som klarar det.
Ofta är hela bakaxel med växellåda samma system som hydrauliken. Iallafall på äldre traktorer.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja Deutz dx 3.50

Agrostar  
#753050 Grunnen til at det står du skal bruke motorolje, er at ved lekkasje i hydraulikkpumpe, så vil oljen komme inn i motor via register. Derfor får du ikkje havari med å bruke motorolje, kontra hydraulikkolje eller kombi.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).