Traktorn i skogen

Friläge på Vinsch?

3 inlägg 1734 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Friläge på Vinsch?

jimfr  
#746726 Hej
Behöver hjälp då jag håller på att bli skogstokig på denna vinsch.
Ska det inte finnas ngt ”friläge” på denna. Som det är nu så måste jag stå vid traktorn och köra ut Wirén. Finns ju en bygel på trumman som aktiverar armen jämte hydralmotorn när man drar i Wirén men lyckas inte få till ngt friläge på trumman.
Dessutom är winschen klen. Traktorn ger det tryck den ska så däri ligger inte problemet. Kan hydralmotorn ha ett inre läckage som gör att den drar dåligt? Inga synliga läckage på den.
Winschen sitter på en Mowi 10t vagn av äldre modell.
Hade varit väldigt tacksam om någon kunde ge mig lite information om dessa frågor.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Friläge på Vinsch?

Grålle52  
#746729 Har en typ liknande modell. Sanslös idiotkonstruktion. Farlig är den med, för när vajern fastnar i trumman så vips byter den håll och man dras med istället..
På min har jag ett "friläge" när jag inte har tryck på och manöverspaken är av, då kan jag manuellt dra ut, fast det är tungt.
Hade problem med att själva armen hade vridit sig runt axeln och då aldrig kom i utmatningsläge.

Användarvisningsbild

Re: Friläge på Vinsch?

jimfr  
#746734 Tack
Ja det där med att wiren byter håll känns igen.
Jag får kontrollera frigivnings mekaniken ytterligare då.
För spaken som du styr din vinsch är en ”vanlig” återfjädrande åt bägge håll?
Du kan både frilägga trumman samt spola ut den?
Hoppas du förstår vad jag menar.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).